گنج‌های گمشده تاریخ همواره از اسرار بزرگ و البته جذاب برای بشر بوده‌اند. در این مطلب به معرفی 15 گنجینه گمشده خواهیم پرداخت که حتی تا به امروز هم خبری از آنها نیست!
کد خبر: ۱۰۸۴۸۸۷
گنج‌های گمشده تاریخ کجا هستند؟ + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گجت نیوز، از زمان‌های دور تاکنون، گنجینه‌های فوق‌العاده‌ای از فرهنگ‌های مختلف به سرقت رفته و یا گم شده‌اند. ناپدید شدن این اشیای قیمتی و با به سرقت رفتن آنان اغلب در زمان جنگ و یا وقوع فجایع رخ داده است. در برخی مواقع، محافظت از این گنجینه‌ها به شکل کمرنگ‌تری صورت می‌گیرد و به همین سبب، نیروهای نظامی تصمیم می‌گیرند که این گنجینه‌ها را به عنوان غنایم به کشور خود بازگردانند. در چند مورد این گنجینه‌ها پیدا شده‌اند، اما گنج های گمشده با ارزشی هم بوده‌اند که خبری از آنها نشده است. در این مطلب 15 گنجینه گمشده جهانبه شما معرفی کنیم. گفته می‌شود که برخی از این گنج های گمشده احتمالا تاکنون نابود شده‌ و یا امید به اکتشاف آنان بسیار کمرنگ است. از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق عهد (Ark of the Covenant)، الماس صورتی 333 قیراطی پادشاهی ایرلند (Irish Crown Jewels) و گنجینه اسرارآمیز نامبرده در طومارهای دریای مرده (Dead Sea Scroll) اشاره کرد.
معرفی 15 گنجینه گمشده جهان که تاکنون هیچ خبری از آنان نشده است! :
1- اتاق کهربایی

اتاق اسرارآمیزی که در قرن 18 میلادی ساخته شد، اولین مورد گنجانده شده در لیست 30 گنجینه گمشده جهان است. اتاق کهربایی در شهری با نام Tsarskoe Selo حوالی سن پترزبورگ و در «کاخ کاترین» ساخته شده بود. این اتاق دارای موزاییک‌ها، آینه‌ها و حکاکی‌های بسیاری از جنس طلا و 450 کیلوگرم پنل کهربایی بود. زمانی که شهر مذکور در سال 1941 توسط نازی‌های آلمان به تصرف درآمد، پنل‌های این اتاق از یکدیگر جدا شده و به آلمان برده شدند. از آن زمان تاکنون دیگر هیچ خبری از این گنجینه‌های هنری نیست و این احتمال وجود دارد که تا حالا نابود شده باشند. بازسازی اتاق کهربایی را امروزه می‌توان مجددا در کاخ کاترین مشاهده کرد.
2- تابوت‌دان منکورع

هرم فرعون منکورع (Menkaur) یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 30 گنجینه گمشده جهان قرار دارد. هرم فرعون منکورع کوچک‌ترین هرم موجود در میان اهرام ثلاثه مصر است که در حدود 4500 سال قبل ساخته شد. در سال 1830 میلادی، یک افسر نظامی انگلیسی با نام هاوارد وایس (Howard Vyse) به جستجو در اهرام مصر پرداخت. روش مرسوم آن دوران، استفاده از مواد منفجره بود که راه را برای حرکت در میان این سازه‌ فراهم می‌ساخت. در میان دستاوردهای این افسر نظامی، یک تابوت‌دان پر زرق و برق نیز وجود داشت که تصمیم بر آن شد آن را به انگلستان ببرند. در سال 1838 این تابوت‌دان در کشتی بتریس (Beatrice) قرار گرفت و این کشتی در مسیر برگشت خود در اعماق دریا غرق شد. گفته می‌شود که شانس پیدا شدن دوباره این تابوت‌دان باستانی همچنان نیز وجود دارد.
3- صندوق عهد

بر اساس نوشته‌های انجیل عبری، صندوق عهد تعدادی از کتیبه‌های باستانی را در خود جای داده بود که 10 فرمان الهی بر روی آن درج شده بودند. این صندوق در معبدی نگهداری می‌شد که توسط حضرت سلیمان ساخته شده بود. معبد سلیمان یا معبد اول به عقیده یهودیان مهم‌ترین مکان مقدس بر روی زمین بود که در سال 587 میلادی نابود شد. در این سال یکی از پادشاهان بابلی با لشگرکشی به اورشلیم، این شهر را به کلی غارت کرد. اکنون با گذشت چند قرن از آن زمان، هنوز از صندوق عهد هیچ اطلاعاتی در دست نیست و گمانه‌زنی در مورد آن در میان فرهنگ‌های گوناگون ادامه دارد.
4- شمشیر هونجو ماسامون

هوجو ماسامون شمشیری تاریخی است که توسط شخصی با نام گورو نیادو (Goro Nyudo) ساخته شد. با آنکه این شمشیر از دسته جواهر آلات نیست، اما ارزش این شمشیر به اندازه‌ای است که آن را در لیست 15 گنجینه گمشده جهان قرار می‌دهد. گفته می‌شود که این شخص بزرگ‌ترین شمشیرساز تاریخ ژاپن بوده و عنوان این شمشیر نیز برگرفته از نام یکی از سامورایی‌های معروف ژاپنی برگرفته شده که این شمشیر را در قرن 16 میلادی به عنوان جایزه یک نبرد دریافت کرد. این شمشیر در پایان مجموعه‌ای از نبردها در قرن شانزدهم به اولین فرد از شوگون‌سالارهای ژاپن با نام توکوگاوا (Tokugawa) رسید.

شمشیر مذکور تا پایان جنگ جهانی دوم بین خانواده توکوگاوا دست به دست می‌شد و سرانجام با اشغال کشور ژاپن در جنگ جهانی دوم این شمشیر به آمریکا برده شد. از آن زمان به بعد دیگر هیچ‌گاه این شمشیر دیده نشد. علاوه بر این شمشیر سلاح‌های دیگری از کشور ژاپن نیز غارت شدند. از آنجا که این ابزارها تماما به آمریکا بازگردانده شده‌اند، همچنان احتمال پیدا شدن دوباره آنان وجود دارد.
5- کتابخانه گمشده تزارهای مسکو

متون ارزشمندی که در لیست 15 گنجینه گمشده جهان قرار دارند! گفته می‌شود که کتابخانه گمشده تزارهای مسکو ظاهرا حاوی یک مجموعه وسیع از متون یونانی و سایر متون ارزشمند متعلق به تاریخ باستان بود. دوک‌نشینان بزرگ مسکو این کتابخانه را احداث کردند و تا قرن شانزدهم این مکان به یک مرکز بزرگ تبدیل شد. بر اساس اطلاعات موجود، ایوان چهارم (Ivan IV) ملقب به ایوان مخوف (Ivan the Terrible) که طی سال‌های 1530 تا 1584 می‌زیست توانست به نحوی این متون ارزشمند را مخفی سازد. در طول قرن‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای پیدا کردن دوباره این کتابخانه ارزش صورت گرفته، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای را در بر نداشته است. به عقیده یک مورخ مشهور روسی با نام پاتریشیا کندی گریمستد (Patricia Kennedy Grimsted)، برخی از این متون ارزشمند هم‌اکنون نیز در بایگانی‌های مسکو و سن پترزبورگ وجود دارد.
6- جواهرات ملکه ایرلند

جواهرات ملکه ایرلند، یکی دیگر از موارد موجود در لیست 15 گنجینه گمشده جهان است. این جواهرات در سال 1907 و از قلعه دوبلین (Dublin Castle) به سرقت رفتند. جواهرات ملکه ایرلند یک ستاره نگین‌دار و بسیار سنگین بود که به عنوان نمادی بسیار مهم به حساب می‌آمد. این جواهرات شامل یک الماس 333 قیراطی صورتی رنگ و و پنج گردنبند طلا بود. یکی از مورخان ایرلندی در مقاله‌ای نوشت:

نظام سنت پاتریک (Order of St. Patrick) در سال 1783 تاسیس شد تا به مقامات بلندمرتبه ایرلندی پاداش‌هایی را ارائه کند. در آن زمان که این جواهرات ساخته شدند، بریتانیایی‌ها بر ایرلند کنترل کاملی داشتند.

این جواهر ارزشمند از 394 سنگ قیمتی از جواهرات ملکه شارلوت (Queen Charlotte) ساخته شده بود. در ساخت این جواهر قیمتی از سنگ‌های تامین شده توسط یک سلطان ترکیه‌ای نیز استفاده شده بود.

در زمان به سرقت رفتن این جواهرات، آن‌ها در یک کتابخانه نگهداری می‌شدند. هنوز به طور دقیق از سایر قاین جواهرات و یا محل فعلی آنان اطلاعاتی در دست نیست. در طول تاریخ تعدادی زیادی از افراد از جمله فرانسیس شکلتون (Francis Shackleton) به عنوان برادر فرد مشهوری با نام ارنست شکلتون (Ernest Shackleton) به عنوان مظنونان اصلی این سرقت معرفی شده‌اند.
7- اشعار گمشده سافو

اشعاری که دیگر هیچ اثری از آنان باقی نمانده، یکی از 15 گنجینه گمشده تاریخ هستند! در هفتمین قرن پیش از میلاد مسیح، شاعری با نام سافو (Sappho) همچون شکسپیر زمان خود شناخته می‌شد. او در میان بسیاری از یونانیان باستان مورد توجه قرار داشت؛ چرا که وی یکی از بهترین شاعران تاریخ یونان بود. متاسفانه برای ما تنها تعداد اندکی از اشعار او باقی مانده‌اند. با این حال، به تازگی بخش‌هایی از دو شعر قدیمی سافو توسط دانشگاه آکسفورد به نمایش درآمده است. در یکی از این اشعار سافو از برادرانش گفته و دیگری در مورد عشق‌های یک‌طرفه سروده شده است. این اشعار توسط یک گروه ناشناس از بازار آثار باستانی خریداری شده بودند. در زمانی گفته می‌شد که از این اشعار برای مومیایی‌های مصر باستان نیز استفاده شده بود و نگرانی‌هایی از بابت دزدیده شدن و به غارت رفتن آنان نیز مطرح شد.
8- گنجینه‌های اسقف مرحوم: به سرقت رفته توسط دزدان دریایی

گنجینه گمشده ای که توسط دزدان دریایی به سرقت رفت! در سال 1357 میلادی، سائو ویسنته (São Vicente) با کشتی خود از لیسبون (Lisbon) به سمت آویگنون (Avignon) در فرانسه حرکت کرد. در این کشتی، گنجینه‌های به غارت رفته توسط تئوبالدو د کاستیلون (Teobaldo de Castillon) به عنوان یکی از اسقف‌های فراری از لیسبون نیز قرار داشت. این گنیجنه گمشده شامل طلا، نقره، حلقه‌ها،‌پرده‌ها، جواهرات و بشقاب‌های قیمتی بود. زمانی که این کشتی در نزدیکی شهر کارتاجنا (Cartagena) در حوالی اسپانیای مدرن حرکت می‌کرد، توسط گروهی از دزدان دریایی مسلح مورد حمله قرار گرفت. یکی از کشتی‌های مربوط به دزدان دریایی که توسط فردی با نام آنتونیو بوتافوک (Antonio Botafoc) هدایت می‌شد بعد‌ها پس از به گل نشستن دستگیر شد. اما کشتی دیگری که توسط مارتین یانس (Martin Yanes) در حال هدایت بود، هیچگاه پیدا نشد و تاکنون از خدمه آن و یا گنجینه‌های به سرقت رفته هیچ اطلاعاتی به دست نیامده است.
9- اثر هنری قضات شایسته

سارقانی که تصمیم گرفتند تکه‌ای از یک تابلوی هنری را به سرقت ببرند! اثر هنری قضات شایسته یک تابلوی با ارزش و قدیمی از مجموعه “Ghent Altarpiece” است که توسط دو برادر با نام هوبرت (Hubert) و جان ون ایک (Jan van Eyck) در قرن پانزدهم نقاشی شده است. این مجموعه نقاشی هم‌اکنون نیز در کلیسای سنت باوو (Saint Bavo) در بلژیک قرار دارد. فیلیپ سوم، دوک بورگوندی (Philip the Good) احتمالا یکی از سواران اسب‌های نمایش داده شده در این اثر هنری است. از بین این مجموعه اثر، تابلوی قضات شایسته در سال 1934 دزدیده شد و دیگر بعد از آن نیز هیچ اطلاعاتی از‌آن به دست نیامد.

با وجود گذشت زمان چندین ساله، هنوز این مورد در جریان بوده و تاکنون یک پرونده 2 هزار صفحه‌ای از آن تشکیل شده است. پیش از این زمان نیز چندین بار تلاش‌هایی برای دزدیدن این تابلو و قسمت‌های دیگری از مجموعه Ghent Altarpiece صورت گرفته بود.
10- الماس فلورنتین

الماس 133 قیراطی فلورنتین، یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی در جهان و یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 15 گنجینه گمشده به شمار می‌رود. اینکه این الماس به کدام منطقه تعلق داشته و اکنون کجاست، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در نوامبر 1918 این الماس متعلق به خانواده سلطنتی هابسبورگ بود که در زمان جنگ جهانی اول در سمت شکست‌خوردگان امپراطوری اتریش-مجارستان قرار داشت. این خانواده الماس صورتی رنگ را در یک بانک سوئیسی به سپرده گذاشتند تا وکیلی اتریشی با نام برونو استاینر (Bruno Steiner) این الماس و سایر جواهرات این خانواده سلطنتی را با قیمتی مناسب برای آنان به فروش برساند. هنوز مشخص نیست که بعد از این رویداد چه اتفاقاتی افتاد. اخبار منتشر شده در سال 1924 حکایت از آن داشت که وکیل مذکور بعدها به جرایم مختلف دستگیر و سپس تبرئه شد. این احتمال وجود دارد که بعد از جنگ جهانی اول، الماس فلورنتین به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شده و اکنون الماس‌های کوچک‌تری از آن در دست صاحبان مختلف قرار دارد.
11- نقاشی گمشده داوینچی

در سال 1505، لئوناردو داوینچی یک اثر هنری جدید را به مناسبت پیروزی سال 1440 ایتالیا (به رهبری فلورانس) در نبرد انگیاری (Battle of Anghiari) خلق کرد. این اثر که در سالن شهر فلورانس به نمایش درآمده بود، در سال 1563 و در بازسازی توسط معماری با نام جورجیو واساری (Giorgio Vasari) ناپدید شد. در سال 2012 تیمی از محققان اعلام کردند که نقاشی دیواری دا وینچی گم نشده، در واقع جورجیو واساری نقاشی مورد نظر خود را بر روی اثر ارزشمند او ترسیم کرده است! اما با این حال هنوز این ادعا مورد تایید قرار نگرفته و نقاشی دیواری لئوناردو دا وینچی نیز در میان یکی از 30 گنجینه گمشده جهان قرار دارد.
12- منوره از معبد دوم

بین سال‌های 66 الی 74 میلادی، شورشیان یهودی سعی برای آزادسازی یهودیه از حکومت روم داشتند و به همین سبب، با ارتشی از رومیان به جنگ برخواستند. اما شورشیان دچار ضربه بحرانی شدند؛ چرا که مرکز سرزمین یهودیه توسط یک ارتش رومی به رهبری تیتوس (Titus) به تسخیر درآمد. در پی این رویداد، معبد دوم نابود شد و ارتش رومیان این گنجینه را به روم بردند. در میان این گنجینه های گمشده، مِنوره به عنوان شمعدانی هفت‌شاخه نیز وجود داشت.

طاق تیتوس (Arch of Titus) که در روم واقع شده، شاهد صحنه‌ای تاریخی از انتقال منوره به روم بوده است. گفته می‌شود که در هنگام حمل این گنجینه تاریخی، منوره در حجم یک شی بسیار بزرگ در اندازه سربازان دیده شده است. سرنوشت منوره بعد از آورده شدن به روم نامشخص است و به همین جهت در لیست 15 گنجینه گمشده جهان قرار گرفته است. برخی از مردم فکر می‌کنند که هنوز ممکن است این گنجینه گمشده را در جایی از روم پیدا کنند.
13- طومار مسی

طوماری از جنس مس، که موقعیت بسیاری از گنج‌های جهان بر روی آن درج شده است. بدون شک یکی از عجیب‌ترین اکتشافات مربوط به طومارهای دریای مرده (طومارهای بحر المیّت) در نزدیکی وادی قمران، کتیبه‌ای از جنس مس بوده و موقعیت بسیاری از گنجینه‌های پنهان در جهان بر روی آن درج شده است. این کتیبه مسی هم‌اکنون در موزه‌ای در اردن نگهداری می‌شود. هنوز در مورد واقعی و یا افسانه‌ای بودن موقعیت این گنجینه ها اطلاعاتی در دست نیست. در زمان حکاکی این نوشته‌ها بر روی این کتیبه مسی، ارتش رومیان در حال فرار از قیام یهودیان بودند؛ چرا که رومیان توانسته بودند اورشلیم را به تسخیر خود درآورده و معبود دوم را تخریب کنند.

برخی از محققان بر این باورند که این گنجینه‌ها واقعی بوده و سال‌ها قبل از آنکه معبد دوم تخریب شود، در این مکان مخفی شده است. از سوی دیگر، برخی نیز معتقدند که لیست این گنجینه‌ها بسیار زیاد است؛ به همین جهت این احتمال وجود دارد که با لیست یک گنجینه افسانه‌ای سر و کار داشته باشیم.
14- سرقت هنری از موزه ایزابلا استوارت گاردنر

در 18 مارس 1990 میلادی، دو سارق متخصص که لباس افسران پلیس را بر تن کرده بودند، به موزه ایزابلا استوارت گاردنر دستبرد زده و توانستند 13 اثر هنری به ارزش 500 میلیون دلار را به سرقت ببرند. این موزه در سال 1903 توسط ایزابلا استورات گاردنر تاسیس شده بود. او یکی از علاقه‌مندان به هنر بود و به همین جهت آثار ارزشمندی از هنرمندان مختلف را می‌توان در موزه او مشاهده کرد. در میان آثار به سرقت رفته از این موزه می‌توان به سه اثر از نقاش هلندی با نام رامبرانت (Rembrandt) و پنج اثر دیگر از هنرمند فرانسوی یعنی ادگار دگاس (Edgar Degas) اشاره کرد. هویت سارقان ناشناخته بوده و تاکنون هیچ اطلاعاتی از آثار به سرقت رفته به دست نیامده است. گفته می‌شود که سارقان این موزه هم‌اکنون از دنیا رفته و این نقاشی‌ها نیز یا دوباره گمشده و یا اینکه از بین رفته‌اند. علیرغم ارزش بالای این آثار هنری، فروش آنان امری بسیار سخت است و خریداران آن به سادگی متوجه می‌شوند که در حال خریداری یک جنس سرقتی بوده و ممکن است به اتهامات مختلفی محکوم شوند. با این حال، لیست آثار به سرقت رفته از این موزه نیز یکی از موارد موجود در لیست 15 گنجینه گمشده جهان جای گرفته است.
15- انسان پکن

فسیل انسان‌های پکن نیز یکی دیگر از موارد عجیب حاضر در لیست 15 گنجینه جهان هستند. فسیل‌های انسان پکن برای اولین بار در سال 1923 میلادی در غاری در نزدیکی شهر پکن در چین پیدا شد. انسان پکن، اولین نمونه کشف شده از انسان راست‌قامت است که قدمت آن به 680 الی 780 هزار سال پیش بازمی‌گردد. این فسیل‌ها در سال 1941 و طی حمله ژاپن به چین ناپدید شدند. محل فعلی این فسیل‌ها نشاناخته است. برخی می‌گویند که این فسیل‌ها در مسیر انتقال دریایی به آمریکا گمشده و برخی دیگر نیز معتقدند که این فسیل‌ها احتمالا هنوز در چین هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها