پوتین در نشست خبری مشترک:

راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه

رئیس فدراسیون روسیه گفت: مذاکراتی که اکنون در ایران داشتیم در فضای کاری و بسیار دوستانه انجام شد و در این اجلاس مسائل کلیدی را برای حل سیاسی مسائل سوریه مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۵۹
راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس فدراسیون روسیه در نشست خبری گفت: مذاکراتی که اکنون در ایران داشتیم در فضای کاری و بسیار دوستانه انجام شد و در این اجلاس مسائل کلیدی را برای حل سیاسی مسائل سوریه مورد بحث و بررسی قرار دادیم و در این خصوص بیانیه نهایی به تأیید سه کشور رسید و توافقات ما در این بیانیه قید شده است.ولادیمیر پوتین در نشست خبری پس از اجلاس سه جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه افزود: روسیه، ایران و ترکیه فعالانه اقدامات خود را برای مبارزه با تروریسم انجام می دهند و برای بهبود شرایط انسانی در سوریه و همچنین حل و فصل معضلات این کشور در نظر داریم از روند آستانه بهره ببریم زیرا روند آستانه یک ابزار بسیار موثر برای احیای کشور سوریه است.
وی گفت: جلسات کارشناسی ما با مشارکت نمایندگان سه کشور ادامه پیدا خواهد کرد و یادآوری می کنم که 10 جلسه کارشناسی تا به امروز برگزار شده و اولویت ما در حال حاضر انهدام نهایی تروریسم در سوریه است، این در حالی است که چندی پیش با حمایت نیروی هوایی روسیه منطقه جنوب غربی سوریه آزاد شد و هدف اصلی ما در حال حاضر اخراج تروریست ها از ادلب سوریه است.
پوتین ادامه داد: ما اقدامات مشخصی داریم برای اینکه ادلب در امنیت باشد، به همین خاطر از همه طرف های مخاصمه دعوت کردیم تا سلاح های خود را بر زمین بگذارند زیرا معتقدیم که تروریست ها تحت حمایت نیروهای غیرنظامی تلاش می کنند تا به شهروندان سوری و دولت سوریه صدمه وارد کنند.
رئیس فدراسیون روسیه گفت: یکی از هدف های صحنه سازی سلاح های شیمیایی این است که تروریست ها در سوریه ایجاد رعب و وحشت کنند و ما از این موضوع اطلاعات بسیار دقیقی در دست داریم.
پوتین افزود: به اطلاع دوستانم رساندم که روسیه اقدامات خود را در چارچوب قوانین سازمان ملل انجام می دهد و این روش کمک می کند تا فرایند سیاسی سوریه به شکل صحیح پیش برود.

وی گفت​: ما راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه را به بحث و بررسی گذاشتیم و در این زمینه توافق کردیم تا به سازمان ملل کمک کنیم و اعضای این کمیته را فهرست کردیم.

پوتین افزود: ترسیم آینده سوریه باید برای همه شهروندان این کشور از امنیت و استقلال نشأت بگیرد، ایران و ترکیه نیز توجه زیادی به این موضوع دارند و برای اقدامات مناسب، هماهنگ عمل می کنند.

وی گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا آوارگان سوری به کشور خود بازگردند در حال حاضر در سوریه امکان استقرار بیش از 2 میلیون نفر بدون در نظر گرفتن شرایط تبعیض نژادی وجود دارد و تمام کسانی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند می توانند به سوریه بازگردند.

پوتین بیان کرد: ما با ایران و ترکیه توافق کردیم تا هماهنگی های خود را در زمینه انسانی بیشتر کنیم و به کمک سوریه بشتابیم در همین خصوص روسیه بیش از 3000 تن کمک های انسانی به سوریه داشته، بیش از 6000 هکتار مربع و بیش از 1500 کیلومتر از وجود مین در مسیر جاده ها پاکسازی شده است و با توجه به ویرانی های سنگین در سوریه فکر می کنیم به یک برنامه بین المللی برای بازسازی سوریه نیاز داریم.

رئیس فدراسیون روسیه افزود: از دوستان ایرانی و ترکیه ای خودم تشکر می کنم که در این اجلاس صحبت های بسیار مفید و پرمحتوایی را مطرح کردند زیرا این اجلاس می تواند به صلح پایدار کمک کند.


تروریست‌ها همواره غیرنظامی‌ها را سپر خود قرار می‌دهند

رئیس فدراسیون روسیه گفت: در ادلب تعداد فوق العاده زیادی غیرنظامی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشیم و از همه مهم‌تر این است که باید ببینیم چه اتفاقاتی در آن می‌افتد.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترک در پاسخ به­ سؤالی درباره اینکه چه توافقاتی در خصوص منطقه ادلب و سرنوشت آن صورت گرفته است و این تلاش‌ها چقدر به طول می‌انجامد و از لحاظ امنیتی این منطقه در سوریه چه جایگاهی دارد افزود: در گذشته کمک کردیم تا تروریست‌ها توسط سازمان ملل شناخته شوند همچنین تلاش کردیم از مناطق مختلف سوریه با اسلحه خود خارج شوند، اما در منطقه ادلب اسلحله‌های سنگین زیادی وجود دارد و تروریست‌ها می‌توانند پهباد‌های گوناگون تولید کنند و به قطعات یدکی آن دسترسی دارند.

وی تاکید کرد: ما می‌بینیم درگیری‌ها در داخل منطقه ادلب اتفاق می‌افتد و این موجب نگرانی ماست همانطور که تروریست‌ها همیشه وارد عمل می‌شدند که از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر استفاده کنند.

پوتین در ادامه گفت: تروریست‌ها همیشه و همه جا اینطور عمل می‌کردند برای مثال در شهر رقه شهری که نیرو‌های مسلح تحت کنترل امریکا آن را به دست گرفته اند شنیدیم که تقصیر تروریست‌ها بود که مردم را به عنوان سپر استفاده کردند (منظور نیرو‌های هوایی و ارتش سوریه است) همیشه تلاش کردیم و تقریبا­ همیشه موفق بودیم که غیرنظامی‌ها بتوانند مناطق تحت درگیری را ترک کنند و اینجا از رؤسای جمهور ایران و ترکیه به خاطر همکاری‌ها تشکر می‌کنم و اگر همکاری‌ها میان دستگاه‌های امنیتی و نیرو‌های نظامی نبود ما موفقیت‌های موجود را نداشتیم.

وی افزود: انتظار داریم به توافق برسیم و تمام توافقات میان سه کشور درباره سوریه براساس اصل هدف آشتی سازی بین اطراف مخالف و مبارزه با تروریست هاست و ما امیدواریم نمایندگان سازمان‌های تروریستی عاقل باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها