رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور در گفت‌و گو با جام‌جم :

فشاری براستانداران وجود ندارد

پیگیری استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد و نظارت بر اجرای آن، برنامه‌ریزی برای تهیه و تدوین شاخص‌های اختصاصی و معیارهای ارزیابی عملکردها، تهیه گزارش‌های مربوط به عملکرد وزارت کشور، تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها، اجرای برنامه‌های بازرسی مستمر برای سنجش میزان مطابقت عملکرد با اهداف و برنامه‌ها و سنجش میزان رضایت مردم از اجزای مختلف وزارت کشور،‌ از جمله وظایفی است که در حوزه مسئولیت مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور گنجانده شده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۲۸
فشاری براستانداران وجود ندارد

وجهالله خدمتگزار، رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور که چندی است در این سمت مسئولیت پذیرفته، در مصاحبه با جامجم در مورد حوزه کاری این مدیریت و عملکرد وزارت کشور توضیح داده است.

شاخصهای بررسی عملکرد استانداران چیست؟

اموری که در سطح استانها انجام میگیرد، از طریق استانداران و در سطح شهرستانها از طریق فرمانداران انجام میگیرد و استانداران به عنوان عالیترین مقام در استان و به عنوان نماینده عالی دولت در استانها مجری سیاستهای عمومی دولت هستند.

وزارت کشور در استانها، شهرستانها، بخشها و روستاها نماینده دارد و در جهت تمشیت امور و اجرای سیاستهای دولت و انجام برنامههایی که رئیسجمهور و مجلس مصوب میکند، باید تابع دستگاه اجرایی باشد و ما برای اینکه بدانیم و بتوانیم از تلاش همکاران در سطح استانها ارزیابی داشته باشیم، یکسری شاخصها را تبیین و اعلام کردیم که این شاخصها در طول سال مرتب ارزیابی میشود.

مجموع همکاران در وزارت کشور تلاش دارند، رضایت مردم در تامین امنیت داخلی و رده خدمت و بویژه انجام سیاستهای عمومی دولت از طریق نمایندگان دولت از مسیر استانداران و بخشداران و فرمانداران بخوبی صورت گیرد که در این مسیر، ارزیابیهایی صورت گرفته به وزیر کشور و سپس ریاستجمهوری اعلام میشود.

رئیسجمهور به هرکدام از وزرا در پیوست حکمشان اولویتهایی عمومی و اختصاصی را اعلام کردند و از آنجا که نمایندگان ما در استانها، استانداران و در شهرستانها فرمانداران هستند، باید اولویتها اجرایی شود. لذا از همه وزرا درخواست کردیم، برنامههایشان را با برش استانی اعلام کنند که استانداران آن را پیگیری کنند و در راستای سیاستهای رئیسجمهور و برنامه ششم توسعه سیاسی اقتصادی و برنامههایی که وزرا به مجلس ارائه کرده بودند، به مردم شریف خدمت شود.

آیا از میزان رضایتمندی مردم از استانداران ارزیابی دارید؟

ما در شاخصهای اختصاصی که 1000 امتیاز دارد و از طریق سازمان امور اداری و استخدامی در شاخصهای اختصاصی برایمان تعریف شده، بیشترین شاخص را کسب کردیم و سال گذشته بهعنوان وزارتخانه برتر انتخاب شدیم.

این امتیاز نشان میدهد نهایت جدیت و تلاش به کار میرود که رضایت مردم در حوزه توسعه، تامین امنیت، سرمایهگذاری، خدمت به مردم و حل مشکلات مردم در مراجعه به دستگاهها جلب و جذب شود.

وزارت کشور چگونه فرمانداران و استانداران را تغییر میدهد؟ آیا دولت از بیرون نظر و خطدهی دارد یا شخص وزیر تصمیمگیری میکند؟ چند درصد استانداران از خارج وزارت کشور تعیین میشوند؟

سوال شما در حوزه معاونت سیاسی است و دکتر جبارزاده که جدیدا منصوب شدند باید پاسخ بدهند. البته وزارت کشور تیمی کارشناسی دارد تا در ابعاد مختلف قابلیت، ظرفیت و توانمندی افراد را ارزیابی کند و آقای وزیر کشور از طریق این تیم کارشناسی که افراد مختلف و متعدد را معرفی میکند، پیشنهادها را به دولت میدهد تا در نهایت هیات دولت رای اعتماد به فرد مورد نظر بدهد و استاندار و نماینده عالی دولت در استان انتخاب شود.

انتخاب فرمانداران نیز با پیشنهاد استانداران و ارزیابیها صورت میگیرد تا واجدین شرایط از طریق تیم کارشناسی که در استانداریها هستند به وزارت کشور معرفی شوند.

وزیر کشور تاکید کردند، در انتخاب فرمانداران تا جایی که مقدور است از کسانی که در وزارت کشور هستند و سیاست این وزارتخانه و ساختار و جایگاها را بهتر میشناسند، استفاده شود تا بهتر بتوان به مردم خدمت کرد.

استانداران چقدر از ناحیه طرفهای مختلف، تحت فشار قرار میگیرند؟

فشاری وجود ندارد. بالاخره ممکن است در یک استان، استاندار که نماینده عالی دولت است، نظرات و پیشنهادها را از بخشهای مختلف دریافت کند اما همه را با برنامههای دولت و برنامه ششم توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاستهایی که رئیسجمهور ارائه میدهند، باید بسنجند.

آیا در گذشته این اتفاق افتاده که مثلا یک چهره صاحبنفوذ، فردی را برای استاندار شدن معرفی کند و وزارت کشور بپذیرد؟

در تیم کارشناسی، اگر افراد دیدگاه و نظرات و پیشنهادهایی داشته باشند مطرح میکنند و هیچ فشار سیاسی وجود ندارد.

وزارت کشور براساس سیاستهای کلان دولت و برنامههای رئیسجمهور و توصیهها و اوامر رهبر معظم انقلاب تصمیمگیری میکند.

در برخی موارد، شاهد اعتراض مردم به استانداران و فرمانداران در زمان انتخابات هستیم. چرا چنین مواردی رخ میدهد؟

استانداران و فرمانداران تمام تلاششان بر این است که در ارتباط با انتخابات مُر قانون را اجرا کنند و هیچ فرقی نمیکند که کدام عزیزی رای بیاورد. ما مجری قانون انتخابات هستیم.

نمایندگان مجلس گاهی گلایههایی از وزارت کشور در این زمینه دارند. چرا؟

نامزدهای انتخاباتی از طریق شورای نگهبان در انتخابات مجلس و
ریاست جمهوری تائید صلاحیت میشوند و در انتخابات شورا که نظارتش با مجلس است، کاندیداها مشخص میشوند و وزارت کشور تنها مجری قانون انتخابات و امانتدار رای مردم است تا از رای مردم به عنوان حقالناس مراقبت و حراست کند. لذا تلاشمان بر این است که به رای مردم خدشهای وارد نشود و مشارکت حداکثری ظهور و بروز کند.

ما مجریان انتخابات هستیم و در کنار ما ناظران محترم شورای نگهبان و نماینده نامزدهای انتخاباتی هم حضور دارند.

مهمترین چالشی که امروز از حیث بازرسی، وزارت کشور با آن روبهروست، چیست؟

بازرسی وزارت کشور، در ارزیابی عملکردها، شاخصهای تعیین و ابلاغ شده را بررسی میکند و سپس به آن نمره میدهد.

ارزیابی عملکرد در سطح کشور از روستا، بخش، شهرستان و استان صورت میگیرد و گزارشها و شکایتها و نظرات و دیدگاههایی که از ناحیه شهروندان عزیز دریافت میکنیم، مورد بررسی قرار میگیرد.

مردم اگر احساس کنند در موضوعی در فلان شهر، بخش، بخشداری و استانداری و حتی از دستگاهی انتقادی وجود دارد، به ما مراجعه میکنند و گزارش میدهند و از آنجا که در همه استانها ادارات کل بازرسی در حوزه عملکرد و حقوقی داریم، موارد را با مستندات و قوانین و اختیارات و مفادی که در گزارش قید شده، بررسی میکنیم و اگر دیدیم در موردی حقی تضییع شده اعاده حق میکنیم و اگر در مواردی کمتر توجه شده باشد، طبیعتا توجه لازم داده میشود.

آیا پروندهای بر زمین میماند؟

ما پرونده زمین مانده نداریم. پرونده که میآید، ما گزارش را رسیدگی میکنیم و در جایی که لازم باشد به سازمان بازرسی کل کشور و در جایی که لازم باشد، به قوهقضاییه ارجاع میدهیم. ما همکاری خوبی با بازرسی ریاستجمهوری داریم و مرکز سامد، سامانهای است که مردم اگر گزارش یا شکایتی از همکاران ما داشته باشند، میتوانند به آن مراجعه کنند و بدانند که پیام آنها دریافت و بلافاصله ارجاع و پاسخ دریافت میشود و به شخص گزارشدهنده یا شکایتکننده ابلاغ میشود.

آیا تا به حال شده بابت شکایتی استاندار یا فرمانداری عزل یا توبیخ بشود؟

نه موردی نداشتیم که طرف عزل شود و در کنار همه خدمات ارزندهای که از ناحیه همه همکاران انجام گرفته از نفر اول در بخشداری یا فرمانداری همه تلاش میکنند اگر مواردی بوده تذکر بدهند تا اموری که نیاز به اصلاح است بر طرف شود و پروسه خدمت به مردم دچار خدشه نشود.

بازرسی به عنوان چشم بینا چه کاری کرده است؟

بازرسی چشم بینا و امین دستگاه هست و میتوانم عرض کنم، همه همکاران در وزارت کشور اعم از کسانی که در بخشداری و فرمانداری و استانداری هستند، تمام تلاششان این است که خدمت خالصانه برای جلب رضایت مردم عرضه کنند که بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه کشور هستند.

لذا وظیفه خود میدانیم وقتی به ما مراجعه میکنند پاسخگو باشیم.

رسانه ملی چطور میتواند به چالشهای وزارت کشورکمک کند؟

رسانه ملی به عموم مردم تعلق دارد و مردم اعتماد و باور به رسانه ملی دارند که میتواند نظرات و دیدگاه مردم را منعکس کند و از طرفی تلاش‌‌ و خدمات مسئولان در دستگاه اجرایی را به اطلاع مردم برساند.

رسانه ملی پل ارتباطی مردم و دستگاه اجرایی است، اما بهتر است تنها سراغ ضعفها و کاستیها نرویم و کارهای مثبت و ارزندهای را که صورت گرفته، بگوییم که مردم احساس کنند در نظام اسلامی همه مسئولان تلاش میکنند تا به بهترین وجه خدمت نمایند.

به هر حال منابع محدود و تقاضا زیاد است و قطعا مسئولان ما براساس منابع و امکانات تصمیمگیری میکنند.

باید تلاش همه همکاران این باشدکه کارهای خوب و ارزنده از ناحیه همه مسئولان و دستگاههای مختلف صورت گیرد، اما توجه کنیم که این خدمترسانی به اندازه منابعی است که در اختیار مسئولان هر دستگاه و وزارتخانه قراردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها