جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله با اشاره به خدمات برجسته شهید دکتر مصطفی چمران برای انقلاب و محرومین منطقه، یکی از ابتکارات دفاعی وی در زمان جنگ را روایت کرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۲۴
تاکتیک خاص چمران که بعثی‌ها را در زمین اهواز فرو برد

سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین این شهید والا مقام را انسانی خودساخته، فردی هدف‌مند و باانگیزه‌های پاک الهی بشمار آورد و اظهار کرد: او در طول زندگی خود چه در حوزه دانش و چه در عرصه نبرد با دشمن بعثی صهیونیستی شخصیتی مبارز و خسته ناپذیر از خود به یادگار گذاشت و حتی اقامت و ازدواج در آمریکا وی را پایبند به تجملات و ماندن در کشور بیگانه نکرد و شوق خدمت به کشور او را به وطن بازگرداند.

وی با اشاره اینکه چمران پس از پایان تحصیلات عالیه در آمریکا از فرصت‌های شغلی به وجود آمده چشم‌پوشی کرد، افزود: شهید چمران ابتدا برای آموزش‌های نظامی و فراگیری جنگ‌های چریکی به مصر رفت و پس‌ازآن باهدف مبارزه با تجاوزگری رژیم صهیونیستی و حمایت از مستضعفان به جنوب لبنان اعزام شد و گروه جهادی حرکت المحرومین را به راه انداخت. از سویی دیگر با تأسیس سازمان امل در کنار امام موسی صدر به‌نوعی تشیع را به شکل هدفمندتری در فرهنگ سیاسی لبنان به حرکت درآورد.

کوثری بابیان اینکه این شهید بزرگوار در اصل با ایجاد یک خط مقاومت در برابر اسرائیل در لبنان به یکی از اهداف مبارزاتی حضرت امام(ره) در خصوص مقابله با توسعه‌طلبی رژیم اشغالگر قدس به‌عنوان دشمن اسلام جامه عمل پوشاند، تصریح کرد: دکتر چمران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب به تهران آمد و قبل از آغاز جنگ تحمیلی با یک روحیه ولایت مداری در هر نقطه‌ای که فکر می‌کرد می‌تواند خدمت کند حضور پیدا کرد که یکی از آن نقاط منطقه پاوه کردستان بود که با آشوب گری گروه‌های ضدانقلاب می‌رفت تا در آستانه سقوط قرار گیرد اما حضور چمران و هم‌رزمانش در وسط معرکه دموکرات‌ها و کومله‌های جدایی‌طلب به غائله پاوه خاتمه داد. این اقدام به یکی از برجسته‌ترین خدمات شهید چمران به‌نظام و انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شد.

این فرمانده امنیتی نظامی دوران دفاع مقدس با نگاهی به فعالیت‌های سیاسی چمران در بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: او در رده‌های مختلف دولتی مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس- وزیر دفاع و نمایندگی امام در مسائل دفاعی را به عهده گرفت اما هیچ‌گاه اسیر پست و مقام و تشریفات نشد و هر جا لازم می‌شد به‌عنوان سرباز نفر اول خط مقدم بود و در همین راستا با آغاز جنگ تحمیلی همراه با رهبری انقلاب به جنوب کشور اعزام شد و ستاد جنگ‌های نامنظم را راه‌اندازی و سازمان‌دهی کرد.

وی با تأکید بر اینکه بنیان‌گذار جنگ‌های نامنظم در ایران اقدامات شایسته و اثرگذاری در روزهای اولیه جنگ ایران عراق از خود برجای گذاشت به یکی از ابتکارات این چریک انقلابی پرداخت و گفت: شهید چمران با طرح نظامی هدایت آب در مسیر حرکتی ارتش بعث عراق در جنوب اهواز مانع از ادامه پیشروی آن‌ها شد و با تاکتیک جنگ آبی(آب زیر پای دشمن انداختن) باعث شد چندین روز تیپ‌های مکانیزه و زرهی و پیاده عراق در منطقه عملیاتی جنوب زمین‌گیر شوند. همین اقدام چمران باعث شد در ماه‌های اولیه جنگ پیشروی ارتش متجاوز بعث بشدت کند شود و زمینه عملیات های دیگر برای آزادسازی مناطق اشغالی برای رزمندگان بیش از پیش میسر شود.

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله در پایان تأکید کرد: درمجموع شهید چمران خدمات ماندگاری برای مردم مظلوم منطقه به‌ویژه فلسطین و لبنان انجام داد و بااینکه شاگرد ممتاز رشته فیزیک پلاسما بود احساس مسئولیت او نسبت به تحقق آرمان‌ها و آموزه‌های اسلامی زبان زد خاص و عام شد و باید گفت بخش عمده‌ای از آرامش و امنیتی که امروز در لبنان حکم‌فرماست مرهون تفکر جهادی چمران در روزهای حضورش در جنوب این کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها