نادره ترکمانی، کارگردان سینمای کودک در گفت و گو با جام جم آنلاین

کودکان را باید به تماشای سینمای بومی ترغیب کرد / پخش و نمایش سینمای کودک فضای خلاقانه می خواهد

مسیر تولید فیلم کودک در ایران منقطع است و مخاطب کودک ایرانی به تماشای فیلم‌های بومی خود ترغیب نشده و از کشور‌های دیگر فیلم می‌بیند. این انتقاداتی است که نادره ترکمانی کارگردان کشورمان نسبت به شرایط پیش روی سینمای کودک دارد و البته با نگاهی مثبت به آینده این ژانر و جشنواره پیش روی فیلم کودک و نوجوان می نگرد.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۴۱
کودکان را باید به تماشای سینمای بومی ترغیب کرد / پخش و نمایش سینمای کودک فضای خلاقانه می خواهد

نادره ترکمانی، کارگردان سینمای کودک که پیش از این با فیلم سینمایی «گورداله و عمه غولی» در جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان حضور داشته است درباره تاثیر سینمای کودک بر رشد فکری و تربیتی کودکان به جام جم آنلاین گفت: همان طور که ادبیات روی رشد کودک تاثیر می‌گذارد، سینما هم رسانه‌ای تاثیرگذار برای کودک است که اثرگذاری آن هم می‌تواند مثبت و سازنده و هم مخرب باشد.

وی در خصوص چگونگی نزدیک شدن سطح فیلم‌های کودک به سلیقه کودکان اظهارداشت: می‌توان گفت که اگر فیلم شاد و مفرح در حوزه سینمای کودک ساخته شود، طیف مخاطبان این ژانر گسترده خواهد شد، ولی مسیر تولید فیلم کودک در ایران منقطع است و مخاطب کودک ایرانی به تماشای فیلم‌های بومی خود ترغیب نشده و از کشور‌های دیگر فیلم می‌بیند.

ترکمانی ادامه داد: هنگام فیلم‌سازی باید سلیقه کودکان در نظر گرفته شود و سلیقه کودکان، امروزه هر پنج سال به پنج سال تغییر می‌کند و خواسته‌ها و تمایلاتشان با کودکان پنج سال گذشته متفاوت و در نهایت مخاطب شناسی دچار تغییر می‌شود.

وی ادامه داد: به همین منظور فیلم‌ساز پیش از ساخت اثر خود، باید کودکان آن نسل بخصوص را ارزیابی کند و براساس علایق آنها دست به تولید بزند و به این دلیل است که فیلم‌سازی برای بچه‌ها کاری بسیار سخت است.

این کارگردان در خصوص چگونگی رونق بخشیدن به سینمای کودک و پیشرفت کردن این گونه سینمایی گفت: امروزه ما در شرایطی هستیم که میل و رغبت سازندگان برای ساخت آثار کودک وجود دارد و فیلم‌ها از مخاطب کودک برخوردارند و من فکر می‌کنم اگر اوضاع نمایش و اکران فیلم‌های کودک پر رونق شود و به طور تقریبی در هر فصلی یک فیلم کودک اکران داشته باشد، وضعیت سینمای کودک ما بهبود خواهد یافت و با توجه به این که این روزها فارغ از کمیت، فیلم‌های کودک خوبی در حال تولید شدن هستند، با اکران آثار، شرایط بهتری بر سینمای کودک ما حکم فرما خواهد شد.

ترکمانی یادآور شد: اعتقاد شخصی من این است که برای پخش و نمایش آثار فضای خلاقانه‌ای را ایجاد کنیم و در حوزه کودک پخش‌کننده‌های خوبی داشته باشیم و سینمادارها نیز به کمک سینمای کودک بیایند و تلویزیون نیز با آثار کودک همسو باشد و به غیر از همه اینها آموزش و پرورش هم نقش پررنگی در این زمینه دارد و می تواند به اکران فیلم های کودک کمک کند و در مدرسه‌ها فیلم‌ها به نمایش دربیایند و یا کودکان را به صورت دسته جمعی به سینما ببرند.

وی درخصوص تاثیرات جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این مقطع گفت: جشنواره‌ها روی سینمای کشورشان تاثیر مثبت می‌گذارند و به فیلم‌ساز، مخاطب و تولید آثار کمک می‌کنند و بخصوص این که ما در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بخش بین المللی داریم و کشور‌های دیگر هم این جشنواره را می‌شناسند.

ترکمانی گفت: این که جشنواره کودک روی پا ایستاده و هنوز فضا ایجاد می‌کند و درباره معضلات سینمای کودک حرف می‌زند و در واقع ایجادگر بحث و گفتگو می‌شود و تاثیر خوبی در این جریان سینمایی می‌گذارد، بسیار حائز اهمیت است.

کارگردان فیلم «گورداله و عمه غولی» در خصوص بخش بین المللی جشنواره گفت: هدف جشنواره‌ از بخش بین‌الملل، تعامل با سینمای جهان است و حضور فیلم‌سازهای غیر ایرانی و تعامل و معاشرت با آنها خیلی خوب است و به اعتقاد من بخش بین الملل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی بسیار خوب و مغتنم است.

وی در آخر عنوان کرد: امیدوارم این دوره از جشنواره پر توان و پر شور برگزار شود و من همیشه آن را دنبال می‌کنم و هر خبر کوچک و بزرگی که داشته باشد را پیگیری کرده و همواره از اقوام اصفهانی خود می‌خواهم که به جشواره بروند و به تماشای فیلم ها بنشینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها