8 فیلم جدید در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود

حال خوب سینمای فرهنگی و هنری

والدراما، پرسه در حوالی من، قهرمان آخر، یک ایستگاه جلوتر، خیلی خیلی محرمانه، ماندوو، بَرد و فیلم های محمد شیروانی، فیلم های جدید گروه سینمایی هنر و تجربه هستند که این روزها به صورت شناور در برخی سینماهای تهران و شهرستان‌ها برای علاقه‌مندانِ خاص تر و پیگیرتر سینما اکران می شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۰۱
حال خوب سینمای فرهنگی و هنری

ضمن این که فیلم‌های دیگری چون هفتم (با بازی طناز طباطبایی و الهام کردا)، سایلنت، آلماگل، انتهای خیابان پاستور، این پیکان، آوانتاژ، خماری (با بازی مهرداد صدیقیان)، بشین عزیزم (با بازی بهاره کیان افشار)، قرص برنج، کارنامه بنیاد کندی، فرخی یزدی و ماجرای نیمروز هم که جزو فیلم‌های نوبت‌های قبلی گروه هنر و تجربه هستند، همچنان در برخی سئانس‌ها و در بعضی سینماها به اکران خود ادامه می‌دهند.

هنر و تجربه در مسیر استان‌ها

دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه درباره آخرین اخبار و فعالیت‌های این گروه سینمایی به جام‌جم گفت: هنر و تجربه با قدرت کار خود را انجام می‌دهد و امیدواریم هر قدر جلوتر می‌رویم، این روش جدید نمایش فیلم‌های هنری بیشتر به مردم اطلاع‌رسانی شود تا ان‌شاءالله به مرور شاهد شکل‌گیری نمایش موفق مثل دو سال و نیم گذشته در گستره سینماهای کشور باشیم. از اول تیر، کرمان هم به گروه سینمای هنر و تجربه می‌پیوندد و امیدواریم تا پایان امسال و با کمک‌های سازمان سینمایی بتوانیم پنج تا هفت استان دیگر را هم وارد ناوگان سینمایی هنر و تجربه کنیم.

40 فیلمِ اکران اول، در نوبت نمایش

امیرحسین علم‌الهدی درباره تعداد فیلم‌های متقاضی و در نوبت اکران هنر و تجربه هم بیان کرد: الان حدود 40 فیلم سینمایی در نوبت اکران است و همین تعداد فیلم مستند در نوبت نمایش قرار دارد. در ماه حدود 20 درصد این نوع فیلم‌ها به چرخه اکران هنر و تجربه اضافه می‌شود. ان‌شاءالله تا پایان امسال بتوانیم حدود 40 فیلم اکرانِ اول را پوشش دهیم.

چرخه اکران

مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه توضیحاتی هم درباره چگونگی تقاضای صاحبان آثار برای اکران در این گروه سینمایی ارائه کرد و گفت: ما با فیلمِ ساخته شده طرفیم. متقاضیان و مالکان آثار فیلم‌های خود را پس از ساخته شدن به گروه هنر و تجربه تحویل می‌دهند و ما ظرف دو هفته فیلم‌ها را در شورای سیاستگذاری بازبینی می‌کنیم. فیلم‌ها پس از این که تائید شد، در نوبت اکران قرار می‌گیرد.علم‌الهدی درباره پذیرفته نشدن برخی فیلم‌ها هم گفت: ما از 450فیلم بازبینی شده در دو سال و نیم گذشته، بیش از 300 فیلم را نپذیرفتیم و این آثار با معیارهای هنر و تجربه همخوانی نداشتند. این‌طوری نیست که هرکس فیلم بسازد، برای اکران پذیرفته شود. هیچ کجای دنیا هم این طوری نیست. همیشه در کل تولیدات، شاید حدود 50 درصد وارد چرخه اکران شود، بقیه فیلم‌ها در مدیوم‌های دیگر عرضه می‌شود.

ساماندهی نمایش خانگی هنر و تجربه

دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه در پاسخ این پرسش که چرا معمولا فیلم‌های هنر و تجربه پس از اکران به شبکه نمایش خانگی راه پیدا نمی‌کند تا تماشاگران بیشتری آنها را ببینند، نیز گفت: تا به حال حدود ده پانزده فیلم هنر و تجربه به شبکه نمایش خانگی وارد شده‌اند، اما بحث این است که عمدتا نگاه نمایش خانگی با مخاطب عام تعریف شده تا مخاطب خاص. امسال یکی از برنامه‌های ما این است که شبکه نمایش خانگی مربوط به سینمای هنر و تجربه را ساماندهی کنیم. برنامه‌هایمان را هم به سازمان سینمایی داده‌ایم که ان‌شاءالله پس از تائید بتوانیم در این حوزه هم ورود کنیم.

حمایت از «ویلایی‌ها»

علم‌الهدی درباره حمایت از فیلم دفاع مقدسی ویلایی‌ها در گروه هنر و تجربه هم گفت: ما الان سئانس‌هایی را در اختیار ویلایی‌ها گذاشته‌ایم، اما متاسفانه گویا دغدغه شورای صنفی نمایش فقط فیلم‌های تجاری است. در صورتی که یک سری فیلم‌های فرهنگی و هنری به دلایلی وارد چرخه اکران سراسری و با مشکلاتی مواجه می‌شوند، مثل ویلایی‌ها، وارونگی، نفس، امتحان نهایی. دستور کار هنر و تجربه این است سئانس‌های محدودی را در اختیار فیلم‌هایی که با نگاه هنری و تجربی ساخته می‌شوند، قرار دهد تا هم آن فیلم‌ها در سالن‌های ما دیده شوند و هم بتوانیم مخاطبان جدیدی را وارد سالن‌های نمایش کنیم؛ اما متاسفانه دو سه ماه است که شورای صنفی نمایش یک مصوبه غیرقانونی در این زمینه دارد. ان شاءالله در صحبتی که با دوستان داشتیم، شورای عالی نمایش تشکیل جلسه خواهد داد تا این مصوبه غیرقانونی لغو شود. به هر حال هنر و تجربه آماده کمک به سینمای هنری و تجربی است که به نوعی وارد قتلگاه سینمای عام و اکران فیلم‌های تجاری می‌شوند. ما این وظیفه را امسال با فیلم ویلایی‌ها شروع کردیم و ان‌شاءالله بتوانیم کمک حال بقیه فیلم‌ها هم بشویم که سالی حدود هشت تا ده فیلم می‌شود.

والدراما

والدراما که تاکنون در برخی جشنواره‌های جهانی حضور داشته و موفق به کسب جوایزی شده، درباره نوجوانی آبادانی است که به دلیل موهای فر و طلایی‌اش به والدراما (بازیکن مشهور و سابق تیم ملی فوتبال کلمبیا) معروف شده. کارگردان فیلم عباس امینی است و تهیه‌کنندگی فیلم را هم مجید برزگر، کارگردان فیلم پرویز به عهده دارد. حامد علیپور، نفیسه زارع و گیتی قاسمی از بازیگران این فیلم هستند.

پرسه در حوالی من

پرسه در حوالی من را غزاله سلطانی ساخته و بازیگرانی چون مهراوه شریفی‌نیا، بهناز جعفری و سوسن مقصودلو در آن بازی می‌کنند. این فیلم قصه زنی است که در آستانه 30 سالگی در تهرانِ امروز، دنبال رویای خود می‌رود.

قهرمان آخر

مسعود کیمیایی، جدا از فیلم‌هایش هم جذابیت دارد و کاراکتر خاص و منحصربه فردش از محبوبیت زیادی برخوردار است. جواد طوسی، نویسنده و منتقد قدیمی سینما که از دوستان و ارادتمندان ویژه این فیلمساز است در مستند قهرمان آخر، شمایل‌نگاری کرده و دنیا و جهان‌بینی کیمیایی را از زبان خودش پیش روی بیننده قرار می‌دهد.

یک ایستگاه جلوتر

یک ایستگاه جلوتر فیلمی است که سامان استرکی آن را سال 82 ساخت، اما تا الان فرصت نمایش پیدا نکرده بود. استرکی که فیلم‌هایی چون صندلی خالی (با بازی فریبرز عرب‌نیا و رضا عطاران) و تله‌فیلم «برنده» را در کارنامه دارد، در یک ایستگاه جلوتر، قصه مردی به نام عباس را روایت می‌کند که پس از 20 سال به روستای محل تولدش برمی‌گردد، اما اهالی روستا متوجه می‌شوند عباس چند روز دیگر بیشتر زنده نیست. دومان اشرفی، زهرا سلطانی و علی طالشی از بازیگران فیلم هستند.

خیلی، خیلی محرمانه

خیلی خیلی محرمانه را محمدرضا مقدسیان، فیلمساز فقید سینمای مستند ساخته است. این فیلم مستند ضمن این که درباره انتشار مجله طنز خط خطی است، به مشکلات نشر در ایران هم می‌پردازد.

بَرد

برد فیلمی مستند درباره زنی در اطراف رامهرمز است که هر روز با پتک و دیلم به کوه می‎رود، سنگ استخراج می‌کند، می‌شکند، بار کامیون می‌کند و می‌فروشد تا معاش خود و خانواده‌اش را تامین کند. حمید جعفری کارگردان این فیلم است.

ماندوو

فیلم ماندوو را ابراهیم سعیدی ساخته و قصه آن درباره یک خانواده آواره کرد ایرانی است که پس از 28 سال اقامت در عراق و پس از سقوط حکومت صدام، تلاش می‌کنند به زادگاهشان در ایران برگردند.

فیلم‌های محمد شیروانی

محمد شیروانی، از فیلمسازان و مستندسازان آوانگارد و متفاوت سینمای ایران است که حضورهای تحسین‌برانگیزی در جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته و جوایز فراوانی را هم دریافت کرده است. فیلم‌های کوتاه و ویدئوآرت‌های این فیلمساز به نام‌های دایره، کاندیدا، کادو، گیلاس‌هایی که کمپوت شدند، کنسرو ایرانی، شهر آرام، خیام و در پوست خود نمی‌گنجیم این روزها در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها