تا همین چند روز پیش خوزستان، هم پر از گردوغبار بود و هم نگران حذف بودجه‌ای که قرار بود به فریاد محیط‌زیستش برسد و سدی شود جلوی ریزگردها. روز گذشته اما این نگرانی بزرگ رنگ باخت و جایش را به امید و دلگرمی برای رسیدن روزهای آفتابی و بی غبار داد؛ امیدی که در درایت رهبر معظم انقلاب و موافقت ایشان با اختصاص اعتبار 150 میلیون دلاری برای مقابله با ریزگردهای خوزستان ریشه داشت.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۶۲
بازگشت امید به خوزستان خاک زده

به گزارش جامجم، درست وقتی ریزگردها برای چند روز متوالی نفس خوزستان را به شماره انداخته و امان مردم نجیب و خسته این استان را بریده بودند، زمزمههای یک خبر، نهتنها غم و خستگی را بر تن خوزستانیها باقی گذاشت، بلکه جامعه محیط زیستی کشور را در نگرانی فرو برد. خبری که معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، آن را رسانهای کرد و محتوایش کنار گذاشتن بودجه ریزگردها از لایحه بودجه 97 توسط کمیسیون تلفیق بودجه بود. نمایندگان خوزستان واعضای کمیسیون تلفیق بودجه اما در پاسخ به واکنشها و اعتراضات مختلف، مجلس را بیتقصیر دانسته، اتهامات را متوجه مبهم ومشروط منبع تامین پول ردیف مقابله با ریزگردها درلایحه بودجه پیشنهادی دولت دانستند؛ چرا که به عقیده آنها دولت منبع بودجه 150 میلیون دلاری مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه سال 97 را صندوق توسعه ملی عنوان کرده بود، در حالی که برداشت از این صندوق تنها با مجوز رهبر معظم انقلاب امکانپذیر بوده و دست نمایندگان هم در این خصوص بسته است.

مجوز فورا رسید

این شد که چشمها به افق دیگری دوخته شد. به دفتر رهبری و مهر و امضا و موافقت شخص اول کشور. این چشمانتظاری اما چندان به درازا نکشید و تنها دو روز بعد، خبر اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب با تخصیص 150 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها از خانه ملت و از زبان نمایندگان به رسانهها منعکس شد.

علیاصغر یوسفنژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 اولین نماینده بود که در این باره با رسانه خانه ملت سخن گفت و با اذن رهبری و مصوبه کمیسیون تلفیق، این اعتبار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.

وی البته یادآور شد صندوق توسعه ملی به بخشهای دیگر هم اعتبار خواهد داد که مبلغ این اعتبار چهار میلیارد دلار است و بخشهایی چون صداوسیما، دفاعی و ... کشور را شامل میشود.

جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس هم دیگر نمایندهای بود که راضی و خوشحال از موافقت و توجه رهبری به خاک خوردگان خوزستانی گفت: لازمه تحقق اعتباری که دولت در لایحه بودجه 97 برای ریزگردها لحاظ کرده نیازمند تامین اذن رهبری بود، بنابراین کمیسیون تلفیق این مصوبه را از دستور کار کمیسیون تلفیق خارج و تصویب نکرد. حال با پیگیری نمایندگان خوزستان، رهبری اذن تأمین اعتبارات این حوزه را صادر کردند.

مختار تاکید کرد رهبر معظم انقلاب اجازه و اذن برداشت صد میلیون دلار برای مقابله باریزگردها و همچنین 50 میلیون دلار برای بهسازی برق خوزستان را از طریق صندوق توسعه ملی صادر کردند که قطعا این موضوع تأثیر به سزایی در مقابله با این معضل و بهبود وضعیت هوای خوزستان خواهد داشت.

دلگرمی خوزستان

جامجم یک روز پس از این رخداد به سراغ نمایندگان استان خوزستان رفت تا نظر آنها را درخصوص این اتفاق دلگرم کننده جویا شود و جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس، اولین کسی بود که با ما دراین خصوص گفتوگو کرد. وی که نامش بیش از یک ماه پیش و در عرض چند روز بارها در رسانهها بهدلیل اعتراض به بیتوجهی سازمان محیطزیست به معضل کم آبی و گردوغبار و طرح انتقال آب از خوزستان مطرح شد، اینبار درحالی با ما گفتوگو کرد که از موافقت رهبری با اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی خرسند بود و اختصاص این بودجه را عاملی دانست که اگرچه مشکل گردوغبار خوزستان را به طور کامل حل نمیکند، اما دستکم بخشی از آن را حل خواهد کرد.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه با مجوز رهبری بودجه 150میلیون دلاری مقابله با ریزگردها در لایحه گنجانده خواهد شد، افزود که اگر این بودجه به کانونهای اصلی گردوغبار در خوزستان اختصاص یابد، نه تنها میتواند تا حد زیادی جلوی گردوغبار خوزستان را بگیرد، بلکه از آنجا که منشاء گردوغبار استانهای همجوار چون بوشهر، ایلام، کرمانشاه و کردستان هم ریزگردهای خوزستان است، مشکل آلودگی هوای این استانها نیز برطرف خواهد شد.

کاظم نسب الباجی با تاکید بر اینکه در خوزستان هم باید کانونهای اصلی گردوغبار شناسایی و درخصوص اصلاح آنها اقدام شود، گفت مهمترین این کانونها، گستره 100 هزار هکتاری در شرق اهواز و همچنین تالابهای شادگان و هورالعظیم است که امروز به مهمترین کانونهای ایجاد گردوغبار خوزستان و استانهای همجوار تبدیل شده است.

نماینده مردم اهواز یادآور شد که این وسعت 100 هزار هکتاری در گذشتهای نه چندان دور جزو حاصلخیزترین زمینهای کشاورزی خوزستان بود که به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و قطع حقابه، امروز به زمینهایی بایر و یکی از کانونهای مهم ریزگردها تبدیل شده و تخصیص حقابه به آنها نه تنها کانون گردوغبار را مهار خواهد کرد، بلکه باعث رونق کشاورزی و اقتصاد خوزستان و حتی کشور خواهد شد.

اعتبار، ضروری بود

هدایتالله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغ ملک هم ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری برای توجه به خوزستان و صدور مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردهای این استان، به ضرورت اختصاص این اعتبار به مهار کانونهای ایجاد گردوغبار در خوزستان بهعنوان مهمترین کانونهای گردوغبار کشور اشاره کرد و گفت: اگر مشکل گردوغبار خوزستان به صورت علمی و اصولی برطرف شود، نه تنها مشکل آلودگی هوای این استان و استانهای همجوار حل میشود، که حتی میتوان امیدوار بود پای گردوغبار به پایتخت هم نرسد، چه اینکه درغیر این صورت، این مشکل دامن تهران را هم خواهد گرفت و تعطیلی مراکز صنعتی، مدارس، فرودگاهها و ادارات این استان، ضربهای کاری به اقتصاد کل کشور وارد خواهد کرد.

خادمی با گلایه از آسیبهایی که تاکنون به محیط زیست خوزستان از طریق اجرای طرحهای انتقال آب، سدسازی و قطع حقابه تالابها و اراضی کشاورزی وارد شده، افزود: امروزه به دلیل همین اقدامات غیراصولی و اخلاقی، خوزستان به عنوان مهمترین مراکز درآمد اقتصادی کشور، با چالشهای بسیاری در سال چون تعطیلی ادارات، مدارس، دانشگاه ها، مراکز صنعتی، برق و ... مواجه است که نه تنها اقتصاد خوزستان را به سمت نابودی سوق داده، بلکه تخریب اقتصاد کشور را هم نشانه گرفته است،از همین رو اختصاص این اعتبار به خوزستان، تلاش برای رفع مشکلات کل کشور خواهد بود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها