قراردادهای خودرویی که در سال های اخیر همراه با تبلیغات فراوان منعقد گردیده‌اند، اکثراً با میزان ساخت داخل پایین و به صورت فول CKD انجام می‌شوند، همچنین روند واردات برخی خودروها هم با هدف بازار سنجی به کشور توسط خودروسازان ایرانی آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۸۷
واردات کپچر برای بازار سنجی!/ جایگاه اقتصاد مقاومتی کجاست؟

به گزارش جام جم آنلاین، قراردادهای خودرویی که در سال های اخیر همراه با تبلیغات فراوان منعقد گردیده‌اند، اکثراً با میزان ساخت داخل پایین و به صورت فول CKD انجام می‌شوند، همچنین روند واردات برخی خودروها هم با هدف بازار سنجی به کشور توسط خودروسازان ایرانی آغاز شده است. (فولCKD: واردات کامل قطعات و مونتاژ؛ این روش در ایران برای بهره‌گیری از معافیت‌ها و سیاست‌های تشویقی کاربرد دارد!)

پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ایران‌خودرو از واردات 1800 خودروی رنو کپچر در سال 1395 خبر داده است؛ این روند در حالی اتفاق افتاده که پیشتر اعلام شده بود واردات این خودرو با هدف سنجش کشش بازار ایران برای تولید صورت می‌گیرد.

اگر چه از آمار واردات این خودرو در سال 1394 اطلاع دقیقی در دست نیست، اما طبق اعداد اعلام شده در گفتگوی سایت ایکوپرس با معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو و جمع خوردن این اعداد، بیش از 1800 دستگاه خودروی رنو کپچر هم تا پایان آذر ماه سال گذشته به ایران وارد شده است که اگر خودروهای وارد شده در سه ماهه پایانی سال 1394 را در نظر نگیریم، مجموعا بیش از 3600 دستگاه رنو کپچر در سال‌های 94 و 95 از بندر جبل علی امارات متحده عربی به کشور وارد شده است.

پیشتر این شرکت دلیل واردات خودروی کپچر را بازار سنجی و اقدام به تولید داخل آن اعلام کرده بود اما دیروز مطلبی در سایت ایکوپرس منتشر شد که از تصمیم ایران‌خودرو برای ادامه وارادات این خودرو با توجیه "رفع نیاز مشتریان خاص" حکایت دارد.

ایران خودرو، برای واردات رنو کپچر از جبل علی امارات، از شرکت اقماری خود با نام ایساکو کیش استفاده کرده است؛ با مطالعه تارنمای این شرکت می خوانیم:

"شرکت صادرات فطعات یدکی و خدمات پس از فروش برون مرزی ایران خودرو (ایساکو کیش‌) در تاریخ 1380/01/25 در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس و با شماره ثبت ۱۱۰۰ در تاریخ 1380/02/24 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی منطقه آزاد کیش به ثبت رسید. در حال حاضر شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو(سهامی خاص) است که خود جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت ایران خودرو(سهامی عام) می باشد."

در واقع هدف تعریف شده از زمان تاسیس شرکت ایساکو کیش صادرات فطعات یدکی و خدمات پس از فروش به مشتریان برون مرزی ایران خودرو بوده است، اما اکنون می‌بینیم که در شرح وظایف این شرکت، صادرات قطعات کم‌رنگ و واردات خودرو پر‌ رنگ گشته است.

با توجه به معافیت مالیاتی 15 ساله برای فعالیت اقتصادی شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد از جمله در منطقه آزاد کیش، بزرگترین شرکت خودرویی کشور باید به دنبال تاسیس شرکتی جدید برای بهره گیری از معافیت مالیاتی است.

در بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تاکید شده است اما در عمل می‌بینیم که منطقه آزاد کیش مأمنی برای واردات خودرو به بهانه بازار سنجی برای تولید و بهره گیری از معافیت مالیاتی تبدیل شده است امری که با اقتصاد مقاومتی در تضاد کامل است.

جام جم آنلاین تلاش کرد تا ضمن تماس با شرکت رنوپارس (نماینده رسمی رنو در ایران) نظرات آن‌ها را نیز در این زمینه جویا شود که بدلیل عدم حضور مسئولین مربوطه این امر میسر نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
مش كاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
چرا وقتی خودرو چینی یا سنگ پای چینی وارد میشه لال مونی میگیرید؟
جام جم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
ادب مرد به از دولت اوست.
سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
مش كاظم نكنه تو وارد كننده جنس فرانسوی هستی كه رگ گردنت باد كرده ؟
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
سلام. حمایت از اقتصاد مقاومتی، درست اما واقع بین باشیم.دو خودروساز كشور (البته اگه بهشون بگیم خودروساز) خودروهای ملی رو با بدترین كیفیت تولید می كنند و نماینده شركت های خودروسازی فرانسه هم هستند. مسئولین محترمی هستند كه اجازه نمی دن شركت خودروساز دیگری در كشور فعالیت كندرقابتی هم عملا وجود نداره. پس چرا وقتی خودمون نمی خواهیم درست كار كنیم چرا حرف از اقتصاد مقاومتی می زنیم؟.
حاجی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
والا الان اقتصاد مقاومتی یعنی پراید!!
تا كی قراره مردم تاوان بی سوادی تولیدكنندگان رو بدهند؟!
برید تكنولوژی روز بیارید قیمت ارزون و مناسب در بازار عرضه كنید
اون وقت مردم میگند ماهم هستیم
نوذر
Canada
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
از بس كه مسئولان خودروسازی كشور زیر آبی رفتند و از تبصره های قانونی برای فرار مالیاتی و سودهای كلان واسطه ای استفاده كردند خسته شدیم.....دریغ از یك كار اساسی و غرور آفرین...چرا برای طراحی و ساخت یك موتور بنزینی عالی و قوی خودرو اقدام نمیشود؟ و دایما از موتورهای طرح فرانسوی و كره ای( آمریكایی) استفاده میشود....چرا یك پلت فرم تولید خودروی مدرن را برای خودمان نداریم ؟و همه ی خودروها روی پلتفرمهای كپی شده از فرانسویها و كره ایها( آمریكاییها) تولید میشود.فقط در صورت خودكفائی میتوان اقتصاد مقاومتی داشت....دانش فنی خودمان را باید داشته باشیم.
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
۰
۰
اقتصاد مقاومتی هنوز داره پراید تولید میكنه .. یعنی 120 درصد تعرفه واردات بر خودرو هم دل شما را آرام نكرده است ؟

نیازمندی ها