رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص ۱۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و کالاهای اساسی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۴۰۰
اختصاص ١٣ میلیارد دلار ارز برای دارو و کالای اساسی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد ازمجموعه صادرات غیر نفتی صادرات گاز و فرآورده های نفتی معادل 3 میلیارد دلار بود، لذا حدود 16 میلیارد باقی مانده آن است که باید به چرخه اقتصاد برگردد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما درمدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون نزدیک 2میلیارد یورو بوده است که بیش از 80درصد مربوط به شرکتهای پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از 20درصد در بازار ثانویه داشته‌اند.

همتی ازبقیه صادرکنندگان غیرنفتی خواست با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازارثانویه نقش آفرینی کنند.البته بانک مرکزی نیز جهت تنظیم این بازاربرخی ازانواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه می‌کند. وی عرضه ارز توسط صادرکنندگان را یک مطالبه ملی دانست که باید انجام پذیرد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: 13میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است که بتدریج تامین و واردات آنها درحال انجام است.

همتی تاکید کرد اسکناس مربوط به نیازهای واقعی مردم نیز توسط بانکها و صرافی ها تأمین می‌شود. ورود اسکناس به کشور توسط صرافی‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شده و در حال افزایش است و در کنار آن بانک مرکزی هم باقیمانده نیاز را تأمین می‌کند، مضافاً بخشی ازارز سامانه نیما توسط صرافی‌ها به صورت اسکناس وارد کشور شده و در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: مسئولین ذی‌ربط دربانک مرکزی تعامل خوبی با کانون صرافان داشته و جهت روان‌سازی خرید و فروش ارز درصرافی‌ها، برنامه‌هایی دردست اقدام دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها