رییس قوه قضاییه گفت: دولت در بحث بودجه محدودیت دارد اما نمی‌دانم این محدودیت به طور عادلانه بین دستگاه‌ها و قوه قضاییه تقسیم می شود یا خیر؟ ما تلاش خودمان را می‌کنیم اما مجموعه ای از مظایق مانع است. دولت اگر بخواهد می‌تواند پرداخت کند اما نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۴۰
آملی لاریجانی: دولت نمی‌خواهد بودجه به قوه ‌قضاییه بپردازد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان ایلام افزود: تبلغیات سوء علیه قوه قضاییه می شود مبنی بر اینکه مخارج دستگاه قضا زیاد است که کذب است. یک وقتی دولت اصلاحات می خواست علیه شورای نگهبان تبلیغ کند، می گفت شورای نگهبان 12 نفر است و 12 میلیارد بودجه می خواهد یعنی هر نفر یک میلیارد تومان در حالی که شورای نگهبان فقط این نیست و دفاتر ستادی و استانی دارد. الان هم علیه قوه قضاییه از این قسم، حرف ها می زنند.

وی گفت: ما هر آنچه وسع مان باشد برای بهبود عملکرد دستگاه قضایی انجام می دهیم و تلاش های زیادی برای تکمیل نیازهای دستگاه قضایی انجام می شود و ما تلاش می کنیم ان شالله بدون خونریزی این قضیه حل شود.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: قوه قضاییه در جمهوری اسلامی هم به لحاظ شرع و هم قانون اساسی، وظایف مهمی بر عهده دارد. استقلال و اقدار قوه قضاییه و عدالت، مقوله های مهمی است که همه ما در ستاد و صف باید در نظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قوام قوه قضاییه به عدالت و امکان اجرای عدالت نیز به استقلال دستگاه قضایی بستگی دارد. در شرع هم مسئله اقتدار و استقلال قاضی دیده شده است و در قانون اساسی هم وظایفی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بدون استقلال دستگاه قضایی، وظایف محوله قابل اجرا نیست اضافه کرد: باید اقتدار و استقلال دستگاه قضایی را در عمل نشان دهیم و صرف نوشته شدن در قانون اساسی کفایت نمی کند. واقعیت این است که در طول این چند سال، اصرارمان این بوده که قوه قضاییه به هر هزینه ای استقلال خود را حفظ کند. خیلی از دولت ها اصرار داشتد با روش های غیر قضایی و غیر حقوقی به قوه قضاییه نزدیک شوند و مشکلات خود را حل کنند اما ما زیر بار نرفتیم. اصحاب قدرت و ثروت دنبال این قضیه بودند اما گوش ما بدهکار نبود.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه قانون برای همه نوشته شده است گفت: بسیاری از این هجمه ها که علیه قوه قضاییه می شود ناشی از اینهاست. دشمن بیرونی از قوه قضاییه مقتدر می هراسد. در جریان فتنه 88 قوه قضاییه ایستادگی تام کرد و در برابر همه فتنه ها این ایستادگی را خواهد داشت. اگر بنا باشد اجرای قانون و احکام فقط برای افراد ضعیف باشد و اصحاب قدرت و ثروت خود را کنار بکشند، اجرای عدالت نخواهد بود و متاسفانه عده ای با فریبکاری مسئله پاسخگویی به قانون را به سمت مسایل سیاسی می برند تا از رسیدگی هایی قضایی پرده پوشی کنند.

وی تاکید کرد: اگر قوه قضاییه می خواهد شان خود را حفظ کند، چاره ای جز این ندارد که در میدان این نبرد با اقتدار و صلابت بایستد. باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنم که در سخنان امروزشان، سخنان بسیار مهمی داشتند. عده‌ای در حیطه اجراییات و قوه قضاییه سیاه نمایی می کنند. دستگاه قضایی با هزاران هزار پرونده به مردم خدمت رسانی می کند اما این همه خدمت قوه قضاییه را زیر سئوال بردن چه وجهی دارد. دشمن این کار را می کند و کارش تخریب قوای کشور است و اتفاقا الان سالهاست که بیشتر سراغ قوه قضاییه آمده است زیرا می داند قوه قضاییه مقتدر جلوی وابستگی ها و نفوذ دشمن را می گیرد.

رییس دستگاه قضا افزود: مسئولان قوه قضاییه و کارهای دستگاه قضا را دشمن به صورت دیگری در می آورد و هجمه می کند و در درون کشور هم متاسفانه عده ای آب به آسیاب دشمن می ریزند و همان روش را ادامه می دهند.

آملی لاریجانی ادامه داد: ما کاستی در قوه قضاییه بسیار داریم و خیلی از مطالبی که در این جلسه گفته شد، به این کاستی ها بر می گردد اما در ارزیابی دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها باید ببینیم از چه نقطه ای آغاز کردیم و به کجا رسیده ایم. من نسبت به دوره های قبل هیچ وقت ارزیابی منفی نمی کنم و هیچ گاه این تعبیر را بکار برده و نخواهم برد که ویرانه تحویل گرفته ام زیرا اسلاف ما به اندازه مقدورات خود کار و تلاش کردند ولی یک نکته وجود دارد و آن این است که در ارزیابی هر کاری باید نقطه شروع و نقطه فعلی دیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها