کارشناس مسائل غرب آسیا پیشنهاد کرد:

شکایت از عربستان در دیوان بین‌المللی کیفری

گسترش انواع بیماری‌ها، گرسنگی، نبود آب آشامیدنی سالم و ... تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که مردم یمن با آن مواجه هستند و مسئول تمام این فجایع انسانی ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان است که از «غذا» به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. در همین رابطه با دکتر اصغر زارعی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۹۶۰۴۶
شکایت از عربستان در دیوان بین‌المللی کیفری

اقدامات فاجعه‌بار عربستان در یمن با برخورداری از چه پشتوانه‌ای انجام می‌گیرد؟

از جنگ تحمیلی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن بیش از دو سال و نیم می‌گذرد. در این مدت عربستان با محاصره زمینی، هوایی و دریایی و همچنین بمباران شدید مناطق مسکونی، بازارها، بیمارستان‌ها و ... مشکلات زیادی را به ملت مظلوم و فقیر یمن تحمیل کرده است و گستاخی را به حدی رسانده که به درخواست‌های مکرر سازمان ملل و شخص دبیرکل و شورای امنیت برای بازگشایی گذرگاه‌ها به منظور ورود کمک و کالاهای ضروری، بی‌توجهی می‌کند. البته سعودی‌ها با حمایت رژیم صهیونیستی در منطقه و آمریکا به‌عنوان یک قدرت فرا منطقه‌ای به این سبعیت خود ادامه می‌دهند و همچنان که روز شنبه شاهد بوده‌ایم متاسفانه اجلاس اتحادیه عرب در قاهره از این رویه‌های عربستان حمایت کرده است. محاصره شدید سعودی‌ها در حالی است که نزدیک به یک میلیون نفر از شهروندان یمنی که بیشتر آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند مبتلا به سوء تغذیه و از دسترسی به آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی محروم هستند و گسترش بیماری‌های واگیر دار از جمله وبا، مشکلات را چندین برابر کرده است. البته اقدامات فاجعه‌بار عربستان در یمن کاملا هدفمند است، به طوری‌که در هفته‌های گذشته سعودی‌ها به منظور ایجاد مانع برای فرود هواپیماهای امدادرسان بین‌المللی، باند و برج مراقبت فرودگاه صنعا را بمباران کردند.

از چه مسیرهایی می‌توان عربستان را وادار به تغییر خط مشی خود کرد؟

البته برای مقابله با عربستان لازم و ضروری است که از تمام ابزارهای موجود به منظور تسهیل در ورود کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده شود. همان‌طور که ارتش و کمیته‌های یمنی در جهت مقابله با حملات عربستان به مناطق مسکونی با شلیک موشک به فرودگاه ریاض، موج رسانه‌ای گسترده‌ای را ایجاد کردند. موارد پیش‌گفته در حالی است که سازمان‌های مستقل، هفته گذشته اعلام کرده بودند که تا سه هفته، یمنی‌ها از حداقل مواد غذایی و ضروری برخوردار هستند با احتساب زمان،‌ این مدت به دو هفته کاهش یافته و این مورد یمن را بر لبه پرتگاه اتفاقات ناخوشایند قرار داده است که بسرعت باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

لازم به ذکر است اتحادیه عرب که خود را حامی و پشتیبان امت عربی می‌داند به استثنای چند کشور محدود، سایر کشورهای عربی چشم خود را بر فجایع ائتلاف متجاوز عربستان و حامیان آن علیه مردم یمن بسته‌اند. سوالات اصلی این است که مگر ملت یمن عرب نیستند؟ یا با سایر عرب‌ها تفاوت دارند؟ اینها مواردی است که کشورهای مدعی دفاع از جهان عرب باید برای آن پاسخ روشن ارائه دهند. همچنین کشور و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر نسبت به جنایت‌های عربستان سکوت اختیار کرده‌اند. فجایعی که در یمن هر روز تکرار می‌شود مصداق روشن «جنایت علیه بشریت» است که لازم است اقداماتی برای طرح دعوی در دیوان بین‌المللی کیفری علیه عربستان و حامیان این کشور از جمله رئیس‌جمهور آمریکا به اتهام جنایت علیه بشریت کیفرخواست صادر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها