مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

احیای 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر / افزایش 40 درصدی محصولات زراعی و باغی

سوم خرداد سال 1361 بود که خرمشهر با رشادت‌ دلیرمردان ایران از نزدیک به 600 روز تعرض رژیم صدام رهایی یافت و دوباره به عنوان نگینی ارزشمند بر انگشتری میهن بازگشت. به این ترتیب از همان روزهای ابتدای آزادسازی خونین‌شهر روند بازسازی و تقویت اقتصادش آغاز و تا امروز نیز ادامه دارد. این درحالی است که خرمشهر قبل از تعرض رژیم صدام به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی بخصوص در بخش زراعی و دامی شناخته می‌شد و امروز هم قرار است با به کارگیری برنامه‌های دقیق و هدفمند به همان جایگاه بازگردد.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۵۰
احیای 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر / افزایش 40 درصدی محصولات زراعی و باغی

محمد مطرودی، مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: براساس طرح‌ بازسازی این شهر در بخش کشاورزی قرار براین بود، علاوه بر تقویت کشاورزان بومی زمینه حضور کشاورزان تازه در منطقه نیز مهیا شود که به لطف فرمان مقام معظم رهبری تا پایان خردادماه این اتفاق عملی خواهد شد.

مطرودی با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری خوزستان افزود: براساس این طرح که از سال 94 آغاز شده 10 هزار هکتار از اراضی خرمشهر که به دلیل 8 سال دفاع مقدس از چرخه تولید بخش کشاورزی خارج شده بودند دوباره فعال و به بهره‌برداران قدیمی و جدید تحویل داده خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: برهمین اساس علاوه بر بهره‌برداران قدیمی و بومی منطقه 1200 بهره‌بردار جدید نیز به تولیدکنندگان بخش کشاورزی خرمشهر افزوده خواهند شد که بیشتر در بخش زراعت و باغبانی فعالیت دارند. به این ترتیب برآورد کرده‌ایم بیش از 40 درصد به محصولات کشاورزی خرمشهر در دو بخش یاد شده افزوده شود.
مطرودی درباره پاکسازی اراضی کشاورزی از آلودگی مین تاکید کرد: قبل از آغاز طرح 550 هزار هکتاری و دوران اولیه بازسازی شهر تا عمق 30 سانت عملیات پاکسازی صورت گرفته بود که اکنون در طرح یاد شده این عمق به بیش از یک متر با استفاده از شیوه‌های استاندارد و علمی افزایش یافته است. بنابراین سلامت کشاورزان و محصولاتشان تامین شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

تاپایان خردادماه سال‌جاری 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر با تحویل به بهره‌برداران دوباره به چرخه تولید بازخواهد گشت؛ به این ترتیب بیش از 40 درصد به تولید محصولات زراعی و باغی این شهرستان افزوده خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر درباره تولید محصولات دامی منطقه نیز به خبرنگار ما گفت: خرمشهر قبل از جنگ تحمیلی یکی از تامین کنندگان عمده گوشت قرمز و سفید خوزستان و غرب کشور بوده است. به همین دلیل بخش قابل توجهی از طرح بازسازی در این شهر مربوط به بازگشت مجدد جایگاه تولیدی محصولات پروتئینی بوده و مهمترین احیاء مجدد کشتارگاه خرمشهر است.
وی تصریح کرد: در این پروژه قراردادی با استرالیا منعقد شده که این کشور برای صادرات محصولات پروتئینی خود به ایران و دیگر کشورهای منطقه از امکانات کشتارگاه خرمشهر استفاده کند. به این ترتیب که دام زنده استرالیایی وارد خرمشهر خواهد شد و پس از قرنطینه، کشتار و بسته بندی به بازارهای مورد نظر استرالیا (داخل یا خارج از مرزهای ایران) صادر شود.

مطرودی درباره دیگر پروژه‌های دام و طیور خرمشهر نیز به جام جم آنلاین گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای احیاء مجدد صنعت دام و طیور منطقه براین اساس است که تولید انواع محصولات دامی با زنجیره‌ای کامل در منطقه ایجاد شود از این رو پروژه‌های مختلفی در بخش‌‌های دام، طیور و آبزیان همراه با صنایع تبدیلی آن طراحی شده است که یک به یک درحال اجرا هستند. به عنوان مثال مجتمع دامپروری با 67 واحد و ظرفیت 8200 راس دام در سال اجرایی و تکمیل شد.
این مقام مسئول با اشاره به برخی مشکلات درباره پروژه یاد شده افزود: در اوایل برنامه تکمیل و راه‌اندازی این طرح اگرچه تلاش‌های گسترده‌ای از سوی بخش خصوصی و دولت انجام شد اما بنابر مشکلاتی از جمله عدم تخصیص به موقع تسهیلات مورد نیاز تولید کنندگان همه واحدهای طرح یاد شده به تولید نرسید.
وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اشتغال افزود: مقام معظم رهبری هنگام تاکید بر اجرای طرح احیاء اراضی خوزستان فرمودند: «این پروژه در راستای اشتغال پایدار منطقه خواهد بود» از این رو در شرایط فعلی با هماهنگی دولت و اختصاص منابع مالی مناسب در قالب تسهیلات ارزان قیمت درنظر داریم مجتمع یاد شده را به حداکثر ظرفیت تولید با مشارکت بخش خصوصی رسانده و زمینه اشتغال پایدار و افزایش صادرات محصولات تولیدی را به دیگر نقاط کشور یا خارج از مرزها بخصوص عراق فراهم کنیم.
مدیرجهاد کشاورزی خرمشهر تصریح کرد: در بخش مرغداری نیز پروژه‌ای در قالب 6 فاز مرغداری در دست احداث داریم که با تکمیل آن تولید کنندگانی که امروز محصولات نهایی خود را به خرمشهر جهت صادرات ارسال می‌کنند با مشوق‌هایی در منطقه خرمشهر تولید خواهند داشت تا با استفاده از کاهش هزینه‌ها ارزش افزوده و اشتغال پایدار مناسبی به خونین شهر هدیه داده شود.

براساس تفاهم نامه‌ای که با استرالیا منعقد شده است کشتارگاه خرمشهر محلی برای کشتار و بسته بندی دام‌های صادراتی این کشور جهت صدور به دیگر نقاط خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی خرمشهر معتقد است یکی از مهمترین سیاست‌ها برای دستیابی به اهداف تعیین شده بازسازی بخش کشاورزی این شهر تکمیل زنجیره تولید با استفاده از واحدهای صنعتی فرآوری یا بسته‌بندی محصولات کشاورزی و دامی است به همین دلیل توجه ویژه مسئولان در بخش‌های یاد شده بوده در این راستا گام‌های موثری برداشته شده تا با استفاده از این کارخانه‌ها ارزش افزوده بالاتری برای کشاورزان و تولیدکنندگان خرمشهر فراهم شود.
وی با اشاره به جایگاه منطقه آزاد اروند در این راستا به خبرنگار ما گفت: اگرچه در برنامه‌های‌بازسازی ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای منطقه آزاد اروند درنظر گرفته شده بود؛ اما در بخش کشاورزی متاسفانه منطقه آزاد اروند نتوانسته دستاوردهای خوبی برای کشاورزان داشته باشد و در جایگاهی که برایش تعریف شده بود فعالیت کند.


مطرودی ضمن تاکید بر همکاری بیشتر منطقه آزاد اروند در بخش کشاورزی افزود: براساس جلسات یاد شده قرار است منطقه آزاد اروند برای مشارکت در توسعه و احداث مجدد نخیلات خرمشهر تا سطح قبلی یعنی حدود یک و نیم میلیون اصله نخل همکاری مناسبی بخصوص در منطقه شلمچه و جزیره مینو داشته باشد.

منطقه آزاد اروند نتوانسته اهداف تعیین شده در بخش کشاورزی را محقق کند و لازم است همکاری بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر درباره طرح همکاری منطقه آزاد اروند در توسعه نخلستان‌های خرمشهر اظهار کرد: 95 درصد از نخیلات خرمشهر در دوران هشت سال دفاع مقدس از بین رفته و تولید خرما در خرمشهر کاهش یافت. اما با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نخلستان‌های آسیب‌دیده جزو اراضی منطقه آزاد اروند است؛ هماهنگی‌هایی برای بازسازی آنها با مدیریت این منطقه آزاد صورت گرفته است.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها