رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد:

آمادگی ۱۵درصدی در مقابل زلزله! / تهران روی ۸ گسل است

مدیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی عنوان کرد:

افزایش ۲ برابری احتمال زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران

مدیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزایش احتمال دو برابری بروز زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران را بعد از وقوع زلزله ۲۹ آذرماه خطری جدی دانست.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۴۶
افزایش ۲ برابری احتمال زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مهدی زارع با بیان اینکه میزان احتمال بروز زلزله در تهران به موضوع بازه زمانی وقوع زلزله‌ بستگی دارد، گفت: با توجه به اینکه هر ۳۵۰۰ سال یک‌بار زلزله‌ای مهم در گسل شمال تهران اتفاق می‌افتد و آخرین باری که در این گسل زلزله رخ داده به ۳۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد و تاکنون نیز هیچ زلزله مهم دیگری در آن اتفاق نیفتاده است، بنابراین بروز زلزله‌ای بزرگ روی این گسل را در این زمان قابل ملاحظه و خطری جدی می‌دانیم.

وی افزود: از زمان بروز زلزله ۲۹ آذرماه تاکنون احتمال بروز زلزله از یک دهم درصد به دو دهم رسیده و می‌توان گفت که احتمال بروز زلزله ۷ ریشتری روی گسل شمال تهران ۲ برابر شده است.

زارع یادآورشد: به دنبال آنچه محاسبه کرده‌ایم بر اساس تغییرات ایجاد شده روی زمین گسل شمال تهران بر اثر زلزله ۲۹ آذرماه اختلاف تنش روی انتهای غربی این گسل ۵ بار افزایش پیدا کرده و انتهای شرق گسل اشتهارد نیز همین میزان تنش را داشته است.

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: هم‌اکنون افزایش تنشی در گسل شمال تهران مشاهده می‌کنیم به‌ویژه در منطقه وردآورد یا غرب تهران که با فرونشست زمین به دلیل پمپاژ آب همخوانی دارد، ضمن اینکه در ۳۴ سال گذشته سطح سفره آب زیرزمینی این منطقه حدود ۱۲ متر کاهش یافته و باعث شده است تا سالی ۳۵ سانتی متر در غرب تهران فرونشست زمین را شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها