پژوهشگران دانشگاه دلفت در هلند در تلاش برای حل این معضل شهری استفاده از آسفالت خودترمیم را پیشنهاد کرده‌اند. این محصول علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های مربوط به تعمیر جاده‌ها، قابلیت شارژ وایرلس خودروهای الکتریکی را نیز دارد
کد خبر: ۱۰۳۳۱۲۲
ساخت آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان ،اریک اشلنگن (Erik Schlangen) از دانشگاه دلفت در مصاحبه با وبسایت The Verge گفت که برنامه‌هایی برای استفاده آزمایشی از آسفالت خودترمیم در نظر گرفته شده‌اند. این آسفالت به کمک باکتری‌ها و الیاف فولادی رسانا، ترک‌های ایجادشده را خودبه‌خود ترمیم کرده و در عین حال در محل‌های توقف مانند تقاطع‌ها و پشت چراغ‌قرمزها، ذخیره باتری خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.

اما برای عملی کردن ایده آسفالت خودترمیم چالش‌های زیادی وجود دارد؛ اول اینکه برای ترمیم خودبه‌خود باید دستگاهِ القا مخصوصی وجود داشته باشد که در آسفالت و الیاف درون آن، حرارت کافی برای شروع فرآیند ترمیم را ایجاد کند. از طرف دیگر جریان برق نیز باید به درون فولاد داخل آسفالت هدایت شده تا امکان شارژ خودروهای برقی فراهم شود. اشلنگن تخمین می‌زند که ساخت جاده خودترمیم حتی با صرف‌نظر کردن از مخارج لوازم جانبی موردنیاز، ۲۵ درصد بیشتر از جاده‌های معمولی هزینه‌بر است.

اما هزینه بالای استفاده از آسفالت خودترمیم از طریق بهبود زیرساخت شهری و حذف مخارج ترمیم و نگهداری آسفالت‌ها به راحتی قابل جبران است؛ حفظ خیابان‌ها در شرایط بهینه آنقدر زمان‌بر و هزینه‌بر است که در برخی موارد، شهرداری‌ها از به‌کارگیری منابع در این زمینه خودداری می‌کنند. به اعتقاد اشلنگن استفاده از مواد خودترمیم عمر خیابان‌ها را دو برابر کرده و به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت شارژ وایرلس خودروهای برقی، نیاز به ساخت ایستگاه‌های شارژ را کاهش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها