گزارش جام‌جم از زنگ خطر اکران

تابستان یـخ سینما

اگر فروش بالا و رکوردزنی فیلم‌های گشت2 و خوب بد جلف در اول سال و فروش فیلم‌هایی چون نهنگ عنبر2، اکسیدان و ساعت 5 عصر را در ادامه و ابتدای تابستان کنار بگذاریم، وضعیت اکران در ادامه فصل تابستان چندان امیدوارکننده نیست و باتوجه به فیلم‌هایی که روی پرده سینماها هستند یا در دیگر نوبت‌های نمایش، اکران می‌شوند، نباید توقع فروشی همسنگ و هم‌وزن آن چند فیلم پرفروش اوایل سال را داشته باشیم. زنگ خطر اکران را مدتی قبل علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران به صدا درآورده و اذعان کرد وضعیت اکران در نیمه دوم سال چندان مناسب نیست.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۲۵
تابستان یـخ سینما

این درحالی است که با مروری به تابستان چند سال گذشته، می‌بینیم تعداد فیلم‌های پرفروش و چندمیلیاردی به مراتب بیشتر از تابستان امسال است و این یعنی چنته سینمای ما در یکی از مهم‌ترین فصول اکران، از فیلم‌هایی با ظرفیت فروش خیلی بالا و گیشه‌پسند و رکوردشکن خالی است. جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان به این معضل نگران‌کننده اکران می‌پردازد.

سبد کم‌فروش

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره دست خالی سینما از فیلم‌های پرفروش در ادامه اکران تابستان و نیمه دوم سال به جام‌جم گفت: بخش اعظم این بحث و وضعیت کنونی اکران سینمای ایران به مقوله تولید برمی‌گردد، یعنی اگر در تولید فیلم‌های سینمایی بحث ساماندهی را لحاظ کنیم و تقسیم ژانرها و ساخت فیلم برای سلایق مختلف مشخص باشد، در آن صورت شاهد خروجی مناسب و پرفروغی در گیشه سینماها خواهیم بود و در نوبت‌های مختلف اکران از جمله تابستان فیلم‌هایی با متر و معیارهای جذب بالای مخاطب و فروش خیلی خوب خواهیم داشت. اگر چنین اتفاق ایده‌آلی بیفتد، دیگر قطعا برای هیچ فصل و نوبت اکران مشکلی وجود نخواهد داشت.

غلامرضا فرجی ادامه داد: در بخش صدور پروانه ساخت، باید به تنوع ژانر اهمیت ویژه‌ای داده شود و سلیقه تماشاگران طیف‌های مختلف را لحاظ کنند. اگر خروجی پروانه ساخت فیلم، مدیریت خوبی داشته باشد، امید به اکران خوب و موفق و پررونق در طول سال افزایش می‌یابد، اما اگر شرایط مناسب نباشد، همیشه همه ما دنبال یک مقصر می‌گردیم. درصورتی‌که وضعیت فعلی اکران معلول علت‌های مختلفی است.

این مقام مسئول افزود: سبد فعلی سینمای ما در اکران همین فیلم‌هایی است که می‌بینید و فیلم‌هایی که در ادامه سال اکران خواهد شد. در این سبد تولید انبوه وجود دارد، اما متاسفانه تولیدی نیست که بتوان روی بخش زیادی از آن برای جذب مخاطب بالا و فروش خیلی خوب و رکوردشکنی در نوبت‌های پیش روی اکران حساب باز کرد و چرخه اکران در نیمه دوم سال را بخوبی بچرخاند. با این حال، همکاران مشغول رایزنی و برنامه‌ریزی هستند تا بتوانند ادامه اکران را در تابستان و شش ماه دوم سال مدیریت کنند.

توجه به جذابیت در تولید

رئیس انجمن سینماداران درباره وضعیت نامناسب اکران و خلأ فیلم‌هایی با ظرفیت فروش خیلی بالا به جام‌جم گفت: تابستان امسال باوجود فیلم‌هایی چون نهنگ عنبر2، اکسیدان و ساعت 5 عصر شروع خوبی داشت و این آثار فروش بالایی داشتند، اما این نگرانی درباره ادامه اکران در تابستان و نیمه دوم سال وجود دارد. این وضعیت نیاز به برنامه‌ریزی مناسبی در نوبت‌های بعدی اکران دارد تا از نهایت ظرفیت فروش فیلم‌های در نوبت نمایش استفاده شود. خانه سینما و وزارت ارشاد با برگزاری جلساتی با صنوف مختلف دنبال این هستند تا در ادامه فیلم‌هایی اکران شود که واقعا بتواند همین میزان فروش فعلی سینما را حفظ کند و رقم فروش آثار سینمایی پایین نیاید و سینماداران و صاحبان آثار متحمل خسارت و ضرر و زیان نشوند.

محمدقاصد اشرفی ادامه داد: بخش عمده این وضعیت ماحصل کیفیت تولید است و سینما جز فیلم، چیزی برای عرضه ندارد. بنابراین باید در بحث تولید و ساخت فیلم به کیفیت و ساختار جذاب اثر برای جذب مخاطب بالا فکر کرد. برنامه‌ریزی درست و هدفمند از همان ابتدای راه و بخش تولید، باعث تضمین وضعیت فیلم‌ها در اکران و موفقیت آنها در ارتباط با تماشاگر و فروش خوب در گیشه می‌شود. در این ‌صورت زحمت‌هایی که در مرحله تولید و ساخت کشیده می‌شود، باعث بهره‌برداری درست در مرحله اکران خواهد شد، چون هدف نهایی فیلم‌ها جلب رضایت تماشاگران سینماست. ضمن این‌که البته بجز سرگرمی و جلب نظر مخاطبان، سینما و فیلم‌، هدف مهم ارتقای سطح فرهنگی را نیز دنبال می‌کند.

مدیر مجتمع سینمایی ماندانا افزود: ما به عنوان سینمادار خواهان توجه و نظارت ویژه به آثار در مرحله صدور پروانه ساخت هستیم و دوست داریم فیلم‌هایی که ظرفیت بالایی برای جذب مخاطبان میلیونی و فروش بالا دارند، وارد چرخه اکران شوند و فیلمسازان هم این نکته را در آثار خود لحاظ کنند و به خواست مردم و سلیقه‌های متفاوت آنها توجه داشته باشند. مردم وقتی برای رفتن به سینما و دیدن فیلم‌ها هزینه می‌کنند، دوست دارند فیلم خوب، باکیفیت و جذاب ببینند.

فیلم‌های پرفروش چند تابستـان اخیـر

تابستان 95: فروشنده، دراکولا، زاپاس، ایستاده در غبار، دزد و پری، ناردون، بارکد، دختر، لانتوری، آبنبات چوبی

تابستان 94: گینس، دوران عاشقی، قندون جهیزیه، خداحافظی طولانی، عصر یخبندان

تابستان 93: شهر موش‌ها2، ردکارپت، آتش‌بس 2، طبقه حساس

تابستان 92: گذشته، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها