سوم خرداد یادآور ایثارگری رزمندگانی است که برای اینکه گوشه ای از خاک کشور در دست دشمن نماند جانشان را فدا کردند ولی امروز خرمشهر آن چیزی نیست که مردم از گذشته اش به یاد دارند.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۹۷
با وجود خاکریز و هنگ نظامی،منطقه آزاد در خرمشهر معنا ندارد/ اروند رود لایروبی نشود خرمشهر از بین می رود

نزدیک به سه دهه از فتح خرمشهر می‌گذرد ولی این شهر،مانند اغلب شهرها و استان‌های درگیر در جنگ، هنوز نتوانسته به شکل و شمایل گذشته خود بازگردد و کماکان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که با توجه به برخی اقدامات صورت گرفته روند بازسازی شهر جنگ زده خرمشهر، رضایت‌بخش نیست و حل این موضوع با عزمی ملی میسر است.

این نماینده البته تاکید دارد که رونق مجدد این شهر به علت لایروبی نشدن اروند رود از بین رفته و دیگر تجارتی از این بندر بزرگ نمی تواند صورت گیرد.وی در گفتگو با جام جم آنلاین به سوالاتمان در این زمینه پاسخ داده که می خوانید.

وضعیت خرمشهر بعد از جنگ و گذشت حدود سه دهه ،را چگونه ارزیابی می کنید؟

با اینکه 29 سال از اتمام جنگ در خرمشهر گذشته ،اما همچنان مشکلات اولیه معیشتی،آب سالم و فاضلاب در این شهر وجود دارد و ساختن مجدد خرمشهر نیازمند عزم ملی است و عزم محلی نمی‌تواند مشکلات موجود را حل و فصل کند.

البته زمانی عزم ملی برای ساخت خرمشهر در نظر گرفته شد اما از آنجایی که هیچ نظارتی برکارها نشد مسئولین استانی و شهرستانی وقت متاسفانه خیانت بزرگی در حق خرمشهر انجام دادند.

اگر نظارت از سمت و سوی ناظرین وقت که بخشی از آنان نمایندگان شهرستان خرمشهر بودند انجام می شد امروز من به عنوان نماینده طی سالهای95 ،96 و یا 97 نباید به دنبال گرفتن اعتبار برای شبکه فاضلاب شهر بودم.البته خرمشهر علاوه برمشکل شبکه فاضلاب ،تنها 30 در صد آب شرب سالم دارد.

همه می دانند خرمشهر در زمان جنگ با خاک یکسان شد ولی می شد با پول های ملی و عزم ملی و با حمایت امام راحل و مقام معظم رهبری ، خرمشهری مطابق خرمشهر قبل از جنگ را ساخت که متاسفانه بی کفایتی مدیران باعث شد که خرمشهر ساخته نشود و امروز شاهد سر در گمی مردم خرمشهر نبودیم.

مردمی که درخرمشهر زندگی می کردند با مهاجرتشان و خارج شدن ازشهر دیگر برنگشتند و الان فرهنگی که در خرمشهر وجود دارد فرهنگ اولیه مردم این شهر نیست،زمانی خرمشهر به عنوان نجف دوم خوانده می شد و دروازه ورود تشیع به خاک کشور بود اما دیگر از این فرهنگ،خبری نیست.

البته در زمینه ورزش خوشبختانه شرایط خیلی بهتر است چون آقای زنگنه وزیر نفت حدود 62 میلیارد تومان تزریق کردند و ما دو استادیوم بزرگ توانستیم بسازیم ،الان الحمدالله منطقه آزاد اروند نیز 4 میلیارد تومان و وزارت ورزش و جوانان نیز 4 میلیارد تومان تخصیص اعتبار کردند تا ورزشگاهی که زمانی بهترین تیم های خرمشهر در آن بازی می کردند به بهترین شرایط برسد.

آیا تاسیس مناطق آزاد اروند رود تواسته به رشد و ارتقا تجارت و اشتغال در خرمشهر کمک کند ؟

تجارت درخرمشهر منوط به داشتن بندر است، و بدون لایروبی کردن اروند رود نمی توان بندر خرمشهر را احیا کرد و در تجارت وارد شد، زمانی اروند رود، لایروبی بود و کشتی های غول پیکر در آن تردد می کردند و در اسکله های بندر خرمشهر پهلو می گرفتند، درآن موقع بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی وجود نداشت و بندراول ایران بندر خرمشهر بود،‌اما امروز به دلیل تمیز نبودن اروند رود و لایروبی نشدن رودخانه تنها کشتی هایی با 5 هزار تن و کمتر می توانند در خرمشهر پهلو بگیرند و اگر کشتی های غول پیکر می توانستند به شهر ما بیایند امروز شاهد رونق اقتصادی در منطقه خرمشهر و آبادان بودیم.

البته ما در زمینه احیا اروند رود به مقام معظم رهبری نامه نوشتیم و ایشان هیاتی را فرستادند و زمانی که ورود کردند گزارش دادند که عراق پای کارنمی آید.


ما خط مرزی بنام خط تالوگ ،که براساس قرارداد 1975 الجزایر که خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروندرود را تعیین کرده داریم.الان قضیه این خط بهم خورده است.

اروند رود حالت شیب مانند به سمت و سوی ساحل ایران دارد و گل و لای به سمت ساحل ایران می آید و به همین دلیل سمت ساحل عراق تمیز است و نیازی به لای روبی ندارد.

گل و لای به سمت ساحل ایران می آید و وقتی روی هم انباشته شود آنجا را پوشش می دهد و ساحل ایران پیشروی می کند و وقتی جلوتر می آید رودخانه به سمت عراق حرکت می کند و در اینجا خط تالوگ بهم می خورد،عراق می گوید شما به خاک ما آمدید و از طرفی رغبتی هم به اروند رود ندارد چون زمان صدام بندر بزرگی در دهانه خلیج فارس ساختند که اگر آنرا افتتاح کنند بندر خرمشهر و آبادان بطور کلی از بین می رود.

لذا اینجا دولت باید خودش ورود کند و بسنده به نظر یک عده کارشناس که بعضا اطلاعات نادرستی می دهند نکند و از نظر افراد محلی که بسیار هم باسواد هستند و وقتی در کنار آبهای اروند رود می ایستند و اعلام می کنند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است بهره ببرند تا حد و حدود ها مشخص شود و سپس اقدام به لایروبی خرمشهر صورت گیرد.

با این شرایط آیا منطقه آزاد اروند رونق دارد؟

وقتی منطقه آزاد تاسیس شد به این امید بودیم که لایروبی اروند صورت می گیرد و کشتی ها می توانند در بندر خرمشهر پهلو بگیرند و تجارت شود اما الان منطقه آزاد با بحران بزرگ درآمدی در واردات و صادرات مواجه است.منطقه آزاد هم پول گزافی ندارد که هم کار عمرانی خرمشهر را انجام دهد و هم اینکه در زمینه کالا و صنعت سرمایه گذاری کند.

البته هر سرمایه گذاری هم که وارد خرمشهر می شود وقتی بعد از این همه سال می بیند که دور تا دور شهر هنوز خاک ریز مستقر است قطعا تمایلی به حضور برای سرمایه گذاری نخواهد داشت ،البته ما قصد داریم ملاقاتی با آقای شمخانی دبیر شورای امنیت ملی داشته باشیم تا دستور برداشتن قطعی خاک ریز ها داده شود.

الان عراقی ها خیلی راحت به ساحل اروند رود دسترسی دارند اما منطقه ساحلی خرمشهر هنوز نظامی است و هنگ نظامی اجازه نمی دهد مردم به خط ساحلی دسترسی پیدا کنند.یعنی ساحل خرمشهر نظامی است و به همین واسطه منطقه آزاد معنی ندارد و نمی توان کاری کرد.لذا اگر اقتصاد فعال نشود قاعدتا اشتغال زایی هم وجود نخواهد داشت.

برای نجات خرمشهر در تمام زمینه ها یک هدف باید نقطه اصلی قرار گیرد و آنهم لایروبی اروند رود است که اگر این اتفاق روی داد خرمشهر خود به خود به شرایط گذشته بر می گردد اما اگر انجام نشود با سیاست های قطره ای اصلا توفیقی حاصل نخواهد شد.

بودجه هایی که برای بازسازی خرمشهر و مناطق جنگ زده اختصاص داده شده بود چه شد ؟

در آن موقع نظارتی بر بودجه ها وجود نداشت.بودجه ای که در نظر گرفته شد 2 درصد از سهم نفت برای خوزستان بود که الان 3 درصد شده و شامل مناطق نفت خیز دیگر هم می شود و به تنهایی شامل خوزستان نمی شود.این سه درصد برای خرمشهر نیست و یک قطره در دریاست که نمی توانیم با آن مشکلات خرمشهر را به این راحتی حل کنیم.

چشم انداز شما برای آینده خرمشهر چیست و نگاه مدیریتی به این شهر باید چگونه باشد؟

باید نگاه ملی برای ساختن خرمشهر وجود داشته باشد که متاسفانه این نگاه وجود ندارد تا مشکل خرمشهر حل می شد.اگر امروز بهترین مدیران کشور را به خرمشهر ببریم ولی نقدینگی وجود نداشته باشد هیچ کاری را نمی توان به جلو برد، داشتن طرح و برنامه های قشنگ مهم است اما هر تغییری با پول ممکن است.

لذا دولت باید برای 4 الی 5 سال متوالی مبالغی را به صورت ردیف بودجه مشخص کند و هر سال 100 میلیارد تومان ،برای 5 سال متوالی مقرر کند تا بتوانیم با این ارقام در حوزه آب ، فاضلاب ،عمران و .. کار کنیم. قطعا برای خرمشهر با قطره چکان اعتبارات نمی شود کاری کرد.

آیا جمعیت خرمشهر به دلیل مشکلات و مهاجرت رو به کاهش است؟

جمعیت خرمشهر 180 هزار نفر است،‌و خوشبختانه با اقداماتی که از طرف بنیاد مسکن و منطقه آزاد اروند در پروژه های عمرانی روستا ها انجام گرفته عزیزان، در منطقه ساکن شدند و مهاجرت از روستا کنترل شده اما مشکل اشتغال که یکی از عوامل اصلی مهاجرت است هنوز وجود دارد،چون زیر ساخت های اشتغال با توجه به پول و اعتباراتی که برای خرمشهر تخصیص داده شده بود، توسط کسانی که از مدیران قبلی شهر بودند آماده نشد.

البته در سال هایی گذشته با عنایات حضرت آقا و کمک شهردار وقت تهران کمک هایی نزدیک به 80 الی 100 میلیار تومان برای مباحث عمرانی از جمله ساخت پارک ، خیابان و فضای سبز صورت گرفت و امسال برای اولین سال نیز منطقه آزاد بصورت مستقیم 100 میلیارد تومان را در تفاهم نامه ای با شهرداری خرمشهر در زمینه ساخت مناطق حاشیه ای خرمشهر داشت که یقینا کار،مقداری دغدغه های مردم حاشیه خرمشهر را کمتر می کند.

حرف آخر؟

تنها درخواستی را که به عنوان نماینده خرمشهر داریم این است که منتظریم خبرهای خوبی در مورد لایروبی اروند رود بشنویم تا بار دیگر شاهد رونق شهرمان باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها