آموزش و پرورش: برخورد می کنیم

دانش آموز عنبرآبادی تنبیه بدنی شد

سکانس‌های جدید از سریال بی پایان تنبیه

پسرهای مدرسه معلم شهریار به صف شدند،‌ کمربندی کشیده شد و به تن و بدنشان نشست، جماعتی هم تماشاگر فریادها وعجز و لابه‌ها شدند؛ این تازه‌ترین پرده از نمایش خشونت در مدارس است؛ خشونتی عریان که موبایلی آن را ثبت کرده و دیگر هیچ‌کس حتی حراست آموزش و پرورش قادربه کتمانش نیست.
کد خبر: ۹۸۳۷۷۳
سکانس‌های جدید از سریال بی پایان تنبیه

حراست قول داده فرد خاطی را شناسایی کرده و به اشد مجازات برساند شاید بی‌خبر از این‌که نه در مناطق دورافتاده که در همین دروازه‌غار تهران، در منطقه 12 پرآسیب پایتخت، در مدرسه‌ای به دهان دانش‌آموزان پر شر و شور فلفل قرمز ریخته می‌شود و موهای آنهایی که مشق ننویسند و درس نخوانند با قیچی بریده می‌شود.

شیوه‌های تنبیه در مدارس هر روز به روز می‌شود و نمایی تازه از خشونت را به نمایش می‌گذارد؛ خشونتی که هادی شریعتی، فعال حقوق کودک می‌گوید عیان‌ترین حالتش تنبیه بدنی است و پوشیده‌ترینش خشونت‌های عاطفی .

او آمار 1924 شکایت رسیده به دفتر شکایات آموزش و پرورش را که مربوط به تنبیه‌های بدنی است از لابه لای آمارهای سال تحصیلی 94ـ 93 استخراج کرده و اطمینان می‌دهد تعداد تنبیه‌های
به‌وقوع پیوسته بسیار بیشتر از چیزی بوده که ثبت شده است.

اما در مورد این‌که چرا بسیاری از تنبیه‌ها گزارش داده نشده و خانواده‌ها پیگیر نمی‌شوند دکتر کامیل احمدی، مردم‌شناس و پژوهشگر حوزه کودکان و نوجوانان یک توضیح فرهنگی دارد. او می‌گوید این ارزش‌ها و رسوم فرهنگی است که به تداوم کودک آزاری در مدارس و تولید خشونت دامن می‌زند؛ ‌رسومی که برخی پدر و مادرها هنوز زنده‌اش نگه می‌دارند و از تنبیه فرزند پرشیطنت خود به‌دست کادر مدرسه حمایت می‌کنند.

با این حال فقط ته‌مانده رسوم غلط ِمبتنی برخشونت نیست که مانع توقف چرخه تنبیه در مدارس می‌شود، گرفتاری‌های قانونی نیزکم دردسرساز نیستند.

از این کاستی‌ها، مطهره ناظری، فعال حقوق کودک و وکیل دادگستری می‌گوید، از این‌که گرچه در قانون مجازات اسلامی تنبیه بچه‌ها از سوی کسانی بجز والدین یا سرپرست قانونی آنها غیرمجاز است ولی در قانون حمایت از کودک و نوجوان، برای مجرمان پرونده‌های کودک آزاری فقط
شش ماه حبس پیش‌بینی شده که به اندازه کافی بازدارنده نیست.

او اما نگاه امیدوارش را به لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان دوخته؛ لایحه‌ای که مصادیق کودک آزاری را بدقت برشمرده و مجازات‌های شدیدتری را نسبت به مرتکبان تنبیه جسمی پیش‌بینی کرده که البته فعلا لایحه‌ای به سرانجام نرسیده در مجلس است.

با این خلأهای قانونی که به گفته این وکیل دادگستری، وضعیت بزه دیده چندان روشن نیست، او اما پیشنهادهای پیشگیرانه دارد مثل تهیه پروتکلی برای مدارس که خطوط قرمز رفتار با دانش‌آموزان را مشخص کند یا نصب دوربین‌های مداربسته درمدارس تا ناظرانی همیشه بیدار بررفتارها باشند.

بجز اینها هادی شریعتی، فعال حقوق کودک نیز پیشنهاد می‌کند اگر درسیستم استخدامی آموزش و پرورش به سلامت روان معلمان بیشتر بها داده شود یا با رفع دغدغه‌های معیشتی، معلمانی امیدوار تربیت شوند یا درهای مدارس به روی مددکاران و مدافعان حقوق کودک باز شود، بخشی از موارد تنبیه ریزش خواهد کرد.

مریم خباز - جامعه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۰
مدرسه شهید چمران اندیشه معلم بچه ها رو تو كلاس ردیف میكرد و كتك میزد.اسم معلم:د.ج
موحد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۰
با سلام و تشكر از پیگیری شما...
بنده هم به شدت با نصب دوربین در تمام نقاط مدرسه به شدت مواقفم،در هر حال با وقوع اینگونه مسائل باید خیال والدین بابت وضعیت فرزندانشان در مدرسه راحت باشد.
علاوه بر این خطا و جرم هر كس چه معلم و سایر كادر مدرسه و چه دانش آموزان براحتی قابل تشخیص و پیگیری است.
احمد
United Kingdom
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۰
تنبیه بدنی در مدرسه بد و غیر قابل بخشش !! اما تا به حال به عنوان یك معلم در مدرسه ای حضور داشته اید ... در بعضی مدارس ضعف تربیت خانوادگی بیداد می كند ... احترام به اولیای مدرسه در حد صفر است .... در چنین شرایطی تنبیه بدنی شاید گزینه بدی باشد اما ......
bahnam
United States
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
۰
۰
وقتی داخل حرفه ای نیستی لطف كنید نظر ندهید معلم زحمت كشی كه با حقوق ناچیز زندگی را می چرخاند معلمی كه گلویش بریده می شود كی از اون حمایت میكند

نیازمندی ها