شیخ الاسلام در گفتگو با جام جام آنلاین عنوان کرد:

نشست آستانه سنگ محکی بر صداقت ترکیه/ آتش بس تثبیت خواهد شد

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با مثبت ارزیابی کردن نشست دو روزه آستانه در مورد بحران سوریه، حضور نیروهای تأثیرگذار منطقه در این اجلاس را در تحقق آتش بس و ایجاد صلح گامی بزرگ برشمرد.
کد خبر: ۹۹۳۹۹۳
نشست آستانه سنگ محکی بر صداقت ترکیه/ آتش بس تثبیت خواهد شد

"حسین شیخ الاسلام" مشاور محمد جواد ظریف در حوزه عربی – آفریقایی با بیان اینکه طرفهای مذاکره کننده با تثبیت آتش بس پا به عرصه حل مناقشات منطقه گذاشته اند، پیرامون نتایج احتمالی نشست آستانه قزاقستان با محوریت سوریه به جام جم آنلاین، گفت: اصل گفتگوها درباره برقراری یک صلح آتش بس پایدار بوده و سایر ابعاد به موضوعات اجرایی، مذاکرات پیش رو برمی گردد که امیدواریم در صحنه میدانی به تحقق انجامد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب اعضای مذاکره کننده را مورد تأیید جمهوری اسلامی می داند، با اشاره به حضور نماینده واشنگتن در این اجلاس تصریح کرد: آمریکایی‌ها ممکن است بعنوان یک نیروی تاثیر گذار در منطقه و سوریه تلقی شوند اما حتما خیرخواه منطقه نبوده و حضور آنها بیش از اینکه موثر باشد موجب لطماتی به مذاکرات خواهد بود!

سفیر پیشین ایران در سوریه با نگاهی بر دیگر اضلاع میز مذاکره آستانه خاطر نشان کرد: اگرچه بخش محدودی از معارضان مسلح سوری با نمایندگان دمشق دور یک میز نشسته‌اند اما همین حضور اندک، باعث ترسیم خطوطی در جبهه تروریست‌ها به نفع محور مقاومت می‌شود.

شیخ الاسلام در ادامه از ارزیابی خود پیرامون نقش ترکیه در این نشست گفت و افزود: با آزاد سازی حلب نیروهای تحت امر آنکارا در این نقطه حساس در محاصره مقاومت قرار گرفته از این رو ترکیه برای جلوگیری از تلفات بیشتر تروریست‌ها و حفظ آبروی خود وارد نوعی داد و ستد سیاسی با روسیه در جهت برگزاری مذاکرات حل بحران شد که این موضع مورد استقبال مسکو قرار گرفت.

وی با اشاره به مواضع مسالمت جویانه کرملین در سوریه بمنظور حل مناقشات منطقه از یک مسیر غیر نظامی، خاطر نشان کرد: در حالی که با آزاد سازی حلب دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در اشغال و محاصره تروریستها بود، تمایل روسیه بر ادامه گفتگوها با ترکیه منطقی به نظر می رسید.

شیخ الاسلام سنجش صداقت مقامات ترک در نشست آستانه را یکی از مهمترین موضوعات دانست و گفت: بستن مرزهای ترکیه روی تروریستها از اهم گفتگوهای مزبور است و باید منتظر تحقق این امر از طرف دولت آنکارا بود.

مشاور ظریف نسبت به توافق طرفین بر سر تحکیم آتش بس در این نشست ابراز امیدواری کرد و افزود: معتقدم ترکیب حاضر در آستانه بر سر تثبیت و تحکیم آتش بس به اجماع برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها