در اواخر سال 92 که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد هدف اصلی از ابلاغ این سیاست‌ها این بود که اقتصاد ایران بتواند اقتصادی مقاوم را طراحی و عملیاتی کند؛ اقتصادی که در مقابل تکانه‌های داخلی و خارجی مقاوم باشد. به همین منظور نیز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفت تا عملاً آمادگی اقتصاد ایران برای تکانه‌های داخلی و خارجی فراهم شود. رهبر انقلاب در ابلاغ همان سیاست‌ها به 5 مؤلفه تاکید داشتند که باید در ستاد فرماندهی برنامه‌ریزی می‌شد:
کد خبر: ۱۱۵۹۳۳۰
‌اقتصاد بن‌بست ندارد

1. دانش‌بنیان نمودن اقتصاد

2. مردم‌سازی اقتصاد‌

3. عدالت‌بنیان نمودن اقتصاد

4. درون‌زا نمودن اقتصاد

5. برون‌گرایی اقتصاد

به عبارتی بنا بود اقتصاد ایران یک اقتصاد درون‌زا باشد یعنی مدیریت رشد اقتصاد ایران در داخل کشور باشد نه اینکه مدیریت و رشد کشور را به بیرون از مرزها واگذار کنیم. متاسفانه امروز و پس از گذشت 4 سال بهترین فرصت برای اقتصاد ایران در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد از دست رفت و یک ستاد فرماندهی ضعیف و غیرکارآمد ایجادشده است که این ستاد هیچ کارآیی نداشته و دوباره ما به همان مشکلات قبلی دچار هستیم. با یقین می‌توان گفت اقتصاد ایران در شرایط امروز به هیچ وجه با بن‌بست مواجه نیست و باید بتوانیم به نیروهای درونی اقتصاد تکیه کنیم. برداشت من این است که راه‌حل بخش عمده‌ای از مشکلات در داخل کشور است. چنانچه بهبود فضای کسب‌وکار، اصلاح نظام بانکی، مدیریت نقدینگی، اصلاح نظام مالیاتی و.. ازجمله مواردی است که هیچ ارتباطی به مسائل خارجی ندارد. اگر می‌خواهیم گرفتاری‌های اقتصادمان کاهش پیدا کند، باید به اصلاحات ساختاری تن دهیم. معتقدم برای اقتصاد ما بن‌بستی وجود ندارد اما هرچقدر دیرتر دست به اصلاحات ساختاری بزنیم هزینه این اصلاحات بیشتر خواهد شد. لذا باید هزینه این اصلاحات را داده و تن به اصلاحات ساختاری بدهیم که اصل اول برای این کار، وجود شفافیت است.

راه دور زدن تحریم‌ها نیز وجود دارد. مثلا تحریم‌های آبان ماه مربوط به تحریم‌های حوزه انرژی است که احتمالا بعد از اجرای این تحریم‌ها حدود یک میلیون بشکه از فروش نفت ما کاهش یابد که برای مقابله با این تحریم‌ها روس‌ها را می‌توان تبدیل به واسط فروش نفت ما کرد. ضمن اینکه به نظرم این تحریم سبب خیر بوده و باعث می‌شود ما مجبور به حرکت در سمت درآمدهای مالیاتی شویم.

وحید شقاقی شهری

اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها