باافتتاح 5 فاز میدان گازی پارس جنوبی تا 20 میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد

عسلویه؛ ایران سهم گازش را از قطر پس گرفت

روز گذشته منطقه صنعتی عسلویه در استان بوشهر شاهد افتتاح پنج فاز میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین افتتاح صنعتی به دست رئیس‌جمهور بود تا با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده، سهم مغفول کشورمان از این میدان مشترک گازی با قطر پس از سال‌ها به ایران بازگردد.
کد خبر: ۱۰۲۰۱۲۵
عسلویه؛ ایران سهم گازش را از قطر پس گرفت

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته به‌منظور بهره‌برداری از فازهای جدید منطقه گازی پارس جنوبی و افتتاح چند طرح و پروژه در حوزه نفت و پتروشیمی وارد عسلویه شد. افتتاح فازهای 17،18، 19، 20 و 21 مهم‌ترین برنامه رئیس‌جمهور و هیات همراه در این سفر بود.

برای اجرای فازهای یادشده و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

هم‌اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از دو برابر افزایش یافته و از 250 میلیون مترمکعب در روز به 540 میلیون مترمکعب رسیده است.

با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال.پی.جی (گاز مایع) به تولید ایران افزوده شده است. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر شد. این پایگاه ارزیابی کرد که هر دو فاز پارس جنوبی سالانه 5/3 تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می‌دهد و در کمتر از دو سال تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این پنج فاز به اقتصاد ملی باز می‌گردد.این به‌آن معنی است که کل پنج فاز افتتاحی جدید تا 20 میلیارد دلار به درآمد کشور می‌افزاید.

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری رسمی از این پروژه، فازهای پارس جنوبی را سکوهای پرش ایران به سمت پیشرفت مورد انتظار ملت بزرگ ایران دانست و در تماس تلفنی با مدیران این پروژه‌ها در سکوهای نفتی مستقر در دریا افزود: امروز شاهد افتتاح بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به دست مدیران، جوانان و طراحان ایرانی هستیم.

بهره‌برداری از فازهای 17 و 18

بهره برداری از فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه، اولین برنامه از این افتتاحیه بزرگ بود. فازهای 17 و 18 در زمره مگاپروژه‌های پارس جنوبی به شمار می‌آید که با توجه به سهم بالای بخش داخلی در اجرای طرح و دستاوردهای بالای فنی و مهندسی آن و همچنین ارزش افزوده اقتصادی بالای طرح، برای اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

تولید روزانه 6/56 میلیون مترمکعب گاز پالایش شده برای انتقال به شبکه سراسری، تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع، و همین مقدار اتان برای صادرات به همراه تولید روزانه 400 تن گوگرد (به عنوان محصول جانبی فرآیند شیرین‌سازی گاز) از اهداف اجرای طرح توسعه فازهای 17 و 18 است.

پالایشگاه ساحلی این طرح در زمینی به مساحت تقریبی 155 هکتار احداث شده که شامل چهار واحد شیرین‌سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن، واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز، تبرید گاز و جداسازی گازاتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مرکاپتان‌زدایی و تراکم گاز به منظور انتقال، واحد بازیافت و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول است.

فازهای 20 و 21 در مدارتولید

بهره برداری از فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه نیز پس از افتتاح فازهای 17 و 18 صورت گرفت.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، توسعه این فازها در اولویت قرار گرفت و با تزریق منابع مالی و مدیریت مناسب با وجود فشار تحریم‌ها، کار ساخت سکوها، حفاری چاه‌ها در دریا، احداث خطوط لوله در دریا و ساخت پالایشگاه در خشکی دنبال شد به گونه‌ای که در اواسط شهریور 1395 برای نخستین بار تولید و تزریق گاز شیرین فازهای 20و21 با استفاده از گاز ترش دریافتی از خط لوله گاز ترش فازهای 6، 7، 8 به شبکه سراسری آغاز شد.

برای انتقال گاز از سکوی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی بیش از 34 هزار شاخه لوله 32 و چهار اینچ که طول آنها به بیش از 420 کیلومتر می‌رسد در دریا نصب شده است. همچنین برای ساخت سکوهای این دو فاز بیش از 6/3 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شد . در فازهای 20 و 21 برای نخستین بار در بخش حفاری چاه‌ها از دکل‌هایی با ملکیت 100 در صد ایرانی و همچنین از شرکت‌هایی ایرانی برای خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شد و در مجموع 88 هزار متر حفاری در 22 حلقه چاه انجام شد که با موفقیت کامل و بدون هیچ‌گونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته‌اند.

همچنین در سفر یکروزه رئیس‌جمهور به استان بوشهر، طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی نیز به بهره‌برداری رسید.

افتتاح 4 طرح دیگر

در این سفر همچنین چهار طرح مجتمع‌های پتروشیمی کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که به دست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است، افتتاح شد.

با راه‌اندازی این طرح‌های پتروشیمی در مجموع سالانه دو میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش دو میلیارد دلار افزوده می‌شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.

پارس جنوبی نماد اقتصاد مقاومتی

در همین حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که رئیس‌جمهور را در سفر به عسلویه بوشهر همراهی کرده بود، پارس جنوبی را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: هیچ‌چیزی بهتر از این نمی‌تواند بیانگر اقتصاد مقاومتی باشد.

وی گفت: در شرایط فشار کم‌پولی و نبود جاده آسفالت در این سه سال و نیم و اوج تحریم‌ها با همت متخصصان، مهندسان و کارکنان صنعت نفت توانستیم 11 فاز پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به این‌که حرف زدن و شعار دادن ساده است و مالیات ندارد، افزود: با جرات می‌گویم پارس جنوبی با عشق، تدبیر و امید برای سربلندی ایران ساخته شده و این که بگوییم این مگا پروژه‌ها فقط با پول ساخته شده، اشتباه است؛ زیرا تنها با پول نمی‌شود کار کرد.

زنگنه با بیان این که برای آینده فکر شده است، طوری که در بخش نفت و گاز قراردادهای جدید نفتی را پیگیری کردیم و به اجماع ملی رسیدیم، یادآور شد: این قراردادها صد هزار شغل مولد ایجاد می‌کند، همان طور که عسلویه این موقعیت را به وجود آورد و موجب افتخار ایران شد. پارس جنوبی صدها کارخانه را فعال کرد و باعث شد از میدان‌های گازی و نفتی برداشت شود و از هدر رفت نفت وگاز ایران و زیر زمین ماندن آن جلوگیری شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
۰
۰
كارهای این دولت بخصوص در چند مورد بیش از انتظار بوده.تشكر.

نیازمندی ها