یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

با کاهش قیمت دلار به سمت ثبات بازار حرکت می‌کنیم

التهاب غیرمنطقی نرخ دلار طی شش ماه گذشته در اقتصاد کشورمان به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد؛ مربوط به جو روانی حاکم بر بازار بوده که توسط گروهی از سفته‌بازان ایجادشده و اکنون این جو روانی از بازار دور شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۴۹
با کاهش قیمت دلار به سمت ثبات بازار حرکت می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی حنطه، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره تغییرات نرخ ارز گفت: نوسان اخیر در بازار ارز بیشتر جنبه روانی دارد به این دلیل که هنوز اخبار خاصی از تغییرات مراودات سیاسی یا اقتصادی ایران با سایر کشورها ایجاد نشده است.

حنطه در ادامه افزود: همان‌طور که از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری روند افزایش نرخ ارز هیچ پایه و مبنای اقتصادی نداشت؛ اکنون هم تنها تغییر جو روانی حاکم بر بازار ارز باعث شده روند قیمت‌ها نزولی شده باشد، اما نکته مهم اینجاست که مسئولان و مقامات دولتی در این زمینه چه واکنشی داشته باشند.

وی تأکید کرد: برآوردهای اولیه این است که خود دولت در بازار دخالت کرده که اکنون سیر نزولی قیمت همچنان ادامه دارد به این دلیل که اثرگذاری حضور فعال یا غیرفعال دولت در این بازار این‌گونه است و متغیرهای دیگر این نوسان وسیع را ایجاد نمی‌کنند. پس اگر دولت روند حضورش را همچنان حفظ کند، سیر نزولی ادامه‌دار است.

این استاد دانشگاه به خبرنگار ما گفت: شاهد مثال اینکه دولت اکنون در بازار دخالت مستقیم دارد اینجاست که باید از خودمان بپرسیم که آیا فروش نفت ایران افزایش‌یافته یا اینکه کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان قطع‌شده است؟ به‌این‌ترتیب درخواهیم یافت اینجا حضور مستقیم دولت باعث کاهش قیمت بوده و دو نکته اشاره‌شده هنوز پابرجاست.

حنطه ضمن اشاره به حضور سفته‌بازان و بازار سازان بازار ارز به خبرنگار ما گفت: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی طی شش ماه اخیر جذابیت بالایی برای حضور سفته‌بازان در بازار ارز ایجادشده بود که امروز برخی علائم حاکی از حذف این علائم است. بنابراین وقتی فشار روانی منتقل‌شده به بازار از طریق این سفته‌بازان حذف شود ثبات بیشتری در آینده خواهیم داشت.

وی درباره فرازوفرود دنباله‌دار نرخ دلار معتقد است، اگرچه هر سقوط بدون دلیل می‌تواند زمینه صعود قابل‌توجه هم باشد اما همان‌طور که قبلاً اشاره کردم چون اصلی‌ترین دلیل کاهش نرخ ارز طی دو روز گذشته حضور دولت در بازار است اگر این حضور پررنگ و منطقی ادامه‌دار باشد قطعاً صعود معناداری نخواهیم داشت بلکه به‌سوی ثبات اصولی پیش خواهیم رفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه درباره محدوده قیمتی نرخ ارز در آینده نیز گفت: تعیین نرخ دلار در اقتصاد ایران اصولاً کار سختی است به این دلیل که شرایط اقتصاد کشورمان بر اساس اصول استاندارد به‌واسطه کارشکنی‌های دشمنان پیش نرفته است. اما نرخ واقعی ارز در بازار ایران پایین‌تر از ارقام فعلی است.

حنطه اظهار کرد: برای تعیین نرخ دلار باید آن را در نسبت با نرخ تورم ، نرخ دستمزد و نرخ بهره بانکی تعریف کنیم به این دلیل که نرخ دلار جزو یکی از 4 نرخ کلیدی و تعیین‌کننده در اقتصاد ایران است. این در حالی است که نباید فراموش کنیم نرخ دلار در نسبت با صادرات و واردات نیز دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه به جام جم آنلاین گفت: انتظارات روانی حال حاضر جامعه ایران اثرات قابل‌توجهی در اقتصاد دارد؛ همان‌طور که مشاهده کردیم هنوز تحریم‌های ثانویه علیه اقتصاد ایران آغاز نشده یک‌باره چقدر افزایش نرخ ارز ایجاد شد. ازاین‌رو هرچه مسئولان و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی ایران بتوانند آرامش را در جامعه بیشتر کنند قطعاً نوسان‌های کمتری در نرخ ارز ایجاد می‌شود.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها