پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: در مطالعات جدید پژوهشگران آزاد، آثار حکاکی شده و نقوش رقابت بوکس در بخشی از سنگ نگاره های تیمره در شهرستان خمین کشف شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۷۱
نقوش رقابت بوکس در سنگ نگاره های تیمره خمین! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، محمد ناصری فرد روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در این نقوش کشف شده تصاویری از انسان در حال تحرک بدنی و اجرای پرهیجان مسابقه بوکس دیده می شود در بخشی از آن نیز صحنه داوری بر فراز پله چوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: کشف این آثار با نمونه های همگون مشابه نشان می دهد که ایرانیان باستان از هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد رقابت های ورزشی به ویژه مسابقه بوکس را اجرا می کردند. پژوهشگر سنگ نگاره های ایران با بیان اینکه ورزش بوکس به یونان (سال 677 قبل از میلاد ) منسوب شده است، گفت: محققان بر این باورند که کاربری این ورزش برای تفریح و آمادگی رزمی بوده است.

ناصری فرد ادامه داد: کشف نمونه های متعدد از اجرای مسابقات بوکس، چوگان و تیر اندازی با سرعت بالا و ایستاده بر اسب و دیگر نمونه ها نشان از این می دهد که سنگ نگاره ها با وجود مهجوریت در ایران آیینه تمام نمایی از زیست بشر در فلات ایران و به ویژه درایران مرکزی است.

وی تاکید کرد: گنجاندن تصاویر سنگ نگاره ها در کتاب های درسی مدارس و دانشگاهی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود چرا که داشته های اصیل فرهنگی را معرفی می کند.

نویسنده کتاب های سنگ نگاره های ایران و تیمره بیان کرد: 24 استان کشور دارای آثار سنگ نگاره است که در مجموع شمار این آثار به بیش از 50 هزار نمونه می رسد و حتی برای کهن ترین کتیبه خطی ایران که متعلق به چهار هزار و 800 سال پیش است نیز هیچ گونه کاربست اقتصادی برای آن ایجاد نشده و نیاز است از این سرمایه ارزشمند به درستی در درآمدزایی و معرفی هویت ناب ایرانی بهره گرفته شود.

بیش 21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد که قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها