طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد مقدس، روز پنجشنبه همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، با فرمان رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۹۷۳۹۳۱
طرح آبرسانی به مشهد مقدس از سد ارداک به بهره برداری رسید

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور در محل بهره برداری از طرح آبرسانی به مشهد مقدس از سد ارداک، ضمن بازدید از این پروژه با توضیح مهندسان و مدیران ذیربط در جریان چگونگی عملیات اجرایی و احداث این طرح قرار گرفت.

روحانی در فرمان بهره برداری از طرح آبرسانی به مشهد مقدس از سد ارداک گفت: به حول و قوه الهی و با توسل به روح مطهر حضرت ثامن الائمه (ع) ، طرح آبرسانی از سد ارداک را آغاز می کنیم.

عملیات اجرای طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد با هدف انتقال و تصفیه ١٦.٦ میلیون متر مکعب آب در سال برای کمک به تامین بخشی از آب شرب و صنعت این کلانشهر، از سال 1385 آغاز شده است.

عملیات لوله گذاری برای اجرای یک خط انتقال با قطر های 800 و 900 میلیمتر به طول 56 کیلومتر، احداث یک واحد مخزن متعادل کننده 1000 متر مکعبی و همچنین ساخت یک واحد تصفیه خانه به ظرفیت یک متر مکعب برثانیه از دیگر مشخصات طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد مقدس است.

هزینه اجرای خط شامل مطالعات و طراحی ها، تملک و پرداخت خسارت اراضی، خرید تجهیزات، عملیات اجرایی و نظارت بر آن ٥٧٠ میلیارد ریال برآورد می گردد و هزینه اجرای تصفیه خانه شامل مخازن و فرآیند تصفیه ٥٥٠ میلیارد ریال است.

سد ارداک با ظرفیت 23 میلیون مترمکعب یک سد خاکی با هسته رسی و در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد که با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانهای دائم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی 'آبقد و میانمرغ' به نام دوآبی احداث شده است.

این سد که با هزینه ای حدود ۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شده، آب آشامیدنی و نیازمندی‌های بخش صنعت شهر مشهد و آب مورد نیاز یک هزار و ۶۷۰ هکتار از اراضی زراعی روستاهای پایین دست سد را تأمین می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها