جام جم آنلاین از کاهش قیمت بازار خودرو گزارش می‌دهد

عرق سرد دلار بر پیشانی بازار خودرو

در حالی همه‌جا صحبت از کاهش نرخ دلار طی روزهای گذشته است و اغلب افراد جامعه مشغول دو دوتا کردن میزان کاهش نرخ دلار هستند؛ بسیاری از بازارهای موازی مثل خودرو نیز همسو با دلار تغییر جهت داده و سیر نزولی در پیش‌گرفته‌اند. به صورتی که در میان خودروهای داخلی کاهش قیمت چیزی بین 1 تا 12 میلیون تومان تجربه‌شده و وارداتی‌ها هم تا 50 میلیون تومان نزول قیمت به خود دیده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۷۸
عرق سرد دلار بر پیشانی بازار خودرو

به گزارش جام جم آنلاین در این زمینه بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند: اثرپذیری بازار خودرو از نرخ دلار طی چند ماه گذشته باعث شده بود نرخ انواع خودروها نیز همگام با دلار صعودی باشد، به همین دلیل حالا که عملکرد دلار در بازار آزاد ضعیف شده قطعاً خودرو رونیز کاهش قیمت را تجربه می‌کند و به‌قول‌معروف عرق سرد دلار بر پیشانی بازار خودرو خواهد نشست.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ضمن تائید کاهش قیمت خودرو در بازار گفت: تب روانی دلار باعث شده تا معامله‌گران خودرویی نیز فعلاً از بازار خارج‌شده و درنهایت این بازار خالی از تقاضای خرید شده باشد.

مؤتمنی تأکید کرد: طی سال‌های اخیر خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته‌شده بود و همین نکته تقاضای کاذبی به بازار تحمیل کرده بود تا جایی که از ابتدای فروردین امسال با افزایش نرخ ارز اغلب صاحبان سرمایه‌های خرد برای حفاظت از میزان دارایی خود متقاضی خرید خودرو بودند و همین نکته افزایش قیمت را به بازار تحمیل کرد.

این مقام صنفی معتقد است، اکنون این تقاضا از بازار خارج‌شده و حجم فروشندگان خودرو در بازار بسیار بیشتر از خریداران شده به همین دلیل کاهش قیمت در بسیاری از محصولات داخلی و خارجی تجربه‌شده که در شرایط عرضه خودرو به میزان کافی در بازار این روند ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو درباره اثرگذاری ثبت‌نام اخیر خودروهای جدید توسط دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا نیز به جام جم آنلاین گفت: با در نظر گرفتن موعد تحویل خودروهای عرضه‌شده در این ثبت‌نام‌ها و همچنین زمان تحویلشان نمی‌توان کاهش قیمت فعلی را به این نکته مربوط دانست و تنها همان اثرگذاری دلار در بازار خودرو محتمل است.

حذف شورای رقابت و کاهش نرخ دلار دست‌به‌دست هم دادند

در همین حال بیوک علی مرادلو، مشاور خودرویی اسبق وزیر صنعت به خبرنگار ما گفت: اگرچه جو روانی نرخ دلار را در بازارهای موازی می‌توانیم متصور باشیم؛ اما درباره کاهش قیمت خودرو طی روزهای اخیر باید در نظر داشته باشیم که این دستاورد حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بوده است.

مرادلو در ادامه افزود: تا قبل از حذف شورای رقابت با توجه به نظارت قیمتی این شورا در تعیین قیمت خودروهای تولیدی داخل باعث شده بود حاشیه‌ قیمتی بالایی برای سوءاستفاده گروهی خاص و سفته‌بازان بازار ایجاد شود که هزینه آن را هم خریداران می‌پرداختند؛ اما با حذف شورای رقابت این حاشیه از بین رفته و قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: مدت‌هاست که درباره حذف شورای رقابت و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا به مسئولان مشورت داده بودیم اما به هر دلیل تا امروز چنین اتفاقی نی افتاده بود. درحالی‌که دستاوردهای مناسب چنین سیاستی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بهترین گزینه برای مدیریت قیمت در بازار است.

وی معتقد است، درگذشته حاشیه قیمتی ایجادشده تنها به نفع دلال‌ها بود و نه خریدار و نه تولیدکننده منافعی به خود نمی‌دیدند درحالی‌که امروز با توجه به سیستم قیمتی عرضه و تقاضا هر دو سوی معادله منافع خواهند داشت چون تولیدکننده می‌تواند بر اساس کشش بازار و کیفیت محصول قیمت‌گذاری کند و خریدار هم در صورت نارضایتی قطعاً گزینه دیگری را انتخاب خواهد کرد.

مرادلو به خبرنگار ما گفت: در این شرایط البته ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نیز باید برداشته شود تا رقابت سالم در بازار کشف قیمت اصولی و دقیقی ایجاد کند و یک‌بار برای همیشه موضوع کیفیت و قیمت در بازار برطرف بشود.

این کارشناس صنعت خودرو درباره شیطنت احتمالی خودروسازان در عدم عرضه خودرو برای افزایش قیمت نیز افزود: اصولاً خودروسازان در شرایط فعلی ممکن است به دلیل تحریم‌ها درگیر مسائلی شده باشند، اما نباید فراموش کنیم هیچ تولیدکننده‌ای علاقه‌مند نیست منابع مالی خود را در انبار بلوکه کند بلکه جریان پول است که برای او ارزش‌افزوده ایجاد خواهد کرد.

صف فروشندگان طولانی شد

از سوی دیگر یحیی خراسانی، یکی از فعالان بازار خودرو در محدوده خیابان انقلاب تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به انتشار اخبار مربوط به ادامه کاهش نرخ دلار بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که خودرو محل امنی برای سرمایه‌هایشان نیست به همین دلیل یک‌باره همه فروشنده شده‌اند.

خراسانی در ادامه افزود: تا چندی پیش با توجه به اینکه خودرو روند افزایش قیمت داشت اغلب صاحبان سرمایه از بازار ارز یا طلا جامانده بودند در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کردند و با اندوخته خود اثر روانی بالایی در بازار خودرو ایجاد می‌کردند که نتیجه آن زیان خریداران و قیمت‌های کاذب بود، درحالی‌که حداقل این هفته چنین جو روانی نبود.

این فعال بازار خودرو تأکید کرد: شاهد مثال کاهش جاذبه حضور خربازار خودرو این است که می‌بینیم در فضای مجازی مطرح‌شده برخی خودروهای پرتیراژ به‌صورت عمده و باقیمت کارخانه یک‌باره درحالی‌که عرضه هستند درحالی‌که هیچ تقاضایی برای آن‌ها نیست.

وی درباره پیش‌بینی آینده قیمت خودرو نیز تصریح کرد: البته برخورد خودروسازان با شرایط بازار تعیین‌کننده است به‌این‌ترتیب که اگر روند عرضه خودرو در بازار محدود باشد قطعاً این کاهش مقطعی بوده و دوباره شاهد افزایش فشار قیمتی خواهیم بود.

فرصتی که نباید از دست برود

اما واقعاً چطور باید از این فرصت استفاده کنیم؟ به‌هرحال در شرایطی قرار داریم که بر اساس روند نزولی نرخ دلار فشار روانی از بسیاری از بازارها دور شده و تقریباً روند تعادلی منطقی بر آن‌ها حاکم شده که بازار خودرو یکی از مشهودترین بازارها است. به‌این‌ترتیب بد نیست مسئولان از فرصت استفاده کنند و یک‌بار برای همیشه بازار خودرویی را سروسامان مناسبی بدهند.

در این زمینه شاید بهترین راهکار این است که نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران اصلی این بازار را به‌گونه‌ای زیر نظر بگیرند که زمینه هرگونه سوءاستفاده تولیدکنندگان یا حتی سفته بازار از بین برود. تا با این روش شرایط منطقی و اصولی بر بازار خودرویی ایران حاکم شود.

بدون تردید کمترین امتیاز این است که در این شرایط رقابت سالمی میان تولیدکنندگان ایجاد می‌شود، چون رانت و تقاضای کاذبی در بازار نیست که قیمت سوژه‌ای برای سودجویی بشود. به‌این‌ترتیب نه‌تنها منافع مصرف‌کننده دیده می‌شود بلکه زمینه‌ای برای ارتقاء جایگاه صنعت خور دویی کشورمان در آینده ایجاد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها