تحولات اخیر منطقه از جمله مناقشات داخلی در سوریه، یمن و عراق مدتی است که وضعیت فلسطین را در منظر افکار عمومی تا حدودی کمرنگ کرده است، اما هرگز محو نساخته، چرا که فلسطین مساله اول جهان اسلام و آزادیخواهان بوده و خواهد بود. در رابطه با شرایط کنونی فلسطین، جام‌جم گفت‌وگویی را با آقای احمد سروش‌نژاد، کارشناس فلسطین انجام داده که می‌خوانید:
کد خبر: ۹۶۴۲۵۰
رژیم صهیونیستی ؛ قانون‌گریزی نظام‌مند

طرح 10 ماده‌ای توسط دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، رمضان عبد الله شلح که جنبش حماس هم موافقت خود را با آن اعلام کرد، طرحی فراگیر و ناظر به حل مشکلات داخلی و خارجی فلسطین به نظر می‌رسد، ارزیابی جنابعالی از این طرح به چه صورت است؟

این طرح توسط آقای رمضان عبدالله با توجه به واقعیت و اوضاع نابسامان موجود حاکم بر سرزمین‌های اشغالی تنظیم شده است. این واقعیات از جنبه‌های گوناگون بروز یافته است از جمله وضعیت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی و همچنین روابط میان گروه‌های داخلی از جمله جهاد اسلامی، حماس، فتح و تشکیلات خودگردان. منطق فعالیت گروه‌های سیاسی ایجاب می‌کند که یک راهکار و مَفّری را برای تخفیف و حل مشکلات پیدا کنند. دغدغه اصلی آقای رمضان عبد الله با توجه به جایگاه ایشان به‌عنوان دبیر کل جهاد اسلامی که از گروه‌های مطرح جهادی است، خروج فلسطین از این شرایط و بن بست فعلی است. بنابر این طرح، ایشان هم مشکلات داخلی از جمله برنامه برای حل اختلافات فیمابین گروه‌های فلسطینی که از پیچیدگی خاصی هم برخوردار است را پیگیری می‌کند. یکی از موضوعات در این زمینه، تشکیلات خود گردان است که بعد از توافق‌نامه اسلو، مشی خاصی را در پیش گرفته و درصدد مذاکره و گفت‌وگوست و تصور می‌کند که با سازش می‌تواند حقوق زایل شده ملت فلسطین را احیا کند. سایر گروه‌ها از جمله جهاد اسلامی و حماس مسیر مقاومت را برگزیده و ادامه می‌دهند. این دو مسیر همخوانی لازم را با یکدیگر ندارد و از همین جا اختلافات شروع می‌شود، رشد می‌کند و تبعات گوناگونی را به‌وجود خواهد آورد از جمله بحث انتخابات. به‌عنوان‌مثال، انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین به چه نحوی برگزار شود، گروه‌های جهادی در آن شرکت کنند یا خیر؟وضعیت کرانه باختری و نوار غزه به چه صورت باشد؟ هر کدام از این موضوعات، مطالب مفصلی را مطرح می‌کند. در این طرح مواردی هم برای حل مشکلات خارجی عنوان شده است.

در مجموع باید خاطر نشان کرد که در عالم واقع ممکن است همه موارد طرح قابلیت اجرایی نداشته باشد یا اجرای آن با تبعاتی همراه باشد. به‌عنوان مثال، لغو توافق‌نامه اسلو تبعاتی به همراه دارد، از جمله از بین رفتن تشکیلات خود گردان و به تبع آن کنار رفتن محمود عباس، هر چند این توافق‌نامه تاکنون کامل هم اجرا نشده است. اما باید توجه داشت که جهاد اسلامی به‌عنوان یک گروه سیاسی و جهادی برای نشان دادن حیات و پویایی خود موظف است که نظراتی را برای حل مشکلات ارائه کند. اما باید توجه داشت که نه شرایط داخل فلسطین و گروه‌های فلسطینی و همچنین وضعیت منطقه، اجرایی شدن این طرح را به طور مطلوب نوید نمی‌دهد.

اخیرا یونسکو قطعنامه‌ای را تصویب کرد و رای قطعی درباره بیت‌المقدس و اختصاص آن به مسلمانان داد، آیا این موضوع تاثیری در ادامه شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل خواهد داشت یا خیر؟

تصویب قطعنامه یونسکو بیشتر از جنبه تبلیغاتی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی مهم است. رژیم صهیونیستی قطعنامه‌های مصوب ارکان اصلی سازمان ملل را که از لحاظ سیاسی و حقوقی بسیار محکم است، به مرحله اجرا در نمی‌آورد. این قطعنامه توسط نهاد جانبی سازمان ملل تصویب شده است.

شهرک‌سازی جزو اصول اولیه رژیم اشغالگر قدس است و اگر این روند را متوقف کند، ماهیت خود را زیرسوال برده است. رژیم صهیونیستی تاکنون نشان داده که به قطعنامه‌های صادر شده توسط سازمان ملل و نهاد ذی‌ربط آن توجهی نمی‌کند، بنابر این هیچ‌گونه اقدام عملیاتی برای توقف شهرک سازی انجام نخواهد داد. مضاف بر این‌که دوام و قوام دولت نتانیاهو به این شهرک‌ها وابسته است و اگر خلاف آن عمل کند، برخی گروه‌های سیاسی که ائتلاف دولت را تشکیل می‌دهند با خروج از کابینه موجبات سقوط دولت را فراهم می‌کنند. حال ممکن است بنابر ملاحظاتی از جمله افکار عمومی مدتی روند ساخت شهرک‌ها به تعویق افتاده تا یک حادثه جدید اتفاق بیفتد تا با موج سواری روی آن ساخت و ساز‌ها سریع ادامه پیدا کند.

واقعیت این است که این قطعنامه فقط روی کاغذ، اختصاص مسجدالاقصی را به مسلمانان تثبیت کرده است، اما همچنان سلطه صهیونیست‌ها بر این مکان ادامه دارد و اقدامات غاصبانه خود را پی می‌گیرند، بدون این‌که با برخورد جدی از سوی جهان اسلام مواجه شوند.

به نظر می‌رسد جنبش مبارزه فلسطینیان که به انتفاضه سوم مشهور شده است از کارایی و قوت لازم برخوردار نبوده، اگر با این نظر موافقید دلیل این ناکارآمدی چه بوده است؟

در مصاحبه‌های گذشته هم تاکید کرده‌ام که شخصا معتقدم اقداماتی که توسط مبارزان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی انجام شده و به انتفاضه سوم مشهور شده از یک فراگیری برخوردار نبوده است بلکه مردم و گروه‌های مختلف به‌صورت خود جوش و پراکنده فعالیت‌های مبارزاتی را صورت داده‌اند.

آن انتفاضه که در سال 1987 و 2000 شروع شد در این دوره به‌صورت نظام‌مند و منسجم شکل نگرفته که حالا معتقد باشیم خاموش شده یا قوت خود را از دست داده است. مردم و مبارزان فلسطینی هر زمان که لازم بدانند و شرایطش فراهم باشد، اقدامات خود را علیه اشغالگران انجام می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها