براساس مطالعاتی که در گذشته انجام شده است شورای رقابت به این نتیجه رسید که خودروسازی در ایران انحصاری است و باید همواره سیستم کنترل قیمت بر آن حاکم باشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۳۶
راهکار مقابله با انحصار در بازار خودرو

به این دلیل که اصولا سهم قابل توجهی از بازار در اختیار تعداد انگشت‌شمار خودروسازان داخلی قرار دارد که این تولیدکنندگان می‌توانند با هرگونه تغییر در عرضه محصولاتشان بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند؛ اتفاقی که در گذشته روی داده و اکنون هم به نوعی درحال رخ دادن است.

از سوی دیگر لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اصولا خودروسازان ایران به عنوان واحد تولیدی خصوصی شناخته نمی‌شوند چون مدیران ارشد و تصمیم‌گیرندگان آنها از سوی دولت و وزرا تعیین می‌شوند و همین امر باعث شده تا مدیران خودروساز خودشان را تنها در مقابل روسای خود مسئول بدانند نه در مقابل سهامدارانی که باید برای رضایت آنها گام بردارند.

این روند باعث شده تا خودروسازان ایران با استفاده از دیوار بلند تعرفه‌ای واردات خودرو و همچنین نبود هرگونه رقیب مشابه خارجی یکه‌تاز میدان بازار باشند و در جهت دستیابی به منافع خود گام بردارند به صورتی که گاهی شاهد آن هستیم حتی هزینه‌های نامرتبط با صنعت خودروسازی و سرمایه‌ گذاری‌های مشابه را در آنالیزهای قیمتی خودرو لحاظ کرده‌اند و براساس آن درخواست افزایش قیمت داشته‌اند.

پس بهترین راهکار این است که برای بهبود شرایط فعلی و جلوگیری از ادامه این روند که نمی‌تواند ایران را در شرایط مطلوب خودروسازی قرار دهد، سیاستگذاران به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که زمینه ورود خودروهای با کیفیت خارجی مشابه آنچه داخل ایران تولید می‌شود، فراهم شده و بازار انحصاری سازندگان ایرانی را حذف کنند.

این اتفاق می‌تواند عاملی برای بهبود سیاستگذاری و مدیریت خودروسازان داخلی برای دستیابی به سهم بازار بیشتر شناخته شود و در نهایت دستاورد افزایش کیفیت محصولات برای مصرف‌کنندگان داخلی است و دور از ذهن نیست اگر چندی بعد شاهد حضور خودروهای باکیفیت ایرانی در بازارهای بین‌المللی باشیم.

دکتر جمشید پژویان - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها