سفیر سابق لیبی در عربستان جزئیاتی از چگونگی شناسایی محل اختفای معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی که در نهایت منجر به کشته شدن او شد، افشا کرد.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۴۸
اشتباهی که منجر به مرگ قذافی شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محمد سعید القشاط، سفیر سابق لیبی در عربستان در گفتگویی با روزنامه الاهرام العربی به جزئیات دیگری از لحظات پایانی زندگی قذافی و چگونگی کشته شدن او به دست انقلابیون در نزدیکی زادگاهش در شهر سرت در سال ۲۰۱۱ پرداخت و گفت: پس از آنکه نیروهای ناتو تماس تلفنی قذافی با یک شبکه ماهواره‌ای سوری را رصد کردند، وی جان خود را از دست داد.

القشاط افزود: آن مکالمه تلفنی آخرین اشتباه قذافی بود و در واقع همان تماس محل اختفای او را برای جنگنده‌های ناتو برملا کرد.

سفیر سابق لیبی در عربستان در ادامه اظهار داشت: قذافی که احساس خطر کرده بود، همراه با تیم حفاظتی‌ خود که شامل ۷۰ مرد بود، از محل اختفایش خارج شدند، اما بالگردهای آپاچی فرانسه آنها را رصد کردند. قذافی و تیم همراهش وارد یک تونل لوله‌های بتی شدند اما زمانی که می‌خواستند از طرف دیگر آن خارج شوند، هدف گازهای سمی و راکت‌های این بالگردها قرار گرفتند.

وی افزود: در این حملات ابوبکر یونس جابر و برخی دیگر از اعضای گارد حراستی قذافی کشته شده و خود قذافی نیز زخمی شد و در نهایت در میان جمعی از جوانان مصراته جان داد.

القشاط ادامه داد: آنها پس از آنکه در مقابل دوربین‌ها به جسد قذافی و پسرش معتصم اهانت کردند، آن دو را در کوره ذوب آهن قرار دادند، بعدها شایعه شد که آنها را به دریا انداخته‌اند و تیم حفاظتی قذافی را نیز به صحرا برده و همه آنها را به قتل رسانده‌اند.

این مسئول سابق رژیم قذافی در ادامه به روابط دیکتاتور سابق این کشور با زین العابدین بن علی، رئیس جمهور برکنار شده تونس اشاره و فاش کرد، قذافی تلاش می‌کرد بن علی را در تونس به قدرت بازگرداند.

وی افزود: قذافی برای بازگرداندن بن علی به قدرت تلاش می‌کرد، اما فرصت این کار را نیافت. بن علی با من تماس گرفت، من به او جواب ندادم تا اینکه موضوع را به قذافی اطلاع دادم، پس از موافقت قذافی به محل اقامتش در کاخ الحمراء در جده رفتم.

القشاط از بن علی درباره خروجش از تونس پس از آغاز اعتراضات مردمی نقل کرد: من فرار نکردم، با بالا گرفتن کار، همسرم تصمیم گرفت عمره به جا آورد و اصرار داشت که من هم با او بروم، پس از بازگشت از عمره در فرودگاه جده متوجه شدم که هواپیما به تونس بازگشته است، محمود شیخ، خلبان آن هواپیما گفته بود که برای بازگشت به تونس با من توافق کرده است، اما اصلا چنین چیزی مطرح نشده نبود.

وی در پایان گفت: من تمامی آنچه که رخ داده بود، مطابق خواسته بن علی به قذافی اطلاع دادم، در دیدار بعدی‌ام با بن علی، او از اقدامات مردم ناراضی بود و در پایان گفتگو به دستور قذافی مبلغ ۲۵۰ هزار دلار را به او دادم، بن علی هم از من تشکر کرده و خواست از طرف او از قذافی نیز تشکر کنم، اما بعدها منکر این شد که پولی از من گرفته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها