رییس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

کاهش ۷۵۰۰ تن آلاینده از هوای اهواز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با راه‌اندازی فاز دوم طرح آماک هفت هزار و 500 تن گازهای آلاینده از سطح شهرستان اهواز و مناطق و شهرستان‌های پیرامون آن کاهش می‌یابد، گفت: فاز دوم طرح آماک یک طرح برد - برد - برد است.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۲۲
کاهش ۷۵۰۰ تن آلاینده از هوای اهواز

به گزارش جام جم آنلاین، معصومه ابتکار در مراسم راه‌اندازی فاز دوم طرح آماک ضمن بیان این مطلب افزود: جا دارد به تمام دست‌اندرکاران طرح آماک بابت این دستاورد بزرگ و گام بسیار مهم و ارزشمند که برای بهبود کیفیت هوای اهواز، مناطق و شهرستان‌های اطراف به منظور کاهش هفت هزار و 500 تن آلاینده از محیط زیست برداشته شد، قدردانی کرد.

وی ادامه داد: طرح آماک گام بسیار مهمی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی نفت و انجام تعهدات این مجموعه برای کاهش آلودگی‌ها و سازگارسازی فعالیت‌های نفتی با محیط زیست است و راه اندازی این طرح کار ارزنده‌ای است و جای تبریک دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهور بر راه‌اندازی طرح آماک با در نظر گرفتن تمام ابعاد فنی و ایمنی کار عنوان کرد: باید به مجموعه دست‌اندرکاران طرح آماک تبریک گفت که توانستند وعده خود را به رییس‌جمهور در خصوص مهلت راه‌اندازی این طرح عملی کنند.

ابتکار گفت: افتتاح امروز فاز دوم طرح آماک یک افتتاح صوری نبود و برخلاف افرادی که می‌خواهند القا کنند که این‌گونه افتتاح‌ها صوری است، افتتاح فاز دوم این طرح نشانگر رویکرد دولت در انجام این کارهای علمی و زیربنایی است که هرچند با تاخیر انجام شد، اما زمانی که به بهره‌برداری رسید تمام ابعاد فنی و ایمنی کار تکمیل شده بود.

وی افزود: راه‌اندازی طرح آماک به‌عنوان یک کار اصولی و علمی در بخش‌های مختلف مثال‌زدنی است؛ با وجود اینکه در سفرهای قبلی ریاست جمهوری می‌شد به‌صورت صوری فاز دوم طرح آماک را بهره‌برداری و افتتاح کرد، اما براساس تاکیدات رییس‌جمهور و وزیر نفت و همچنین تعهدات نفت این طرح زمانی افتتاح شد که تمام ابعاد فنی و ایمنی کار پیش‌بینی شده بود و این امر واقعا دست مریزاد دارد.

ابتکار ادامه داد: امید است که طرح‌هایی نظیر طرح آماک از سوی مجموعه نفت با شدت و حدت بیشتری تداوم یابد؛ چراکه هنوز کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد تا به آن بپردازیم. ما در کشور یک دوره از کم‌توجهی مطلق به محیط زیست را پشت سر گذاشتیم و با وجود توجهات ویژه دولت یازدهم به محیط زیست هنوز هم عقب‌ماندگی‌های بسیار زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌های نفتی از استخراج نفت و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، توجه به استانداردهای زیست‌محیطی و آلودگی‌ها و مدیریت صحیح پسماندهای پالایشگاه و پتروشیمی‌ها، مدیریت صحیح فرآیندها و اجرای الزامات (HSE) اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه این امر رویکردی است که در حال حاضر بر وزارت نفت حاکم است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تداوم طرح‌های زیست‌محیطی در حوزه نفت نظیر فاز دوم طرح آماک، تصریح کرد: هنوز همچنان کارهای عقب‌مانده بسیار زیادی وجود دارد. باید تلاش شود که مجموعه نفت در ایران همگام با ملاحظات زیست‌محیطی و با سازگارسازی با طبیعت و محیط زیست پیش برود تا بتوانیم در راستای سازگارسازی فرآیندهای نفتی با رعایت الزامات زیست‌محیطی در دنیا الگوسازی کنیم.

ابتکار گفت: در مذاکراتی که تاکنون داشته‌ایم تاکید کرده‌ایم همان ‌طور که ایران در حوزه نفت و فناوری‌های نفتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، برای اجرای استانداردهای این حوزه و فرآیندهایی که شاید تاکنون دنیا به آن دست نیافته، کارهای بسیاری انجام داده است.

وی افزود: طرح آماک هم اکنون به عنوان یکی از طرح های زیست‌محیطی در حوزه نفت به عنوان یک الگوی قابل ارایه در دنیا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلایندگی‌ها و کاهش آلودگی هوا است؛ بنابراین به جرات می توان گفت که طرح آماک یک طرح برد - برد - برد از سه جهت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها