مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در زمان اوج مصرف تابستان امسال ۶ کلانشهر مشهد، بوشهر، شیراز، اصفهان، بندرعباس و کرمان دچار کمبود آب می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۶۸
۶ کلانشهر تابستان امسال کمبود آب دارند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا جانباز در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه ۲۸۹ شهر دچار تنش آبی هستند که این رقم در سال گذشته ۳۰۱ شهر و در دو سال قبل ۵۴۷ شهر بود، افزود: در شرایط تنش آبی مصرف و تولید یکسان است و سر به سر می‌شود.

وی در مورد وضع مختلف شرایط ابی گفت: کمبود آب یعنی بطور موقت میزان مصرف و تولید برابر نیست و بحران آب یعنی در نقطه‌ای از کشور منبعی از آب در کوتاه مدت از دست می‌رود که امسال بحران آب نداریم.

جانباز درباره احتمال جیره بندی آب نیز گفت: جیره بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست و تلاش می‌کنیم آب مورد نیاز را حتی با فشار کم تامین کنیم و آخرین مرحله مدیریت توزیع آب در صورتیکه حادثه‌ای اتفاق بیفتد، ممکن است جیره بندی باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: امسال در زمان پیک مصرف تابستان ۸.۸ درصد کمبود تولید آب داریم که با مدیریت مخازن آب بطور نسبی شرایط ما در مقایسه با سالهای قبل مطلوب‌تر است.

وی به پیش بینی سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: این سازمان افزایش نیم تا یک و نیم درجه دمای هوا را پیش بینی کرده است که این موضوع موجب مشکلاتی در افزایش مصرف آب خواهد شد.

جانباز گفت: در مناطق معتدل وقتی درجه هوا از ۳۵ درجه عبور می‌کند مصرف ۲. ۵ تا ۳ درجه افزایش می‌یابد و در مناطق گرم وقتی دما از ۴۱ درجه می‌گذرد مصرف بازهم ۲. ۵ تا ۳ برابر بیشتر می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: وضعیت مصرف آب در بخش شهری بر اساس الگوی مصرف (۱۸ تا ۲۰ متر مکعب در ماه) شامل ۷۶. ۵ درصد مشترکین می‌شود و ۲۱. ۶ درصد مشترکین بین ۲۰ تا ۴۰ متر مکعب مصرف می‌کنند و ۱. ۹ درصد مشترکان نیز بیش از ۴۰ متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند به این ترتیب بیشتر از ۷۷ درصد مشترکان آب الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

وی به وضع مصرف آب در روستا‌ها اشاره کرد و گفت: الگوی مصرف آب در روستا‌ها ۱۵ متر مکعب در ماه است که ۵۲. ۴ درصد مشترکان این الگو را رعایت می‌کنند و ۳۲. ۲ درصد تا ۳۰ متر مکعب مصرف می‌کنند و تعداد مشترکان بیش از ۳۰ متر مکعب در ماه به ۱۵. ۱ درصد جمعیت روستایی دارای آب شرب سالم می‌رسد.

جانباز درباره میزان هدررفت آب در شبکه‌های آبی کشور گفت: آب بدون درآمد در سال گذشته ۲۵. ۵ درصد بود که شامل هدررفت آب در مخازن و شستشوی تصفیه خانه‌ها و بی دقتی در قرائت کنتور و دقیق نبودن اندازه گیری‌ها می‌شود و بر این اساس کمتر از ۱۵ درصد از هدررفت آب ناشی از اشکال در تاسیسات آب است که این رقم در شهرهای مشهد و اصفهان حدود ۱۱ درصد است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره اعمال افت فشار آب نیز گفت: افت فشار تاثیر عمده‌ای بر کاهش هدررفت آب دارد که این موضوع در مشهد، اصفهان، کرمان با اعمال مدیریت توزیع در ۵ یا ۶ سال اخیر قابل رویت است.

وی گفت: برای جبران ۸ درصد کمبود تولید آب در زمان پیک مصرف تابستان که معادل ۲۱ هزار لیتر در ثانیه می‌شود، با اعمال فشار بر شبکه آبرسانی ۱۱۵۳ شهری که آبرسانی انجام می‌شود، بخشی از آن را جبران می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها