گام مهم برای بازگرداندن اموال ملت ایران از آمریکا برداشته شد:

ثبت لایحه شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری

رییس گروه تحقیق و تفحص درباره پرونده دعاوی حقوقی ایران و آمریکا می گوید، از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی در زمینه‎های گوناگون و با هدف تاراج اموال ایران روز به روز احکام ضد ایرانی صادر می شود.
کد خبر: ۹۹۰۱۳۳
مصادره  غیر قانونی اموال ایران از سوی آمریکا / تحقیق در مورد اقدامات ضد ایرانی بعد از برنامه ششم

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون روند اجرایی کمیته تحقیق و تفحص از پرونده دعاوی حقوقی ایران وآمریکا به جام جم آنلاین گفت: هیأت رییسه این گروه متشکل از آقایان علیرضا رحیمی و مسعود گودرزی بعنوان نایب رییس و آقای شهروز برزگر دبیر مشخص شده اند.

وی افزود: شروع بکار کمیته از طرف رییس مجلس به ما ابلاغ شده اما با توجه به اینکه بصورت سه شیفت درگیر بحث برنامه ششم هستیم از مجلس محترم درخواست فرجه کردیم تا بعد از پایان بررسی برنامه کار تحقیق را شروع کنیم.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در سال 1373 دولتین ایران و آمریکا بر سر عدم دعاوی در مورد اموال غیر منقول به توافق رسیدند گفت: امروز آمریکاییها با سلسله اقداماتی تلاش می کنند این اموال را بنام خود مصادره کنند.

وی در ادامه کارشکنی ایالات متحده تصریح کرد: در معاهده الجزایر بین دو کشور توافق شده بود که پرونده جدیدی علیه ایران باز نشود ولی آنها در مسایل ادعایی همچون تروریسم و رخدادهایی که در سایر کشورها به وقوع می پیوند را به ایران ربط می دهند تا از این طریق در جهت تاراج اموال جمهوری اسلامی بهانه‎ای داشته باشند.

اما پیرامون راه های مقابله با این قبیل اقدامات خصمانه آمریکا فلاحت پیشه با ذکر سه قانون داخلی ادامه داد: یکی قانون الزام دولت مبنی پیگیری پرونده قربانیان جنگ شیمیایی و دوم قانون الزام دولت به پیگیری قربانیان ترور که بالغ بر 17000 نفر است و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری نقض حقوق بشر ایرانیان از طرف کشورهای اشغالگر در کشورهای اشغال شده یعنی رفتارهای ضد بشری که در عراق و افغانستان علیه اتباع ایرانی از سوی آمریکاییها سر زده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه متاسفانه هیچ کدام از قوانین مذکور منجر به حکمی با ضمانت اجرایی نشده خاطر نشان کرد: به همین دلیل کمیته تحقیق و تفحص اولویت خود را روی پیگیری دعاوی میان ایران و آمریکا قرار داده و تلاش می کنیم بلافاصله بعد از تصویب قانون برنامه و بودجه کار تحقیق را شروع کنیم.

وی در رابطه با ساز و کارهای این کمیته افزود: ما یک کار گروه در دل هیأت تحقیق و تفحص مشخص کردیم، یک کار گروه موضوع را با وزارت امور خارجه دنبال می کند و کار گروهی دیگر هم بخاطر قراردادهای نظامی که در گذشته با آمریکا داشتیم، با دفتر حقوقی ریاست جمهوری بعنوان مسئول مستقیم این امور در ارتباط خواهد بود.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: در اولین جلسه کاری خود از برخی نمایندگان مجلس هفتم که درخواست تحقیق و تفحص در مورد دعاوی با آمریکا را داشتند دعوت بعمل می کنیم تا با هماهنگی این دوستان از اقدامات تکراری جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها