چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با صحبت درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت و طبق روال، موافقان و مخالفان وزارت سیدعباس صالحی در این جلسه اظهارات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۱۰۶۳۹۲۲
صف موافقان و مخالفان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز 28 مردادماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را آغاز کردند و چند نماینده در حمایت و مخالفت با وزیر پیشنهاد ارشاد سخن گفتند که مهمترین فرازهای صحبت های آنها را برای شما گزینش کرده ایم.

مخالفان

خدیجه ربیعی: من برنامه ارائه شده آقای صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از آن است که دکتر صالحی با اینکه بسیار خوب به چالش‌ها اشاره کردند اما راهکار نهایی و سازوکار عملیاتی ارائه ندادند. آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟ اگر دستگاه‌های موازی با سیاست وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوان نبودند شما چه خواهید کرد؟ همچنین با توجه به اهمیت ارتباطات و تعاملات مناسب در حوزه دیپلماسی فرهنگی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به دیپلماسی فرهنگی دستکم با کشورهای هم‌زبان و همسایه داشت تا مفاخر فرهنگی کشور ما توسط دیگر کشورها مصادره نشود.

در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بحث مهمی مثل اقتصاد مقاومتی این خلاء تا ۴۹ درصد می‌رسد. دکتر صالحی در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه عملیاتی شما چیست؟ به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ خم دریافت مجوز درگیر می‌شوند و درعرصه‌های فناوری با رویکرد فرهنگی فرصت‌ها از دست می‌رود. شما چه سازوکاری برای حل این مشکل ارائه می‌دهید. در حمایت از مجوزها و شرکت‌های توزیع محتوا و نظارت بر توزیع‌کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری دارید؟

آقای دکتر صالحی شما در خصوص مقوله ترویج و تقویت مفاهیم ارزشمندی مثل جهاد، شهادت، حماسه و دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس هیچ برنامه‌ای ندارید و با توجه به اینکه متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه شما اشاره‌های عملیاتی به راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم نشده است. سازوکار عملیاتی شما برای این بخش چیست؟

قاسم میرزایی نیکو: ما تازه داشتیم به هوای تازه‌ای که سیدرضا صالحی امیری با خود آورده بود، عادت می‌کردیم که ناگهان با سیدعباس صالحی مواجه شدیم؛ مردی که از شهر مشهد آمده؛ شهر کنسرت ممنوع!

ما منتظر هستیم که ببینیم که فرهنگ چه زمانی به اهالی آن سپرده می‌شود و به جای دادن قبر به هنرمندان، به آنها اعتبار و امنیت شغلی می‌دهند و مشخص شود برنامه صالحی در این بخش چیست. امروز حسن روحانی به مردمی که به او رای دادند و تفکر ۲۴ میلیونی مدیون است و نباید با رفتارها و انتصابات، سلب اعتماد این تفکر و همچنین جریان اصلاح‌طلبی را به دنبال داشته باشد و به آن ضربه بزند. وزارت ارشاد و مدیریت آن حق مسلم نخبگان فرهنگی و هنری است و باید نخبگان فرهنگی و هنری در مدیریت فرهنگ و هنر سهیم شوند.

اینکه آمار کمی تولید و انتشار فیلم و کتاب ارائه می‌شود و بعضا این آمار دست‌کاری نیز می‌شود کافی نیست؛ باید معلوم شود چند «کلنل» هنوز در وزارت ارشاد خاک می‌خورد. بگویید چه کارهایی کرده‌اید که نسل جوان هنرمند به آن سوی مرزها نرود؟ برای استفاده بهینه از صفحات اجتماعی و فضای مجازی چه برنامه‌ای دارید؟ اگر وزارت ارشاد به دست اهلش نرسد و مشخص نشود چه برنامه‌ای بر اساس تفکر افرادی که به دولت دوازدهم رای داده‌اند در وزارت ارشاد اجرا خواهد شد رای‌هایی که داده شده به مثابه کالا تلقی می‌شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.

محمود صادقی: آقای صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، ایشان در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد. وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی خواهد کرد؟ در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند. جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.

مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.

موافقان

فاطمه ذوالقدر: انتخاب فرزند حوزه و دانشگاه برای مدیریت فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم راهکار مدیریت فرهنگی بهره‌گیری از استدلال و منطق است و نه جدال. برای این مهم نیازمند مدیر توانایی هستیم که ضمن اتکا به اصول پایه ارتباط فرهنگ و اهالی فرهنگ باشند که این را در شخصیت آقای صالحی می‌بینم. با توجه به سابقه‌ای که از آقای صالحی می‌شناسیم می‌دانیم که او به حوزه فرهنگ اشراف کامل دارد. عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو، تعامل و مدارا پیش نمی‌رود. در این سال‌ها تجربیات گوناگونی داشتیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محل تعامل، گفت‌وگو و اعتدال باشد فردی را می‌خواهیم که رابط و واسط اهالی حوزه و فرهنگ باشد تا به تعالی فرهنگ مورد نظر ما کمک کند. دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش از پیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد برای مدیریت فرهنگی فردی را می‌خواهیم که ضمن پایبندی به اصول و نفوذ کلام اعتدال و مدارا را رعایت کند.

آقای صالحی در معاونت فرهنگی نشان داد می‌تواند نقش واسط حوزه و فرهنگ را در چند سطح مختلف ایفا کند. همچنین نگاه او به بخش خصوصی و تعامل و همکاری سازنده با این بخش نشان از فراست و مهارت مدیریتی است که می‌تواند از ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه فرهنگی بهره‌مند شود. در برنامه آقای صالحی مبنا ارزش‌های انسانی است که شاخصه اصلی توسعه پایدار است.

روابط خوب وزیر پیشنهادی با هر دو طیف حوزه و اهالی فرهنگ می‌تواند یک مدیریت فرهنگی متوازن را رقم بزند امیدوارم با رای حداکثری شما نمایندگان شاهد حضور سیدعباس صالحی بر کرسی خدمتگزاری فرهنگ کشور باشیم و از توانمندی‌های او در عرصه مدیریت فرهنگی استفاده کنیم.

علی ادیانی: وزارت فرهنگ یکی از وزارت‌خانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.

آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه‌ی انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای نکرده در چارچوب سکولاری، غرب زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.

صلاحیت علمی و مبانی فرکری آقای صالحی نسبت به فرهنگ و هنر در چارچوب باورها و ارزشهای دینی وی و ملی ما است و مدارک علمی تخصصی ایشان زووجهین است. زیرا سوابق حوزوی بالایی دارد که در حوزه‌ی ارشاد اسلامی موثر خواهد بود.

وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه‌ی او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا درحوزه‌ی مدیریت معتقد به برون سپاری است.

جمشید جعفرپور: صالحی اعتقاد به گفت و گو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده‌ی ما در حوزه فرهنگ گفت و گو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم. وزیر پیشنهادی فرهنگ از جمله کسانی است که در اختلافات فرهنگی حاشیه سازی نمی‌کند. درد ما این است که فرهنگ را به جای گفت و گو به مچ اندازی و وزن کشی سوق می‌دهند.

حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا به نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد. رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها