عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: زیرساخت های تولید در کشور ما بشدت به واردات وابسته است و علی رغم اینکه برای برخی صنایع از عنوان ملی استفاده می کنیم؛ اما می بینیم تا قیمت دلار افزایش می یابد قیمت این صنعت نیز دچار افزایش می شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۹
وابستگی زیرساخت‌های اقتصاد به واردات/ دولت باید به واردکنندکان دلار با نرخ آزاد بدهد

به گزارش جام جم آنلاین ، مجید رضا حریری در گفتگو با «جام جم» در خصوص علت تاثیر قیمت دلار بر کالاهای داخلی، تصریح کرد: علت این امر این است که زیرساخت های تولید در کشور ما بشدت به واردات وابسته است و علی رغم اینکه برای برخی صنایع از عنوان ملی استفاده می کنیم؛ اما می بینیم تا قیمت دلار افزایش می یابد قیمت این صنعت نیز دچار افزایش می شود؛ چراکه مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی ما همه وارداتی هستند.

وی افزود: به طور مثال چندین سال است که گفته می شود در تولید مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده ایم؛ اما دان مرغ، دارو، تجهیزات نگهداری و سایر تجهیزات این صنعت وارداتی هستند، در نتیجه زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد نهاده هایی که وابسته به دلار هستند نیز افزایش قیمت را تجربه می کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ایران نمی تواند کالایی را به دنیا صادر کند و تنها می تواند مواد اولیه صادر کند این است که ما دارای یک اقتصاد تنبل وابسته به خارج هستیم.

مدیر خارجی نیاز امروز اقتصاد ایران

حریری در بخش دیگری از سخنان خود به تفکراتی که در این 40 ساله اقتصاد ایران را هدایت کردند اشاره و خاطرنشان کرد: در این چند دهه اندیشمندانی را داشتیم که با هر تفکری از انتهای نگاه راست تا انتهای نگاه چپ و از دولت سازندگی و اصلاحات گرفته تا دولت مهرورزی و اعتدال اقتصاد ایران را در دست داشتند و نتیجه این وضعیتی است که مشاهده می کنی.د به طوری که نه مردم و نظام راضی هستند و نه حتی دولت ها؛ به این دلیل که راه هایی که تاکنون رفته ایم اشتباه و نحوه مدیریت اقتصادمان نادرست بوده است.

وی در ادامه به ارائه راهکار برای درمان اقتصاد پرداخت و عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که همان گونه که می توان برای سایر علوم مانند ورزش و پزشکی به خارج از کشور دانشجو فرستاد و یا اساتیدی را برای آموزش به ایران دعوت کرد، در حوزه اقتصاد نیز همین کار را کنیم؛ به این معنا که ما در حوزه اقتصاد کلان به مدیران خارجی محتاج هستیم؛ چراکه افرادی که تاکنون بر سر کار بودند کارنامه قابل دفاعی ارائه نکردند.

اقتصاد ایران از بیخ اشتباه است

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که نحوه تخصیص ارز چگونه باید باشد تا بر روی قیمت تمام شده محصولات داخلی تاثیر مثبت داشته باشد؟ گفت: در کجای دنیا شنیده اید که کارخانه ای برای خرید کالا منتظر تخصیص ارز باشد؟! این ها ایرادات ذاتی اقتصاد نفتی ماست و حتی 80 درصد اقتصاد غیر نفتی ما نیز در دست دولت است. در نتیجه اختیار همه چیز در دستان دولت است.

حریری تاکید کرد: این اقتصاد از بُن اشتباه است، چنانچه به این طریق پیش برویم امروز ترامپ ایران را تهدید می کند و 10 سال دیگر رئیس جمهور دیگری و آنچه که اهمیت دارد این است که این اشکال از آنان نیست که ایران را تهدید می کنند؛ نقص از ماست که با هر تهدیدی می هراسیم.

وی در ادامه به ارائه راهکاری برای کاهش آسیب به قشر ضعیف جامعه در شرایط فعلی پرداخت و کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم ظالمانه ترین مالیاتی است که از دارندگان درآمدهای ثابت، حقوق بگیران، پیشه وران، کسبه و دهقانان خرد اخذ می شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: زمانی که ارزش پول ملی تنزل می یابد، دارایی ها گران تر می شوند و در این شرایط است که داراها، دارتر و جامعه ضعیف و کم درآمد، فقیرتر می شوند.

حریری ادامه داد: چنانچه دچار این بحران می شویم باید ابتدا دارندگان درآمدهای ثابت را حمایت کنیم نه اینکه به واردکنندگان و تولیدکنندگان دلار ارزان قیمت بدهیم که داراتر شوند.

وی به بسته جدید ارزی دولت اشاره و عنوان کرد: در این بسته جدید اقلامی مشخص شده است که حداقل 20 میلیارد دلار کالاست که دولت باید از طریق درآمدهای نفتی و با ارز 4200 تومان بپردازد، چنانچه تا پایان سال جاری دلار ارزان قیمت و دلار آزاد بین چهار تا پنج هزار تومان تفاوت قیمت داشته باشد پولی در حدود 100 میلیارد دلار می شود که تعداد محدودی واردکننده برای وارد کردن کنجاله، گندم و غیره داده می شود و مطمئنا محصولی که وارد می کنند را با قیمت دلار آزاد به دست مصرف کننده می دهند.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: به عقیده بنده بهتر است به واردکنندگان دلار با نرخ آزاد داده شود و این 100 میلیارد دلار به صورت نقد بین اقشار ضعیف توزیع شود تا آنان بتوانند زندگی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها