وزرای خارجه کشورهای طرف برجام برای بررسی راه‌های نجات این توافق بین‌المللی شامگاه روز دوشنبه در نیویورک گردهم‌ می‌آیند.
کد خبر: ۱۱۶۵۴۴۰
دیدار وزرای خارجه برجام دوشنبه در نیویورک

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام قرار است روز دوشنبه در نیویورک نشستی را به منظور بررسی آخرین وضعیت نجات توافق هسته‌ای برگزار کنند، آن هم در شرایطی که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران قرار است در ماه نوامبر (آبان‌ماه) اجرایی شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام ساعت 8 شب - روز دوشنبه - به وقت نیویورک دور هم جمع شوند تا درباره راه‌های نجات این توافق بین‌المللی گفتگو و رایزنی کنند.

هدف این رایزنی‌ها یافتن راهی برای حفظ توافق هسته‌ای و پایبند نگه‌داشتن ایران به محدودیت‌های برجامی، علیرغم خروج آمریکا از آن و اعمال تحریم‌های تازه واشنگتن ضد تهران است.

با این حال رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی که نام و نشانی از وی ارائه نکرده است، نوشت: «آنچه [ما اروپایی‌ها] می‌توانیم انجام دهیم، صادقانه بگویم، محدود است.»

رویترز در گزارش خود از وضعیت برجام، با استناد به سخنان این دیپلمات اروپایی که نامی از وی به میان نیامده، آورده است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران «نیازمند استدلالی برای دفاع از توافق [برجام] در برابر تندروها است. وی نیاز به این دارد که به او [دلیلی برای دفاع در مقابل منتقدان] دهیم.»

اما این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما تلاش می‌کنیم به وی [دلیلی برای دفاع در مقابل منتقدان] دهیم، اما آنچه که می‌توانیم انجام دهیم، صادقانه بگویم، محدود است.»

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های اروپایی امید دارند که [از طریق نگه داشتن ایران در برجام بتوانند همچنان] برنامه هسته‌ای ایران را [زیر نظر بگیرند]؛ آن‌ها به تهران گفته‌اند که اگر ایران توافق را دور بیاندازد، چاره‌ای جز بازگرداندن تحریم‌ها ندارند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد دیگر اروپایی که باز هم نامی از وی به میان نیاورده، نوشت: «آن‌ها [ایرانی‌ها] مرتب به ما می‌گویند که وضعیت وحشتناک است، آن‌ها از توافق خارج می‌شوند یا به صورت جزئی توافق را حفظ و اجرا می‌کنند. این همان نغمه قدیمی است، اما هم‌اکنون آن‌ها به اجرای برجام ادامه می‌دهند.»

این دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: «ما به آن‌ها هشدار می‌دهیم که اگر از توافق خارج شوند، به خودشان بیش از ما آسیب خواهند زد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها