قدیری ابیانه در گفت‌وگو با جام‌جم:

طرح‌های آمریکا در منطقه شکست خورده است

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده «هوور» با تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران مدعی حمایت بشار اسد و جمهوری اسلامی ایران از القاعده شد و ضمن طرح این اتهام که کشورمان در پی ایجاد یک هلال شیعی است، خاطرنشان کرد: «ایران، از طریق حضور در سوریه، خودش را در موقعیتی قرار داده تا بتواند حمله به منافع آمریکا، متحدان ما و کارکنانمان را ادامه دهد.»
کد خبر: ۱۱۱۶۰۱۹
طرح‌های آمریکا در منطقه شکست خورده است
تیلرسون ادعا کرد که نیروهای آمریکا به منظور محافظت از منافع این کشور در سوریه باقی می‌مانند. با توجه به طرح چنین اتهامی از سوی آمریکا علیه ایران با دکتر محمد حسین قدیری ابیانه، کارشناس عالی مسائل استراتژیک درباره نقشه‌ها و طرح‌های جدید ایالات متحده گفت‌وگو کردیم.

آمریکا چه راهبردی را در سوریه پیگیری میکند و هدف مقامات آمریکا از طرح این موضوع که حضور نیروهایشان در این کشور استمرار مییابد، چیست؟

سوریه کشوری مستقل است و دولت بشار اسد هم دولتی قانونی است و حضور نیروهای ایرانی نیز به دعوت رسمی سوریه بوده و طبق قوانین بینالملل یک حضور قانونی است، اما حضور نیروهای آمریکایی و دخالت این کشور در حمایت از تروریستها خلاف مقررات سازمان ملل است. اصولا آمریکا در موقعیتی نیست و حقی ندارد که برای هیچ کشوری غیر از کشورش تصمیم بگیرد. حیطه حاکمیت ایالات متحده درون مرزهای این کشور است. آنها البته مثل همیشه به هر جنایتی که مرتکب میشوند رنگ و لعاب میدهند. مثلا مدعی میشوند که حضور ما برای ایجاد امنیت برای مردم سوریه است. در حالی که حضورشان در این کشور که برای حمایت از داعش و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب صورت گرفته بود، سوریه را ویران کرد و تقریبا جای آبادی برای این کشور و مردم آن نگذاشت. آنها از جنایتکارانی که آدمخواری کردند و سر بریدند حمایت کردند و همچنان این حمایت از تروریسم که در چارچوب مصالح آمریکا عمل میکنند، ادامه دارد و همین طور که آقای اردوغان گفته 4500 کامیون در یک مرحله به کردهای سوریه کمک کردند تا عراق تجزیه شود. اگر آنها بتوانند عراق را تجزیه کنند در حقیقت مرزهای شمالی سوریه تا دریای مدیترانه را از حاکمیت عراق خارج کردهاند؛ چیزی که میتواند مکمل طرح نافرجام تجزیه کردستان عراق شود. در حقیقت هدف آمریکا بر اساس استراتژی اسرائیل تنظیم شده، تجزیه همه کشورهای اسلامی و سلطه از نیل تا فرات است. میزان آب رودهای دجله و فرات که از ترکیه وارد کردستان عراق میشود از سوی ترکیه مهار و حقآبه سوریه و عراق کم شده و اگر این تجزیه صورت بگیرد بقیه آبها بر منطقه بسته میشود و یکی از دلایل اینکه ریزگردها برای ایران دردسرساز شده به خاطر کاهش میزان ورود دجله و فرات به عراق است. اگر کردستان عراق و سوریه تجزیه شوند میزان آب در این مناطق کمتر شده و در نتیجه ریزگردها هم افزایش پیدا خواهد کرد. در مجموع آمریکا و ارتجاع عرب سعی میکنند ادعا و اتهام خود را با طرح موضوع دفاع از آزادی و حقوق بشر پوشش دهند. عربستان،امارات و کشورهای دیگر حوزههای شیخنشین خلیج فارس و همچنین اردن و مراکش که جزو کشورهای ارتجاعی هستند و حتی در کشورشان حزب و مجلس ندارند مدعی حقوق بشر در سوریه و عراق شدند. ضمن اینکه بشار اسد در کشور به لحاظ سیاسی به صورت بازتر عمل میکند تا تغییراتی را در سوریه بهوجود آورد. در شرایط کنونی حامیان بشار اسد افزایش پیدا کرده و اگر امروز قرار باشد رفراندومی در سوریه برگزار شود، با درصد بالایی از رای، بشار اسد پیروز انتخابات خواهد بود. به همین خاطر است که غربیها میگویند بشار اسد نباید باشد. آنها خواهان برگزاری انتخابات در سوریه نیستند، چون میدانند اگر این اتفاق بیفتد او پیروز خواهد بود و نه تنها طرفداران سابق او از وی حمایت میکنند بلکه مخالفان بشار اسد با دیدن فجایعی که داعش و تروریستها بهوجود آوردند حکومت بشار اسد را بر حاکمیت جنایتکاران ترجیح خواهند داد.

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه چه تاثیری بر رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت؟

هدف اسرائیل اجرایی کردن طرح از نیل تا فرات است و از آنجا که کمک به حزبا... از طریق سوریه انجام میشود آنها میخواهند با ساقط کردن حکومت بشار اسد در سوریه راه کمک رسانی به حزبا... را مسدود و زمینهسازی شکست محور مقاومت را فراهم کنند تا اسرائیل احساس امنیت کند. چند سال پیش هم پنتاگون و کیسینجر، وزیر پیشین خارجه آمریکا که خودش صهیونیست است پیشبینی کرده بودند تا سال 2025 رژیم اسرائیل مضمحل خواهد شد. اساسا پیشبینی این بود که مهاجرت معکوس در اسرائیل رخ خواهد داد. صهیونیستهایی که به اسرائیل مهاجرت کردند در ذهنشان امنیتی را تصور میکردند که ناشی از قدرت شکستناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی بود. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جایگزینی پرچم اسلامگرایی به جای پرچم عربگرایی، این رژیم در هر جنگی که علیه لبنان و فلسطین راه انداخت، شکست خورد و این اسطوره شکستناپذیری شکسته شد. بنابراین صهیونیستهای مهاجر که بخشی از آنها آمریکایی هستند پیشبینی میکنند که دوباره به کشورهایشان مهاجرت خواهند کرد.

آیا هدف از ایجاد داعش نیز برای جلوگیری از شکست رژیم صهیونیستی بود؟

بله اساسا آنها داعش را ایجاد کردند تا اسرائیل به این سرنوشت محتوم رو به شکست دچار نشود. حال شاید اقداماتی که از سوی داعش و تروریستها در منطقه انجام دادند چند سالی شکست و اضمحلال اسرائیل را به عقب انداخته باشد. همچنین اقداماتی که آمریکاییها قصد انجام آن را در سوریه دارند و میگویند که 30 هزار نیروی مسلح در سوریه خواهند داشت و قصد تجهیز این نیرو را دارند در حقیقت برای حمایت از رژیم صهیونیستی است. آنها هیچ حقی ندارند، گرچه براساس حق عمل نمیکنند و رفتار آنها بر مبنای منافع نامشروعشان است. کما اینکه مشاهده میکنیم آنها در یمن چه جنایتهایی را انجام دادند و از جنایت عربستان چشمپوشی میکنند و حتی به این جنایتکاران سلاح میدهند، اما در نهایت این ترفندهای آمریکا به نتیجه نخواهد رسید و نفوذ ایران در قلب مردم سوریه بیشتر خواهد شد.

آمریکا همواره از اتهام ایجاد هلال شیعی علیه ایران استفاده میکند. دلایل آنها برای طرح این اتهام چیست و چرا این ادعاها مستندات قوی ندارد؟

طرح مذکور ادعایی بود که برای اولین بار از سوی پادشاه اردن مطرح شد. ما اصولا به دنبال سلطه بر هیچ کشوری نیستیم و حتی عراق که در جنگ تحمیلی آسیبهای فراوانی را به ما وارد کرد، از تجزیه این کشور در زمان صدام و بعد از او حمایت نکردیم. ما برای تمامیت ارضی کشورها احترام قائل هستیم. الان رابطه قطر با ایران حسنه شده، مگر قطریها شیعه هستند؟ اما ایران از حاکم شدن ملتها بر سرنوشتشان در انتخاباتی آزاد حمایت میکند. جالب این که آمریکا و متحدانش نمیخواهند بپذیرند مردم یمن باید بر سرنوشتشان حاکم باشند و حتی وجود این اعتراض در این کشور را به ایران نسبت میدهند. در لبنان هم حزب ا... بخش مهمی از مردم این کشور است و رئیس جمهور مسیحی این کشور از این گروه حمایت میکند. حزبا... در عین احترام گذاشتن به قانون لبنان از تمامیت ارضی این کشور دفاع میکند. البته ایران در پی تحقق تمدن بزرگ اسلامی است. دشمنان ما سیاست اختلاف بینداز و حکومت کن را ترویج و از حکومتهای دستنشانده خود حمایت میکنند. اگر جهان اسلام به صورت ابرقدرت درآید هیچ قدرتی در مقابل آن توانایی ظهور و بروز ندارد. ما علاوه بر اینکه خواهان اتحاد جهان اسلام هستیم از خارج شدن جهان از سلطه ابرقدرتها استقبال میکنیم و سازمان ملل به وظایف قانونی خود بدون توجه به اعمال نظر قدرتهای بزرگ عمل کند. قانون حق وتو یعنی حاکم شدن قانون جنگل. بنابراین نظر ایران رعایت حقوق ملتها و حاکمیتهای قانونی است. در شرایط کنونی قدرت اسلام با نقش تاثیرگذار ایران به اعتراف استراتژیستهای دوست و دشمن در حال شکل گیری است. پیروزهای اخیر مقاومت و شکست آمریکا، ارتجاع عرب و صهیونیستها از نقاط عطف برای شکل گیری قدرت اسلام است. براساس گزارشی که در آمریکا منتشر شد، اگر در هر کشور اسلامی انتخابات آزاد برگزار شود، احزاب و گروههای مخالف آمریکا رای خواهند آورد. بنابراین آمریکا هیچ کمکی به ملتهای ضعیف نخواهد کرد.

جالب این است که وزیر امورخارجه آمریکا عنوان کرده ایالات متحده برای بازسازی سوریه هیچ کمکی به مناطق تحت نظر حکومت بشار اسد نخواهد کردو منتظر انتقال قدرت و برکناری اسد خواهد بود تا پس از آن برای بازسازی سوریه اقدام کند.

حتی اسد هم اگر از قدرت کنار برود، آمریکاییها هیچ کمکی به سوریه نخواهند کرد. هدف آمریکا نه کمکرسانی به ملتها، بلکه غارت منابع سرزمین آنهاست. آنها چه کمکی به افغانستان بعد از روی کارآمدن همسوهایشان کردند؟ کمکهایی که به عراق کردند از ساخت پادگان و زندان فراتر نرفت و حتی به غارت این سرزمین پرداختند. ضمن اینکه آمریکا باید به این کشورها غرامت پرداخت کند، چون باعث ویرانی افغانستان، عراق و سوریه شدند. گزارشهای رسمی اقتصادی آمریکا حاکی از این است که این کشور در حال سقوط است. بدهی ایالات متحده بسرعت در حال افزایش است. بنابراین با این اقتصاد رو به افول اساسا آنها در پی کمک به کشورهای ضعیف نیستند بلکه قصدشان غارت منابع این کشورهاست.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها