یکی از خبرنگاران اعزامی به موصل گزارشی جالب از حال و هوای این روزهای موصل در توییتر خود منتشر کرده است که دیدنش خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۱۱۵۰۸۴
از تونل مخوف داعشی ها تا قدم زدن در ویرانه های مسجدی که ابوبکر بغدادی در آن اعلام خلافت کرد + فیلم و عکس (بخش اول)

به گزارش جام جم آنلاین، قبل از اشغال این شهر توسط داعش ،موصل یکی از پرجمعیت ترین شهرهای عراق بعد از نینوا بود که مرکز اقتصادی این کشور محسوب می شد. شمار قابل توجهی از ساکنان شهر موصل در پی هجوم عناصر داعش از این شهر گریختند.

در ادامه حال و هوای این شهر را پس از آزاد سازی ان از دست عناصر داعش مشاهده می کنید:

حامد هادیان خبرنگار در توضیح این عکس آورده است:

ساعت یازده و ده دقیقه صبح ۲۸ دی به موصل رسیدیم. شهری که به همراه مردمش چند سال در اختیار داعش بوده. هولناک‌ترین شهری است که به عمرم دیدم. غیرقابل تصور و هول‌انگیز...




در موصل قدیم انگار اول زلزله شده بعد بمب ریخته‌اند تقریبا همه چیز مچاله شده است. آخرین جایی که دواعش در آن محاصره بودند. اما موصل جدید یک شهر عادی عراقی؛ زندگی در جریان است.


داعشی‌ها بعد از ورود به موصل روی در خانه‌های مردم علامت می‌زدند. ر یعنی رافضی(شیعه). م یعنی مسیحی. س یعنی سنی. اموال دو تای اول مصادره می‌شد. روی در این خانه ر خورده.



تمام کتیبه‌های مقبره یونس نبی (ع) را کنده‌اند جز بسم‌الله را که به ظن‌شان شرک نیست. کتاب‌ها را هم سوزانده‌اند. خود مقبره را هم که منفجر کرده‌اند.





برخلاف تصور عمومی موصل شیعه هم دارد. چیزی حدود ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت چند میلیونی موصل شیعه است. جمعیتی متشکل از قوم ترکمن و شبکی‌ها . ترکمن‌ها دورترند ولی شبکی‌ها داخل شهرند. در زمان داعش هر دو آواره شدند و تازه برگشتند. ناهار مهمان محبت یک خانواده شبکی بودیم.


بالاخره منبر ویران ابوبکر بغدادی را از نزدیک زیارت کردیم. شما هم ببینید.


موصل پرجمعیت‌ترین شهر بعد از بغداد و مرکز اقتصادی شمال عراق از لحاظ اقتصادی تعطیل شده است. این روزها اکثر نیازهایش را از ترکیه تامین می‌کند از شامپو گرفته تا پنجره. هر چند به قول یک بنده‌خدایی تجارت‌های پرسود جمع‌آوری ضایعات و خرید زمین در اینجا مغفول است.


به قول کانال‌های خبری فیلمی دیده نشده از یک تونل زیرزمینی که توسط داعش ساخته شده و یک مسجد رو از زیرزمین به خونه‌های روستای بازگرتان در جنوب شرقی وصل می‌کرده. هم استفاده پناهگاهی داشته هم استتاری. حتی آشپزخونه و برق و خوابگاه هم داشت.


رودخانه دجله از وسط موصل می‌گذرد. قبل از ورود داعش ۵ پل داشته که ارتش آنها را بمباران کرده است. دیروز یکی از پل‌های تخریب شده افتتاح شد. مردم اینجا کلی خاطره خوب و بد با این رودخانه دارند. اتفاقا اصل درگیری‌های خونبار هم اطراف همین رودخانه افتاده است.


موصل بافتی مذهبی دارد با این که حجاب اجباری نیست ولی خانم بی‌ حجاب خیلی کم است. دیگر اینکه خانم مانتویی می‌توان دید ولی برقع‌پوش تا امروز ندیدم.



سوار پرایدیم. اینجا پراید معروف است به سایبا. و در مناطق سنی خیلی محبوب نیست. یکی از دوستان می‌گفت اگر کسی در زمان داعش در موصل سوار پراید می‌شد سرش را می‌بریدند نمیدانم اغراق می‌کند یا نه ولی انگار در فلوجه هم ورودش ممنوع است. تهش شیشه‌ ماشین را می‌شکنند.


داعش حسینیه شیعیان منطقه برتله ریف موصل را با خاک یکسان کرده است. ولی مردم با اینکه تازه به شهر برگشتند و هزار و یک مشکل دارند. حسینیه را دو ماهه و بدون کمک دولتی سرپا کردند.


خیابان زهور موصل پر از مغازه‌های رنگارنگه. برامون دو نفر تامین نظامی گذاشتند که با فاصله می‌آمدند. همچنین گفتن محض احتیاط فارسی حرف نزنید. موصل شب‌های زیبایی داره.


این جای خالی یک کتابخانه محلی در موصل است. از کلی کتاب نفیس در آن نگهداری می‌شده. دواعش همه کتاب‌ها را سوزانده‌اند. اتفاقی که در کتابخانه اصلی شهر نیز افتاده و هزاران کتاب نایاب نابود شده است. کتاب‌های دیگران را عامل گمراهی می‌دانستند.


حمید، متولی قدمگاه و مقام حضرت عباس در موصل است. بعد از حمله داعش با خانواده به اربیل فرار کردند و تازه دو ماه است به خانه برگشتند. در حالی که همه وسایل‌شان غارت شده بود. مقام حضرت عباس هم چهار بار بمب‌گذاری شده و فقط این گنبد از آن باقی است.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها