چه اهل طبیعت‌گردی باشید و چه سفرهایی با جاذبه‌های تاریخی را بپسندید، جزیره اسرارآمیز جنوب ایران را اول لیست مقاصدتان قرار دهید.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۳۰
قشم شهر بادگیرهای هرمزگان

حتما تا به حال تصاویری از جاذبه‌های طبیعی تور قشم مثل تنگه چاهکوه و سواحل بی‌نظیر خلیج فارس را دیده‌اید. مناظر بدیع و طبیعتی استثنایی که به جرات می‌توان گفت در نقطه‌ دیگری از ایران پیدا نمی‌شوند و قشم به تنهایی خانه مناظر نایاب است.

خاک قشم که لایه لایه از صدف و مرجان است شاید اولین جذابیت نهفته جزیره باشد که به چشم مسافران عادی نیاید؛ اما اگر هوس سفری متفاوت دارید، با آنهایی سفر کنید که خود عاشقانه طبیعت و به خصوص طبیعت قشم پر رمز و راز را دوست دارند و وجب به وجب جزیره را لمس کرده اند. قشم را اگر با گروه ژیوار بگردید، عجایبی را خواهید دید که شاید به چشم کمتر مسافری بیاید.

طبیعت گردی که با وجود قشم گره خورده و جزیره هم برای طبیعت گردان حرف های زیادی دارد اما گوشه‌ای دیگر از قشم هست که تصویرش برای همه شناخته شده نیست. قطعه‌ای که قشم را نه فقط برای طبیعت گردها، که برای علاقمندان آثار تاریخی و معماری، خواستنی می‌کند. گوشه‌ای که مثل قصه‌های هزار و یک شب پر رمز و راز است و منظره‌اش، مثل آثار طبیعی‌اش جای دیگری پیدا نمی‌شود.

بندر لافت که در شمال غربی جزیره قرار گرفته با 7 مسجد و آب انبارها و گورستان‌های کهن‌اش، تاریخی زنده از جزیره است اما زیبایی لافت در جایی دیگر نهفته است.

از قشم بیشتر بخوانید...

نوروز امسال بهترین زمان برای دیدن جزایر قشم است در تور قشم نوروز 96 برای دیدن بندر سحرآمیز لافت هم برنامه ریزی کنید. ترکیب چشمگیری است از معماری سنتی ایرانی و مناظر طبیعی قشم. حتما تا به حال زیاد شنیده اید که یزد را شهر بادگیرها می‌خوانند، یزد اما خواهری غریب در جنوبی‌ترین نقطه ایران دارد که منظره بادگیرهایش اگر زیباتر نباشد قطعا به همان چشمگیری است.

بافت قدیمی بندر لافت را که از ارتفاع نگاه کنید، دریایی از بادگیرهای گلی و خشتی را می‌بینید و در پس این دریای خاکی، منظره آب های خلیج فارس و لنج‌های چوبی عظیم الجثه‌ای را می‌بینید که گویی هنوز تاجران ادویه بر آن ها سوارند.

بادگیر، عنصر بومی معماری ایران که از سالها پیش در شهرهای کویری و جنوبی برای خنک کردن خانه‌ها استفاده می‌شده را می‌توان در شهرهایی مثل یزد و کاشان به فراوانی دید، اما منظره بادگیرهای لافت با تمام بادگیرهایی که در شهرهای کویری دیده اید متفاوت است. اگر تمام روز وقت بگذارید و تک تک بادگیرهای این بندر را با دقت ببینید و مقایسه کنید هم محال است دو بادگیر شبیه به هم پیدا کنید. بادگیرهایی که در گذشته و در بافت تاریخی لافت ساخته می‌شدند، هر کدام به فراخور موقعیت مالی و مکنت صاحب خانه جزئیات و تزئینات کم یا زیادی داشتند. کم و زیادی تزئیناتی که در زاویه‌های بادگیر گاه به شکل پرنده و گل و گاه به شکل نقوش انتزاعی دیده می‌شوند خبر از ثروت صاحب خانه می‌دادند.

زمان ایده‌آل دیدار از لافت و منظره استثنائی بادگیرهایش دم غروب آفتاب است. تصویر خورشید قرمز رنگی که آرام آرام نورش را از روی بادگیرها جمع می‌کند و پشت آبهای خلیج فارس می‌برد، مثل تمام مناظر دیگر قشم نه که کمیاب که نایاب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها