کارون برای خوزستانی‌ها معنایی فراتر از یک رودخانه دارد. رودخانه‌ای تمدن ساز که به دلیل مدیریت نادرست منابع آب و ساخت سدهای متعدد در بالادست، این روزها حالش تعریفی ندارد. این چنین است که مردم خوزستان آمدندتا به همگان اعلام کنند کارون خط قرمز خوزستانی‌هاست و برای نجاتش کوتاهی نخواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۱۷۵
خوزستان؛ نگران کارون

به گزارش جام‌جم، گروهی از شهروندان خوزستانی به نشانه اعتراض به فعالیت مجدد پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون (کوهرنگ3 و بهشت‌آباد) مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. پسربچه‌ای کاغذ قرمز رنگی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «نه به انتقال آب کارون،آری به امنیت ملی» دلیل آمدنش را پرسیدم گفت: آمده‌ایم تا اجازه ندهیم آب را ببرند و کارون خشک شود. ماخوزستانی‌ها نگران کارون هستیم.

مسعود محمدی، شهروند اهوازی حاضر درتجمع نیز به جام‌جم گفت: نگرانی مردم خوزستان در رابطه با وضعیت کارون طبیعی است؛ چرا که نبود آب زندگی هرکسی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. وی ادامه داد: خوزستان با مشکل کمبود آب مواجه است و مردم اهواز و بسیاری از شهرها و روستاهای استان ما آب شرب سالم در اختیار ندارند؛ در سال‌های اخیر کشاورزان هم خسارت‌های بسیاری را به دلیل نبود آب متحمل شده‌اند؛ بنابراین اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای توسعه صنعت و کشاورزی استان‌های فلات مرکزی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

مقصر، وزارت نیروست

در این باره، عباس پاپی‌زاده رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: وزارت نیرو بدون توجه به طرح آمایش سرزمین و ظرفیت‌ها و منابع موجود در هر منطقه اقدام به توسعه صنایع آب بر در استان‌های کم‌آب کشور کرده است که تامین آب مورد نیاز این صنایع علاوه بر ایجاد چالش در استان‌های فلات مرکزی، به محیط‌زیست استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان نیز آسیب جدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: تنها 3تا4درصد منابع آب استان‌های فلات مرکزی در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند و 96درصد باقیمانده در بخش‌های صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شوند؛ زیرا در آن مناطق مصرف آب مدیریت نمی‌شود تا این استان‌ها با مشکل آب شرب مواجه باشند.

پاپی‌زاده انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های فلات مرکزی را غیرمنطقی و هزینه‌بر دانست و گفت: برای انتقال هرمترمکعب آب حدود 5000 و 7000 تومان هزینه می‌شود؛ به عبارتی برای هر هکتار دولت باید 70میلیون تومان یارانه به کشاورزان بدهد در حالی که درآمد کشاورزان از هر هکتار بین پنج تا ده میلیون تومان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب بهشت‌آباد از سرشاخه‌های کارون افزود: ما مخالف اجرای پروژه بهشت‌آباد هستیم چرا که اجرای این طرح به هیچ وجه کارشناسی نیست و بسیاری از کارشناسان وزارت نیرو در خصوص عواقب اجرای این طرح هشدار داده‌اند، اما متاسفانه مسئولان ارشد وزارت نیرو اجازه نمی‌دهند کارشناسان نظرات خود را اعلام کنند. وی تصریح کرد: در بحث انتخاب وزیر نیرو با حساسیت بسیار موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد بحث‌های غیرکارشناسی توسط وزارت نیرو ادامه پیدا کند.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها