اگر بخواهیم درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب، ساختار جدید حکومتی است که در حال حاضر تمدن می‌سازد.
کد خبر: ۹۹۹۲۲۰
صف‌آرایی تمدن نوین اسلامی در برابر تمدن لیبرالی غرب

حضرت امام(ره) در چارچوب اعتقادات اسلامی اعتقاد داشتند که حکومت از آن خداوند است و قوانین حکومت را خداوند گذاشته است.

نظام جمهوری اسلامی ایران ساختاری است که باعث پایداری شده و در واقع تمدنی است که تمدن غرب را به چالش کشیده است البته این جنگ حق و باطل- ظالم و مظلوم در طول تاریخ بوده، اما در حال حاضر ساختاری که ظالمان دارند، ساختار لیبرال دموکراسی غرب است که نهایت آن آمریکا می‌شود که مردم قدرت انتخاب بین ترامپ و کلینتون را دارند. اما ساختاری که حضرت امام(ره)، اسلام و فقه شیعه در مقابل ساختار غرب برای مستضعفین و خداپرستان جایگزین کرده، این است که ولی‌فقیه باید قانون خدا را اجرا کند.

در این سیستم قانونگذار خداست و مردم نیستند. فردی که قانون خدا را اجرا کند باید مشخصاتی داشته باشد، یعنی فقیه و عادل باشد و قانون را درست اجرا کند. این ساختاری است که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

طبق قانون اساسی تشخیص صفت‌های لازم برای فقها کار تخصصی است و کار عامه مردم نیست. متخصصان این امر را مردم انتخاب می‌کنند، خبرگانی انتخاب می‌کنند که به نیابت از مردم این کار را انجام دهند و انتخاب رئیس‌جمهور و مجلس با رای مستقیم مردم است؛ بنابراین ساختاری بنا شده که در نهایت دین‌سالار و مردم‌سالار است. جمهوری اسلامی مانند تمام موجودات عالم در حال شدن است. یعنی در حال رشد و تکاپوست. شما ممکن است به چیزهایی برسید که بخواهید تکمیل کنید چون فقه شیعه که پویایی دارد، اینجا اصل است.

علت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران این است که باوجود تمام فشارهایی که در طول سال‌های پس از انقلاب شاهد بودیم، قانون خدا و مردم را با هم یکجا در نظر گرفته و یکپارچه کرده است. البته غرب هم این اواخر به این نتیجه رسید که اخلاقی لازم است، اما تاکنون نتوانسته اخلاق را با دین و با سیاست یکپارچه کند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اسلام، دین و سیاست یکپارچه است، دنیا و آخرت یکپارچه است، اما غرب نتوانست این یکپارچگی را داشته باشد. بنابراین براساس این پایه‌های اعتقادی و ساختاری، امروز باوجود تمام مشکلات، به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم که خانم ترزا می‌ به عنوان رهبر استعمار پیر دست به دامن آمریکایی‌ها شده و در آنجا می‌گوید که ایران از تهران تا مدیترانه را اشغال کرده است. این سخن یعنی آن‌که در حال حاضر درگیری میان دو تمدن است؛ تمدن نوین اسلامی و تمدن لیبرال دموکراسی غربی.

همه این شواهد نشان می‌دهد که دیدگاه اسلام را در مورد حکومت تقریبا نظریه‌پردازی کردیم؛ اما متاسفانه در مورد اقتصاد نتوانستیم این کار را انجام داده و نظریه‌پردازی کنیم و بگوییم به طور دقیق نظریه اسلام و قانون خدا در رابطه با اداره اقتصاد چیست؟ باید بدانیم بدون حاکم کردن عدالت در جهان و بدون فهم دقیق و اجرای دقیق نظریه اقتصادی اسلام نمی‌توانیم به آنجا برسیم و اگر به آن نقطه نرسیم، نمی‌توانیم بدرستی حضور امام زمان(عج) را زمینه‌سازی کنیم. اقتصاد مقاومتی تلاش ابتدایی است که ماه‌هاست آغاز کردیم، ولی باید به صورت دقیق نظریه‌پردازی و اجرا شود، در غیراین صورت نمی‌توانیم به هدف نهایی برسیم.

حسین شیخ‌الاسلام - مشاور وزیر امورخارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها