اگر به کشورهای دیگر سفر کرده باشید حتما با خودروهایی روبه‌رو شده‌اید که هرچند شکل و شمایل مشابه آن را در جای دیگر نیز دیده‌اید؛ اما به یک تفاوت اساسی بین آنها پی خواهید برد و آن اسامی متفاوتی است که برای آنها انتخاب شده است. ممکن است شما در خیابان‌های سئول با یک نمونه هیوندای برخورد کرده باشید که در فلاپ عقب آن نام گرنجور حک شده باشد اما چشمان شما به همان خودرو در خیابان‌های تهران با نام آزرا آشناتر است.
کد خبر: ۹۷۴۶۰۹
10 خودرویی که با وجود ساختار یکسان با اسامی متنوع در جهان شناخته می‌شوند

تفاوت اسامی دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل تغییراتی است که در فرهنگ‌های مختلف برای یک نام از پیش تعیین‌شده ممکن است به‌وجود بیاید.

به‌عنوان مثال شورولت «نوا» در بازارهای آمریکا به یک برند محبوب تبدیل شده و موقعیت بسیار خوبی برای خود دست و پا کرده است. اما در زبان اسپانیایی NOVA «این نخواهد رفت» ترجمه شده که بار منفی دارد و از اعتبار این برند بشدت می‌کاهد. دلیل دیگر تغییر کردن اسامی این است که شرکت‌های مادر خودروساز پلتفرمی طراحی کرده و ماموریت تولید آن در تیراژ وسیع را به خودروسازان کوچک‌تر واگذار می‌کنند. ادامه تولید این پلتفرم و انتخاب عنوانی برای این محصول به تولیدکنندگان محلی واگذار می‌شود.

نمونه این اتفاق هم در تولید محصول شورولت جنرال‌موتورز رخ داد که محصولی از آن در کره و در شرکت دووموتورز با نام دوو ریسر تولید و نسخه دیگر آن به شرکت اپل آلمانی سپرده شد تا با نام اپل کادت به بازار عرضه شود. در ادامه با 10 خودروی دیگری که به این سرنوشت دچار شدند و پایگاه autoguide آنها را شناسایی کرده است آشنا خواهیم شد. این خودروها در بازارهای جهانی شناخته‌شده‌تر هستند و در روزهای آینده خودروهایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که همانند هیوندای آزرا با عناوین متفاوتی در سطح جهان به فروش رسیده‌اند.

شورولت اسپارک / اُپل کارل

این خودرو اولین بار در شرکت دووموتورز کره که از زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز بود با نام دوو ماتیز در سال 1377/ 1998 پا به عرصه وجود نهاد. با ادغام این شرکت کره‌ای با شرکت اصلی، نسل بعدی آن با نام شورولت اسپارک به بازار معرفی شد و تا سال 1392/ 2013 نیز تولید آن با همین نام ادامه پیدا کرد. این خودرو در بازارهای آمریکا، ازبکستان، هند و روسیه با نام ماتیز و اسپارک عرضه می‌شد و بخشی از تولیدات آن‌که برای بازار اروپا در نظر گرفته شده و به شرکت اپل واگذار شده بود با نام کارل به‌دست خریداران رسید. این اتومبیل‌ها به‌طور کاملا یکسان شبیه یکدیگر نبودند و در طراحی ظاهر تغییراتی را تجربه کردند. این خودرو در دو نوع بنزینی و دیزل تولید شده و به موتورهای 0/1 و 5/1 لیتری مجهز بود که به ترتیب 67 و 84 اسب بخار قدرت داشتند.

شوورلت اس‌اس / هولدن کومودور

برخلاف سایر مدل‌های شورولت، مدل اس‌اس (SS) در کشور استرالیا و توسط شرکت هولدن تولید و با همین نام به بازار عرضه شد. نمونه اسپرت آن نیز با عنوان هولدن کومودور تولید شد.

متاسفانه آینده این خودرو و برند هولدن در استرالیا به هیچ وجه روشن به نظر نمی‌رسد، زیرا این شرکت دیگر تحت حمایت جنرال‌موتورز نیست و به سرنوشتی کاملا مشابه دوو در کره‌جنوبی دچار شده است. این خودروی لوکس اولین‌بار سال 1392/ 2013 در بازار استرالیا عرضه شد و نمونه نهایی آن درحالی برای سال آینده برای فروش آماده خواهد شد که از امکانات و پشتیبانی جنرال موتورز بی‌بهره مانده است. هولدن کومودور با موتورهای 0/3، 6/3، 0/6 و 2/6 لیتری تولید می‌شود که به ترتیب توانایی تولید 248، 280، 390 و 408 اسب بخار را دارد.

فورد اف-150/ فورد لوبو

سری پیکاپ وانت اِف (F)‌ از مجموعه تولیدات فورد جزو یکی از پرفروش‌ترین محصولات در بازار داخلی آمریکا برای سال‌های متمادی بوده است. این خودرو اما در مکزیک با نام فورد لوبو عرضه می‌شود. علت آن هم این است که در زبان اسپانیایی لوبو به معنی «گرگ» است! این خودرو اولین بار سال 1327/ 1948 به بازار معرفی شد و آنچنان به محبوبیت دست یافت که تا سال 1394/ 2015 موفق شد 13 مرتبه مورد بازبینی و طراحی مجدد قرار گرفته و در تمام این سال‌ها به روز باقی بماند. نکته جالب توجه این‌که در سال 1394/ 2015 فورد توانست نزدیک به 900 هزار دستگاه از این سری محصولاتش را به‌فروش برساند.

اینفینیتی کیو50 و کیو60 / نیسان اسکای‌لاین

برای دهه‌های متوالی نام نیسان یکی از برندهای شناخته شده در ایالات متحده به‌شمار می‌رفت و زمانی که این خودروساز نسل جی‌تی ـ آر را در سطح جهان معرفی کرد در بازار آمریکا عنوان اسکای‌لاین برای آن در نظر گرفته شد و به مرور زمان موفق شد اقبال مصرف‌کنندگان را همراه خود کند. این در حالی بود که برای مدل‌های جی35 و جی37 نیز عنوان اسکای‌لاین به کار برده می‌شد. شدت علاقه مصرف‌کنندگان به این عنوان آنچنان زیاد بود که اینفینیتی ساز و کار نامگذاری محصولات خود را برای تمام بازارهای فروش در جهان تغییر داد و از همین عنوان استفاده کرد. در حال حاضر مدل‌های کیو50 و کیو60 اینفینیتی در تمام جهان بجز بازار داخلی ژاپن با عنوان نیسان اسکای‌لاین به فروش می‌رسد.

مزدا دیمیو / مزدا 2

این خودروی جمع و جور که بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته اولین بار سال 1375/ 1996 و با کد DW تولید و به بازار عرضه شد. نسل دوم آن نیز در سال 1381/ 2002 و با کد DY مورد بازنگری در طرح و فناوری قرار گرفت. این محصول در استرالیا با نام جینکی (Genki) به خریداران عرضه شد. نسل پایانی مزدا 2 نیز با کد DE از سال 1386/ 2007 روی خط تولید رفت و تا 1393/ 2014 همچنان به تولید آن ادامه داده شد. این محصول کوچک شرکت مزدا که در تمام دنیا با نام مزدا 2 به خریداران عرضه می‌شود در داخل ژاپن با نام مزدا دیمیو (Demio) شناخته می‌شود و در دو نوع بنزینی و دیزل در دسترس متقاضیان است. اکنون این محصول به دلیل حضور تویوتا یاریس که رقیب خطرناکی برای آن به‌شمار می‌رود در حال حذف از بازار است.

شورولت ولت / اپل آمپرا ـ ای

شورولت ولت یکی دیگر از محصولات شرکت شورولت است که در استرالیا و زلاندنو با نام هولدن‌ولت و در بازار اروپا با تغییرات جزئی و به دلیل زیبایی‌شناسی و تناسب با نام تجاری اپل توسط این شرکت با عنوان اپل آمپرا ـ ای عرضه شد. تولید این خودرو اولین بار در سال 1386/ 2007 آغاز و پس از سه سال نسل جدید آن به بازار معرفی شد. محبوبیت این خودرو در نهایت باعث شد تا در طراحی و ساخت آن بازنگری اساسی‌ انجام شود و نسل سوم آن در سال 1394/ 2015 در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای‌شمالی رونمایی شد. در کنار موتورهای دیزل و بنزین‌سوز، برای این خودرو یک موتور الکتریکی نیز طراحی شده است که می‌تواند به‌طور متوسط 56 کیلومتر «ولت» را حرکت دهد.

دوج دارت / فیات ویاجیو

فیات ویاجیو یک مثال بسیار خوب برای خودروهایی است که در بازار جهانی تغییر نام پیدا کرده‌اند. این خودرو در شمال آمریکا با نام دوج دارت شناخته می‌شود. فیات ویاجیو در واقع همان دوج دارت است که برای بازار چین طراحی و عرضه شد و به جای استفاده از موتورهای 0/2 یا 4/2 لیتری یک موتور 4/1 لیتری چهارسیلندر بنزینی در آن تعبیه شده است. دوج دارت یا فیات ویاجیو در واقع همان آلفا رومئو سری جولیتا است که براساس طرح و تحت همکاری فیات با خودروساز چینی گوانگژو خودرو تولید می‌شود. اولین سری دوج دارت در سال 1339/1960 در آمریکای شمالی تولید و نسل دوم آن نیز دو سال بعد رونمایی شد. یک سال بعد نیز نسل سوم آن برای بازار آمریکا به تولید انبوه رسید.

دارت چنان به محبوبیت رسید که به‌عنوان تاکسی در شبکه‌های حمل و نقل داخل شهری به کار گرفته شد.

فورد فیوژن / فورد موندئو

این خودرو که اولین بار سال 1385/ 2006 به تولید انبوه رسید در بازار داخلی آمریکا با نام فیوژن عرضه شد. اما برای عرضه در بازار پررقابت بین‌المللی نام خود را به موندئو تغییر داد. این کلمه که در زبان لاتین موندوس نامیده می‌شود به معنی «جهان» است و به طرز اغواگرایانه‌ای از طراحی خود به عنوان طراحی یک خودرو برای بازار جهانی بهره می‌برد. فورد موندئو با دو موتور 3/2 و 0/3 لیتری تولید می‌شود که به ترتیب توانایی تولید 160 و 221 اسب بخار قدرت را دارد. نسل‌نهایی آن نیز که برای سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید به یک موتور 7/2 لیتری مجهز خواهد بود که می‌تواند 325 اسب بخار قدرت داشته باشد.

اینفینیتی کیو70 / نیسان فوگا

مانند نیسان اسکای‌لاین و مدل‌های کیو50 و کیو60 اینفینیتی، مدل بزرگ‌تر این خودروساز که کیو70 نام دارد در بازارهای جهانی با عنوان نیسان فوگا عرضه شد. این محصول که قبلا به عنوان اینفینیتی ام (M) شناخته می‌شد، گل سرسبد محصولات این خودروساز لوکس است و در سال‌های 1384/ 2005 و 1385/ 2006 موفق شد به ترتیب 24 هزار و 25 هزار و 658 دستگاه فقط در بازار آمریکا بفروشد.

اولین سری نیسان فوگا در سال 1368/ 1989 با نام ام30 تولید و نسل دوم آن در سال 1381/ 2002 و در مرکز تحقیقات نیسان در شهر آتسوجی ژاپن طراحی شد و دو سال بعد نسل سوم آن برای بازارهای جهانی به تولید رسید و شش سال به تولید آن ادامه داده شد. نمونه هیبرید آن از سال 1390/ 2011 به بازار عرضه شد که به یک موتور V6 شش سیلندر مجهز بود و 240 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

سیون آی‌ام / تویوتا آئوریس

از زمانی که سیون آی‌ام (Scion iM) اولین‌بار سال 1385/ 2006 به عنوان یک خودروی مفهومی به بازار عرضه شد مشخص بود که تلاش می‌کند بتواند یک نام تجاری جوانگرا را در بین لایه‌های مختلف مصرف‌کنندگان ایجاد کند. به مرور زمان عنوان تویوتا آئوریس (Auris) جایگزین نام اصلی آن شد و برای عرضه در بازار اروپا به اجبار تغییرات ظاهری کمی را برای خود پذیرفت. اما عنوان تویوتا آئوریس نتوانست بین مصرف‌کنندگان اروپایی موفق باشد. به همین دلیل نام تجاری تویوتا کرولا آی‌ام برای آن در نظر گرفته شد. در حال حاضر نمونه هیبریدی این خودرو نیز علاقه‌مندان بسیار زیادی در سطح جهان دارد.

منبع: autoguide

محمدرضا نجفی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نوذر
Saudi Arabia
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
چرا حجم موتورها بر عكس چاپ شده؟؟؟ موتور ۰/۳ لیتری كه میشه ۳۰۰ سی سی یعنی موتور سیكلت!!!! همه ی حجمهای موتورها همگی اشتباه چاپ شده.
سپهر
Germany
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
تو عراق هم بگی پراید براشون مفهومی نداره چون بهش میگن سایبا!

نیازمندی ها