جام‌جم دلایل بی‌اعتمادی روزافزون تجار بین‌المللی به واحد پولی آمریکا را بررسی می‌کند

پایان یکه‌تازی دلار

در هفته‌ای که گذشت، دلار با از دست دادن ارزش خود در مقابل سایر ارزهای معتبر بین‌المللی بار دیگر ثابت کرد با روی کار آمدن دولت ترامپ شاید دوران سلطه دلار بر بازارهای بین‌المللی به پایان رسیده باشد.
کد خبر: ۱۰۰۵۱۰۲
پایان یکه‌تازی دلار

بسیاری از استراتژیست‌های اقتصادی و کارشناسان مسائل مالی معتقدند تکیه بر این برگ سبز رنگ در شرایط فعلی اشتباه بزرگی است و اغلب فعالان اقتصادی به دنبال دستیابی به محلی برای امن کردن سرمایه‌های خود هستند.

کارشناسان می‌گویند اگرچه اظهارنظر سختگیرانه جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در هفته گذشته باعث شد دلار تاحدودی قدرت از دست رفته خود را در مقابل ارزهای مختلف به دست آورد، اما تنها یک روز پس از این افزایش ارزش دیدیم دوباره سیر نزولی قیمت دلار آغاز شد تا جایی که به کمترین ارزش خود طی دو هفته گذشته رسید. سوال اصلی این است که استدلال کارشناسان مبنی بر آینده مبهم دلار در بازارهای بین‌المللی چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش بد نیست نیم نگاهی به اظهار نظرهای متفاوت یلن طی چندماه اخیر داشته باشیم.

رئیس فدرال رزرو آمریکا درباره سیاست‌های نرخ بهره‌ای خود در سال جاری میلادی اعلام کرده است احتمال این که سال جاری سه بار نسبت به تغییر نرخ بهره تصمیم‌گیری نماید، بسیار زیاد است. بنابراین با اجرای این سیاست بدون تردید آنهایی که تصمیم به نگهداری این برگ سبز رنگ را دارند باید هزینه بیشتری برای آن بپردازند.

این سیاست فدرال «رزرو» بدون تردید بیانگر تاثیرگذاری کوتاه مدت و قدرت گرفتن دلار طی همین دوره کوتاه است، اما در بلندمدت هیچ تضمینی برای ادامه سودآوری دلار برای صاحبان سرمایه نخواهد بود البته نباید فراموش کنیم تجار نیز از این قاعده مستثنا نیستند تا جایی که اگر قرار است مبلغی را با دلار دریافت کنند قطعاً زیان خواهند کرد.

سرمایه‌داران به دنبال محلی امن‌تر

بوریس شولزبرگ، استراتژیست ارزی درباره آینده دلار می‌گوید: حتی با درنظر گرفتن تلاش‌های فدرال رزرو شواهد موجود براین است که دلار در آینده نزدیک با کاهش ارزش مواجه خواهد شد و بسیاری از سرمایه‌داران به دنبال تغییر دارایی‌های خود از این اسکناس به موارد سرمایه‌گذاری دیگری خواهند رفت.

شولزبرگ در ادامه می‌گوید: بازار با توجه به شواهد و مدارکی که در اختیار دارد کمتر به گفته‌های جانت یلن توجه می‌کند و تقریبا سیاست‌های اقتصادی خود را دنبال می‌کند که نشانه بارز آن در بازار طلا است. به این ترتیب که با وجود تمام شواهد برای نزولی شدن قیمت آن می‌بینیم همواره درحال قدرت گرفتن و جلب نظر صاحبان سرمایه است.

این استراتژیست اقتصادی و ارزی معتقد است وقتی جانت یلن با اطمینان سخن از سه بار تصمیم‌گیری برای تعیین نرخ بهره طی سال جاری می‌کند و در برخی موارد اعلام می‌کند لازم است نرخ بهره افزایش داشته باشد، در واقع به مشکلات اقتصادی اعتراف می‌کند و همین مساله می‌تواند عاملی برای تردید صاحبان سرمایه برای قبول دلار به عنوان محلی امن برای سرمایه‌های خود شود.

وی تاکید کرد: البته گفته‌های یلن تنها عامل نگرانی نیست، بلکه این بی‌اعتمادی صاحبان سرمایه به سیاست‌های اقتصادی ترامپ است که می‌تواند عاملی بر بی‌اعتمادی آنها به دلار باشد و در بازار شاهد واکنش‌های تندی درباره قدرت دلار باشیم.

انتظار برای طرح مالی بزرگ

در همین حال مریل لینج، استراتژیست ارزی بانک مرکزی آمریکا درباره آینده دلار در بازارهای بین‌المللی گفت: در شرایط فعلی همه در انتظار طرح مالی بزرگ ترامپ هستند و در صورتی که در آینده نزدیک خبری از این طرح در بازارهای بین‌المللی نشود، قطعاً تفاوتی در رفتار سرمایه‌داران بین‌المللی ایجاد خواهد شد که به سود دلار نیست.

لینج با اشاره به صعود 4 درصدی ارزش دلار نسبت به دوران انتخابات افزود: در شرایط ایده‌آل، محاسبات بیانگر صعودی بودن دلار در مقابل دیگر ارزهاست؛ اما اگر واقعیت را جست‌وجو کنیم انتظار همان طرح گسترده می‌تواند به تضعیف دلار منجر شود و باید برای این نکته نیز برنامه‌ریزی کنیم، به این دلیل رکود و بیکاری عاملی است که ارمغان شرایط ضعف دلار برای اقتصاد آمریکاست.

ین، تعیین‌کننده آینده دلار

شولزبرگ با اشاره به ادامه تردید بازار نسبت به آینده دلار گفت: اگر این روند برای دوره سه ماهه بعدی ادامه داشته باشد، نگرانی‌های عمده‌ای برای دلار در بازارهای بین‌المللی ایجاد می‌شود که البته این نکته تأثیر قابل توجهی در معادلات اقتصادی جهان خواهد داشت و می‌تواند موجی از نگرانی در بخش‌های مختلف ایجاد کند.

این استراتژیست اقتصادی تاکید کرد: بهترین سنجه برای درنظر گرفتن آینده دلار، دنبال کردن نرخ برابری ین ژاپن با دلار در بازارهای بین‌المللی است به این ترتیب که افزایش ارزش ین در مقابل دلار می‌تواند عاملی بر این باشد که دوران سلطه دلار درحال پایان است.

عماد عزتی

منبع: CNBC

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
۳۹ ساله این خواب رو می بینید ولی هنوز هم از خواب بیدار نشدید یا نمی خواید از خواب بیدار بشید.

نیازمندی ها