از آنجا که تیم‌سازی یکی از اولین وظایف مدیر به شمار می‌رود، ضعف مهارت‌های ارتباطی باعث می‌شود توانایی‌ تخصصی او هم کارایی زیادی نداشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۶۴
فوت‌وفن افزایش همدلی در محیط کار

به گزارش جام‌جم و به نقل از زومیت، اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان رشد کند، کافی نیست مهارت‌های فنی فوق‌العاده‌ای داشته باشید؛ بلکه باید همزمان مهارت‌های شخصی خود را بهبود دهید. اگر یک مهندس عالی در تشخیص جزئیات تکنیکی کار بسیار خوب عمل کرده ولی نتواند تیمش را با خود همراه کند، چگونه می‌تواند مدیریت یک پروژه را به عهده بگیرد؟ پس اگر می‌خواهید یک مدیر یا یک همکار خوب باشید، باید روی روش‌های بهبود همدلی در محیط کار، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید. یادآوری سه روش ساده شما را در این امر یاری می‌دهد:

1- به صحبت دیگران گوش دهید

با دقت به حرف اطرافیانتان گوش کنید. نه صرفا به این دلیل که مجبور هستید، بلکه با ذهنی باز با آنها مواجه شوید. فقط بهاینترتیب میتوانید پیام و قصد طرف مقابل را کاملا درک کنید. به لحن صدا و زبان بدن شخص مقابل توجه کنید. حس کنید او میخواهد چه بگوید. برای این شخص چه چیزی مهم است؟ کمی از خودتان فاصله بگیرید و دیدگاه او را درک کنید. این کار بخصوص وقتی در مورد موضوعاتی بحثبرانگیز صحبت میکنید، مفید واقع میشود. مجبور نیستید با همه صحبتهای اطرافیان موافقت کنید؛ ولی مهم است از نقطهنظر آنها نیز به ماجرا نگاه کنید.

2- خوشبرخورد باشید

به دیگران احترام بگذارید. با کارمندانتان با مهربانی رفتار کنید و لبخند بزنید. فراموش نکنید رفتار خوب و محبت، همیشه روابط را به جلو سوق میدهد. اگر با اطرافیانتان خوشبرخورد باشید، متوجه میشوید آنها هم نسبت به شما همین رویه را در پیش میگیرند. بهاینترتیب میتوانید رابطهای سالم با همکارانتان برقرار کنید؛ بهعنوان مثال، اگر میخواهید یک هدیه تولد به همکارتان بدهید، فکر کنید آیا فردی که این هدیه را دریافت میکند واقعا آن را دوست دارد یا خیر. بهجای این که چیزی را انتخاب کنید که خودتان دوست دارید، احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرید و بر همین اساس انتخاب کنید.

3- شرایط طرف مقابلتان را سادهتر کنید

پیش از این که از دیگران انتقاد کنید، خودتان را بهجای آنان بگذارید. شرایط کنونی و آتی و تأثیری را که روی مخاطبتان خواهید گذاشت، بررسی کنید. بهترین مثال برای این روند، جلسه مصاحبه است. وقتی میخواهید فردی را استخدام کنید، به مصاحبهشونده توجه کنید. خودتان را جای او بگذارید و آخرین مصاحبه خودتان را بهعنوان یک جویای کار به یاد بیاورید. آیا هیجانزده یا عصبی بودید؟ پس طبیعی است فرد مقابل شما هم همین حالات را بروز دهد. برای آرام کردن او، مصاحبه را با جملاتی نظیر «کمی از خودتان بگویید» شروع کنید و بتدریج به سمت سؤالات مشکل و تکنیکی بروید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها