حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

بخش‌هایی از دولت مانند بچه پولدارها هزینه‌ می‌کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

ارز دولتی باید به کالاهای خاص و اساسی اختصاص داده شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: ارز دولتی باید به کالاهای خاص و اساسی اختصاص داده شود و آن هم به نحوی در دست مجموعه هایی قرار گیرد که بتوانند بدون سوء استفاده دراختیار مردم قرار دهند.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۴
ارز دولتی باید به کالاهای خاص و اساسی اختصاص داده شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین در خصوص دلایل تأثیر دلار بر قیمت کالاها و گرانی آنها، اظهار داشت: اولین موضوعی که نیاز به رخداد دارد این است که دولت تصمیم بگیرد و به نحوی برنامه ریزی کند که ثبات اقتصادی ایجاد شود، چنانچه این ثبات در کشور حاکم شود بخشی از مشکلات اقتصادی مردم حل خواهدشد.

وی در ادامه افزود: از طرفی نیز دارندگان کالا و خدمات کالا می توانند خدماتشان را ارائه دهند چرا که هم اکنون بخشی از گرانی ها به دلیل عدم ارایه کالا و خدمات آن است یعنی عرضه صورت نمی گیرد اما تقاضا همچنان وجود دارد، لذا اولین گامی که لازم است تا دولت به آن توجه کند همین موضوع است که تذکر آن را هم در مجلس داده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مطلب مهم دیگر دراین زمینه این است که ارز به کالاهای خاص و اساسی اختصاص داده شود که آن هم به نحوی در دست مجموعه هایی قرار گیرد که بتوانند بدون سوء استفاده دراختیار مردم قرار دهند.

حاجی دلیگانی با اشاره به بهترین راه کار در این زمینه، افزود: راه کار بهتر این است که در واقع به نوعی برای مردم بر اساس کد ملی، سهم شان از آنچه که اکنون به صورت سوبسید و یا یارانه از منابع کشور به آنها اختصاص داده می شود در اختیار خود افراد قرار گیرد تا بتوانند بر این نوع سهمیه مدیریت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: این نوع سهمیه مشابه یارانه است. اما نه به صورت نقدینگی بلکه به صورت اعتبار باشد به طور مثال هزینه داروی یک فرد بیمارخاص به صورت اعتبار دفترچه ای به وی تعلق گیرد. مثلا اعتبار روی یک کارت که وقتی شخص به داروخانه برای دریافت دارو مراجعه می کند در واقع هزینه دارو از سهم اعتبار دارویی اش کسر شود، بنابراین دولت می تواند چنین راه کارهایی را ارائه دهد که عمل غیر ممکنی هم نیست.

نماینده مردم شاهین شهر درمجلس شورای اسلامی، گفت: مشکلی که در حال حاضر در بخش اقتصادی برای مردم وجود دارد این است که مردم احساس می کنند دولت هیچ تلاشی دراین خصوص انجام نمی دهد وگرنه همان مثالی که توسط مقام معظم رهبری زده شد که اگر مردم ببینند تیم اقتصادی دولت و خود دولت تلاش شان را می کنند بیشتر اعتماد می کنند.

حاجی دلیگانی با اشاره به علت عدم تلاش دولت در این زمینه، گفت: یکی از دلایل عدم تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم وارد آوردن فشار بر روی دوش آن هاست و دلیل دیگر آن این است که کشور را به لحاظ مدیریت اقتصادی رها کرده است و یکی دیگر از دلایل که به شکلی هم بدبینانه است، اینکه برخی عناصر در دولت می خواهند با فشار آوردن بیش از اندازه به مردم آستانه تحمل آنان را کم کند تا بتوانند به اهداف سیاسی پشت پرده که گاهی هم لو می رود برسند.

وی افزود: آنها می خواهند با فشارهایی که به مردم وارد می کنند به مسئولان نظام بیان کنند که ببینید وضعیت مردم چه گونه است پس قبول کنید و پای میز مذاکره بروید و از استقلال و عزت و اقتدارتان کوتاه بیایید و آنچه را که دشمنان ملت ایران در سر می پرورانند بپذیرند و دست بردارند از آنچه که تا الان داشتند از جمله عزت و استقلال و تمامیت ارضی کشور و همچنین اقتدار دفاعی.

حاجی دلیگانی ادامه داد: این سناریویی است که وجود دارد و با فشارهایی که به مردم تحمیل می کنند قصد دارند برجام را شکست نخورده جلوه دهند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: چنانچه این اتفاق بیفتد فردا پاسخی به ملت ایران نخواهند داشت که شما 5 سال عمر و فرصت طلایی این کشور را صرف برجام کردید پس حالا تمامی تحریم هایی که قبل از قبول برجام نبود اکنون توسط آمریکا و برخی کشورهای دیگر بر کشور ما اعمال شده بنابراین برجام هیچ نتیجه ای برای ما نداشته است و حتی موجب شده آنچه را هم که داشتیم از دست بدهیم. ما توانسته بودیم تا 20 درصد غنی سازی اورانیوم را انجام دهیم اما این را تقلیل دادند و سانتریفیوژهایی را نیز از کار انداختند. اما در ازای آن هیچ نتیجه ای نگرفتیم بنابراین این فشارها وجود دارد تا بتوانند اثبات کنند که برجام برای کشور نفع داشته و شکست نخورده است.

حاجی دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت با عدم مدیریت به موقع و با ضعف مدیریت خود و یا رها سازی مدیریتی و در نگاه بدبینانه رفتار عموی دولت برای فشار مردم به حاکمیت جهت تن دادن به مذاکره با آمریکا، عملا با سیاست های شکست خورده روبرو شده و بخش عمده آن به جهت دیدگاه سیاسی است که برخی دولتمردان در کشور اعمال می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها