سخنگوی موقت وزارت امور خارجه آمریکا:

منع سفر، برای دولت ایران است

کارشناس آمریکا در گفت و گو با جام جم آنلاین :

ترامپ فرمول موهوم فشار به ایران را تغییر داده است

کارشناس مسایل آمریکا، قانون جدید مهاجرتی دونالد ترامپ دال بر ممنوعیت ورود اتباع شش کشور به آمریکا به بهانه جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها را نقض آشکار حقوق بشر دانست و گفت: نبود ملیتهایی همچون عربستان و پاکستان در بین این کشورها، بر کذب بودن ادعای مبارزه با تروریسم صحه گذاشته و حتما نهادهای مدنی اجازه استمرار آن را نخواهند داد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۷۶
ترامپ فرمول موهوم فشار به ایران را تغییر داده است

به گزارش جام جم آنلاین، دونالد ترامپ رییس جمهور پر حاشیه امریکا با امضای قانون بازبینی شده مهاجرت ، محدودیت ورود شهروندان عمدتا مسلمان به خاک آمریکا را کلید زد.

به گفته «کلیان کانوی»، مشاور کاخ سفید، بر اساس قانون جدید آن دسته از شهروندان این کشورها که اقامت دائم آمریکا را در دست دارند از قانون منع مهاجرت معاف شده اند.

اما در ارتباط با قوانین ضد مهاجرتی کلید دار کاخ سفید؛ جام جم آنلاین نظرات «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسایل آمریکا را جویا شد که در ادامه می‌خوانیم.

در قانون جدید، عراق از فهرست کشورهای ممنوعه خارج شد، علت را در چه می‌دانید؟

آمریکا بعنوان یک نیروی فرامنطقه‌ای سالهاست خاک عراق را با حضور نیروهای خود اشغال کرده و بخش عمده‌ای از ثروت ملی مردم را به تاراج برده است. همین امر موجب شد تا اتباع آمریکایی در معرض اقدام متقابل دولت عراق قرار گیرند. از طرفی همکاریهای نظامی دو کشور، دولتها را از آمد و شد مستشاران و کارکنان به خاک یکدیگر ناگریز می‌سازد.

بطور نمونه بتازگی یک مترجم جوان عراقی در فرودگاه آمریکا توبیخ و مأموران امنیتی اجازه ورود به وی ندادند. اما سرانجام با حضور و پادرمیانی تنی چند از اعضای کنگره در فرودگاه فرد مذکور از گیت فرودگاه خارج شد.

طبیعی بود با حواشی ایجاد شده و با اعتراض بغداد نسبت به اقدام واشنگتن سرانجام عراق از لیست کشورهای ممنوع الورود حذف شود.

آنچه مسلم است، فارغ از اینکه دولت و مردم عراق در حال مبارزه با تروریسم و داعش هستند، لیکن فراموش نکنیم که خاک عراق نقطه عزیمت تروریسم تکفیری به خاورمیانه بود. بنابراین خطر ورود اتباع عراقی با سابقه همکاری با داعش و گروه های تکفیری افزایش می‌یابد.

بنظر شما چرا باید کشوری همچون ایران که به اعتراف خود ترامپ از مبارزان اصلی علیه تروریسم است، در زمره کشورهایی نظیر سومالی در فهرست مذکور باقی می ماند؟

کشورهایی همچون عربستان- پاکستان – مصر که شهروندان آنها در ده سال اخیر فعالیت چشمگیری در اقدامات تروریستی داشته و بر اساس اسناد متقن نهادهای امنیتی آمریکا اصالتشان محرز شده، جز فهرست ترامپ قرار نگرفته‌اند. از این رو ادعای کاخ سفید دال بر مبارزه با تروریسم کذب مطلق محسوب می‌شود.

اما اینکه چرا ایران در فهرست مروبطه قرار دارد بر می گردد به ادعای موهم دولتمردان آمریکا که می‌گویند؛ این قبیل کشورها در کاهش نگرانی امنیتی با دولت آمریکا همکاری کرده و اسامی تروریست‌ها را در اختیار ما قرار می دهند ولی ایران در مبارزه با تروریسم همکاری نکرده و از این جهت ما از طرف ایران همچنان نگران هستیم.

بنده چنین ادعایی را کذب و در راستای بهانه جویی آمریکا ارزیابی می‌کنم. با نگاهی به اقدامات خصمانه اوباما علیه ایران به این نتیجه می‌رسیم که دولت وی با بهانه قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران و فرضیه دروغین تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی اهرم فشاری روی ما قرار داد و جهان را به اجماع سازی و اعمال تحریم علیه ایران تشویق کرد.

امروز ترامپ سعی دارد به بهانه مبارزه با تروریسم- برنامه موشکی و نقض حقوق بشر کشورمان را به گونه‌ای دیگر تحت فشار قرار داده تا زمینه تحریم‌های جدید علیه مردم ایران را فراهم آورد.

فراموش نکنیم ترامپ در مناظره انتخاباتی خود از ایران بعنوان رکن اصلی مبارزه علیه تروریسم یاد کرد اما امروز در عین وقاحت به زعم خود کشورمان را در گروه حامیان تروریسم قرار داده است. البته آمریکا با سابقه طولانی به تناقض گویی شهره است و پارادوکس سیاست‌های ایالات متحده چندان دور از انتظار نیست.

فرجام طرح محدود کننده ترامپ را چطور ارزیابی می‌کنید آیا راه به جایی می‌برد؟

پاسخ به این سئوال منفی است. با توجه به اعتراض گسترده نهادهای مدنی و فعالین حقوق بشری نسبت به طرح نژاد پرستانه ترامپ، پیش بینی می شود موج اعتراضات علی رغم برخی اصلاحات گسترده تر شود.

بعلاوه، برخی سیاسیون در آمریکا نسبت به حضور ایران در فهرست حامیان تروریسم بشدت مخالف هستند و از طرفی عدم حضور کشورهایی مانند عربستان را ابدا بر نمی تابند. یادمان نرود این طرح قریب به 130 میلیون از اتباع کشورها را از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند.

دو نکته حایز اهمیت است. اگر ترامپ موفق به تثبیت این طرح شود، خطر تسری دامنه این محدودیت‌ها را افزایش داده لذا گروه‌های حقوق بشری همچنان به مبارزه خود علیه ترامپ ادامه خواهند داد.

نکته بعد اینکه، رییس جمهور آمریکا عملا با زیر پا نهادن قوانین داخلی و بین‌المللی، جنگ با سیستم قضایی آمریکا را آغاز کرده، بنابراین شاهد جنگ میان دو قوه در آمریکا هستیم.

آنچه از رویه قوه قضاییه آمریکا بر می آید، دادگاه‌های ایالتی اجازه چیرگی قوه مجریه را نداده و گام‌های محکم تری بر وتوی احکام ترامپ بر خواهند داشت. معتقدم دخالت کاخ سفید اقتدار قوه قضاییه آمریکا را زیر سئوال برده و لذا با مقاومت خود شهروندان و قضات آمریکایی طرح مذکور را به زودی عقیم خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها