به بهانه فروش «خشکسالی و دروغ» در سینماها

دروغ و خشکسالیِ صداقت

«خشکسالی و دروغ» که چند هفته‌ای است اکران خود را شروع کرده، دومین اثر سینمایی پدرام علیزاده پس از «آخرین سرقت» است که البته فیلم قبلی‌اش چندان دیده نشد و در کل یک کارگردان تازه‌کار محسوب می‌شود. «خشکسالی و دروغ» فیلم بی‌نقصی نیست، اما ویژگی‌های مثبتی هم دارد. فیلمنامه محمد یعقوبی با پرداخت بهتر می‌توانست به یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران آن‌هم در این وضعیت بدل شود. موضوع «خشکسالی و دروغ» از یک بحران کوچک زن و شوهری آغاز می‌شود و به یک بحران جدی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۳
دروغ و خشکسالیِ صداقت

حمایت نشدیم

پدرام علیزاده کارگردان فیلم «خشکسالی و دروغ» درباره اقتباس فیلمش از تئاتر آن توضیح داد: «خشکسالی و دروغ» اولین نمایشنامه ایرانی است که بعد از انقلاب تبدیل به فیلم می‌شود (قبل از انقلاب فیلم «گاو» اقتباسی بود). قرار بود که از یکی دیگر از نمایشنامه‌های یعقوبی را برای فیلم استفاده کنیم، اما طرحی که آماده شد موفق به اخذ مجوز نگردید. ضمن این‌که «خشکسالی و دروغ» دو ویژگی مهم داشت. به یک معضل خانوادگی می‌پرداخت و نمایشش در هر دوره‌ای که روی صحنه رفت یک اثر پرمخاطب بود و به همین دلایل ما تصمیم گرفتیم آن را تبدیل به
فیلم کنیم.

علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: من یک جوان فیلم ‌ساز هستم و مسلما دوست داشتم مورد حمایت بیشتری قرار بگیرم. ما «خشکسالی و دروغ» را سال گذشته برای اکران در جشنواره فجر ارائه دادیم اما با حضور آن موافقت نکردند که اگر می‌کردند مصاحبه و اتفاق‌هایی که آن زمان برای فیلم می‌افتاد به بیشتر دیده شدنش در اکـران عمـومــی کمک می‌کرد. بعد از جشنواره فجر هم 7 ماه زمان برد که توانستیم پروانه نمایش بگیریم و بالاخره با طی کردن مراحل مختلف اولین زمانی که برای اکران فیلم ما مهیا شد پاییز امسال بود. ضمن این‌که یک شب قبل از اکران عمومی به ما گفتند فیلم در سالن‌های حوزه هنری به نمایش درنمی‌آید! ما توقع داشتیم خانه سینما و کانون کارگردانان از ما حمایت کنند اما نکرد! چرا؟ ما همیشه و در هر حالی از خانه سینما حمایت می‌کنیم اما زمانی که خودمان نیاز به حمایت داریم، هیچ چیزی ندیدیم.

او درباره شرایط اکران فیلمش تصریح کرد: در برهه‌ای از اکران ما متوجه شدیم تیزرهای فیلم «خشکسالی و دروغ» به طور ناخواسته توسط شبکه جم در حال پخش شدن است که ما به هیچ وجه از پخش این آگهی‌ها مطلع و راضی نبودیم و متاسفانه فیلم ما درگیر این بازی‌ها شد. به لحاظ تبلیغات داخلی هم که تبلیغات چشمگیر و گسترده‌ای نداشتیم اما امیدوارم در آینده فروش افزایش یابد.

تاثیردروغ در روابط افراد خانواده

فیلم روایت زندگی امید (علی سرابی) و میترا (آیدا کیخایی) است که با ورود آلا (پگاه آهنگرانی) که خواهر دوست امید، آرش (محمد رضا گلزار) است زندگی‌شان از هم می‌پاشد. فیلمنامه «خشکسالی دروغ» بر اساس نمایشنامه‌ای از محمد یعقوبی توسط خود او نوشته شده. نمایش «خشکسالی و دروغ» تاکنون سه بار در ایران روی صحنه رفته و با استقبال بالای مخاطبان تئاتر روبه‌رو شده است. همین استقبال باعث شد ایده ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس آن مطرح شود و پدرام علیزاده در داستان «خشکسالی و دروغ» بر تاثیر دروغ در روابط بین افراد خانواده تاکید دارد.

لطف مردم محترم است

محمدرضا گلزار در فیلم «خشکسالی و دروغ» بازی خوبی ارائه کرده است. او درباره ابراز احساسات مردم هنگام اکران این فیلم که در پی گرفتن سلفی با او بودند می‌گوید: همیشه استقبال و اظهار لطف مردم برایم محترم و لذت بخش بوده، هست و خواهد بود. برای من مردم بسیار مهم و عزیز هستند. تا اندازه‌ای هم که در توانم هست تلاش می‌کنم پاسخگو و قدردان محبت‌های آنها باشم. در شب افتتاحیه اکران فیلم «خشک سالی و دروغ» خیلی دوست داشتم بیشتر در کنار مردم بمانم، اما از یک جایی به بعد حراست سالن تشخیص داد که بهتر است میان جمعیت نباشم.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها