شعر رسانه‌ای است که از دیرباز میان ایرانیان بروز و ظهور خاصی داشته و در تمام شئون می‌توان رد پای حضور شعر و سروده‌های شاعران پارسی گو را دید. به همین خاطر است که شاعران نیز در قیاس با دیگر شخصیت‌ها در جامعه ایرانی در جایگاه خاصی قرار داشته و دارند. البته این مسأله تا پیش از عصر آغاز امپراتوری سلبریتی‌ها میان‌مایه بوده، اما با این حال باز هم شاعران همچنان گل سرسبد مجالس ایرانیان هستند و اگر با خبر شوند شاعری در مجلسی حضور دارد با اعزاز و اکرام از او پذیرایی خواهند کرد. این اتفاق ریشه در باورها و فرهنگی دارد که در ایرانیان به‌واسطه شعر ساخته شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۷۲
پیر میخانه سحر جام جهان‌بینم داد

حالا چند سالی است بخصوص در برنامه‌های تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان از حضور شاعران نه به عنوان یک مهمان یا به تعبیری زینت‌المجلس، بلکه به‌عنوان یک عنصر فعال در برنامه اعم از مجری یا کارشناس بهره برده می‌شود؛ بابی که باید آن را اتفاقی فرخنده و مبارک دانست. طبیعی است شاعران به دلیل تجربیات ادبی بسیار و طبع روان و لطیف و دامنه مطالعات گسترده، گزینه‌هایی هستند که می‌توانند در یک برنامه تلویزیونی بیشتر مخاطب را در بحر عمیق معارف ببرند و البته در نیمه راه، دست او را رها نکنند و به منزل بازگردانند. حال در سحرهای رو به پایان رمضان 97 مخاطبان علاوه بر میزبانی از مرتضی امیری اسفندقه در شبکه یک، شاهد برنامه‌ای با عنوان «خوان نیاز» از شبکه سوم سیما با اجرای حامد عسکری هستند. او شاعری است که لحظات نابی در اشعارش می‌توان سراغ گرفت و این حالات را در اجرای سحرگاهی او نیز می‌توان یافت. اتفاقی که با حال و هوای سحر همراهی بسیاری دارد و برای مخاطب سحرگاهی رمضان یک اتفاق مثبت است، زیرا سحر زمان خلوت و آرامش است و حامد عسکری این نکته را رعایت می‌کند و به بیننده‌اش احترام می‌گذارد. به قول حافظ «پیرمیخانه سحر جام جهان‌ بینم داد، و اندر آن آینه از حُسن تو کرد آگاهم.»

به تعبیری او با توجه به زمان سحر که فرصت و زمانی برای دریافت‌های روحانی است آیتم‌ها و حتی لحن خود را تنظیم می‌کند. همچنین احترام به حال بیننده نیز نکته دیگری است که بالاتر مورد اشاره قرار گرفت و در اجرا و قسمت‌های مختلف برنامه به چشم می‌آید و این نشان‌دهنده آن است که او مخاطب و مدیوم تلویزیون را می‌شناسد و بر همان اساس برنامه‌ای ویژه سحرهای ماه رمضان تولید کرده است.

حسام آبنوس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها