چرخش فرمان کامیون و لودری که داشتند دیگر مثل سابق برای آنها سود‌آور نبود. مستهلک شدن خودروهای سنگین‌شان هر روز خرجی جدید می‌تراشید.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۹۵
از غربیلک فرمان تا پرورش بوقلمون

از طرفی ورود نیروهای تازه با خودروهای پیشرفته به بازار، گوی رقابت را از آنها ربوده بود. همین موضوع موجب شد آقای محمد ممی‌پور در پی چاره‌اندیشی برای امرار معاش بهتر بیفتد.

او که ساکن شهر دوزدوزان از توابع شهرستان سراب است، می‌گوید حدود شش سال قبل پس از بررسی‌هایی که انجام دادم و با توجه به زمین بزرگی که در حیاط منزل در اختیار داشتم متوجه شدم می‌توانم با پرورش بوقلمون درآمد‌زایی مناسبی را برای خودم فراهم کنم.

او می‌گوید: آن زمان به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کردم و موفق شدم 50 جوجه بوقلمون از آن سازمان تهیه کنم. یک‌سال اول کار من بیشتر همراه بود با آزمون و خطا تا به‌طور کامل با بیماری‌ها و نحوه پرورش بوقلمون آشنا شدم و تصمیم به خرید یک دستگاه کوچک جوجه‌کشی گرفتم تا بتوانم از بوقلمون‌های مادر درآمدزایی بیشتری داشته باشم.

ممی‌پور می‌گوید: با توجه به تجارب فنی و مکانیکی که داشتم متوجه شدم توانایی ساخت دستگاه‌های جوجه‌کشی را دارم. در اولین تلاشم در این مسیر موفق شدم دستگاه هچر 1200 تایی بسازم که می‌تواند جوجه بوقلمون‌ها را تا 24 ساعت پس از خروج از پوسته تخم نگهداری کند. موفقیت در گام اول مرا ترغیب کرد که به طور جدی در پی ساخت دستگاه سِتر یا جوجه‌کشی باشم. این دستگاه 24 روز از تخم‌های بوقلمون مراقبت می‌کند تا جوجه بوقلمون‌ها برای خروج آماده شوند. این دستگاه در این مدت هر ساعت یک‌بار به راست و یک بار به چپ تخم‌ها را در دمای 37.5 درجه و با رطوبت 60 درصد می‌چرخاند.

محمد ممی‌پور حالا صاحب یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های جوجه‌کشی است که خودش ساخته و ظرفیت سه هزار تایی دارد و می‌تواند هر سال از مجموع 300 بوقلمون مادر که در اختیار دارد حدود 12 هزار جوجه بوقلمون یک ماهه روانه بازار کند.

این فعالیت بنگاه اقتصادی ممی‌پور حالا برای 35 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیر‌مستقیم به همراه داشته و او را ترغیب کرده کسب و کارش را گسترش دهد، اما موانعی بر سر راه اوست.

جهاد کشاورزی مجوز نمی‌دهد

ممی‌پور می‌گوید: مساحتی که ما در حیاط منزل در اختیار داریم اجازه گسترش کار را به ما نمی‌دهد. چند ماهی هست که از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا جواز احداث یک واحد بوقلمون خارج از مناطق مسکونی را به ما بدهند، اما هر بار بنا به دلایلی از این کار امتناع می‌کنند. احداث یک واحد بزرگ‌تر می‌تواند حدود 150 نفر را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم مشغول به کار کند.

ارزآوری با بوقلمون

گفتنی است جوجه‌های شش ماهه بوقلمون در کردستان عراق خواهان بسیار زیادی دارد، از همین رو بخش عمده تولیدات بوقلمون شهرستان سراب به کردستان عراق صادر می‌شود که از این طریق ارزآوری مناسبی را نصیب کشور کرده است.

مسلم معین - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها