اندرو پارکر ، رئیس سرویس اطلاعاتی بریتانیا MI5 در مورد شیوه های بیش از پیش تهاجم آمیز روسیه علیه غرب به ویژه با توسل به فناوری های پیشرفته سایبر هشدار داد.
کد خبر: ۹۶۳۵۸۱
هشدار رئیس سرویس اطلاعاتی بریتانیا در مورد روسیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، اندرو پارکر ، رئیس MI5 در گفت و گو با گاردین گفت: مسکو با اتکا به کلیه ارگان های دولتی و تمام قدرتش ، سیاست خارجی اش را به شیوه ای بیش از پیش تهاجم آمیز پیش می برد که شامل تبلیغات، جاسوسی ، خرابکاری و براندازی و حملات سایبری می شود.

وی افزود:‌ روسیه در سراسر اروپا و بریتانیا در حال فعالیت است و ماموریت MI5 ممانعت از ادامه این گونه عملیات است.

کرملین روز سه شنبه اتهامات رئیس سرویس اطلاعاتی بریتانیا MI5 را بی اساس دانست و آن را محکوم کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خطاب به رسانه های اعلام کرد:‌ ما این اظهارات را به عنوان اتهاماتی بی پایه و اساس تلقی می کنیم تا زمانی که مدرکی مستدل در این مورد ارائه شود.

اندرو پارکر این اظهارات را حدود 10 روز پس از واقعه ای بیان کرد که در جریان آن یک ناوچه گشتی بریتانیا در دریای شمال یک ناوگان نیروی دریایی روسیه شامل 8 فروند شناور را که عازم سواحل سوریه بودند، تحت مراقبت قرار داد.

جنگ داخلی سوریه که از سال 2011 تاکنون بیش از 300 هزار کشته به جا گذاشته است تنش ها میان روسیه ، متحد اصلی رژیم دمشق و غربی ها را تشدید کرده است.

در پی واقعه ای که در دریای شمال رخ داد، مایکل فالون تاکید کرد که اعزام این ناوگان دریایی روسیه با هدف واضح آزمودن توانایی های نظامی بریتانیا و سایر کشورهای عضو سازمان ناتو صورت گرفته است.

در سوی دیگر اقیانوس اطلس، واشنگتن اخیرا روسیه را متهم کرده که حملات سایبری و هک کردن گسترده ای را با هدف اختلال و تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هدایت می کند. ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه این اتهامات را تکذیب کرده است.

اندرو پارکر ، رئیس MI5 در گفت و گو با گاردین ابراز داشت که روسیه موضعی بیش از پیش ضد غربی را اتخاذ کرده و برای دست یافتن به اهدافش به شیوه هایی غیرمتعارف متوسل می شود. وی تاکید کرد: این موضع روسیه را می توان در اقداماتش در سوریه و اوکراین به وضوح مشاهده کرد.

اندرو پارکر خاطر نشان کرد:‌ با این حال ، حملات و تهدیدهای سایبری بخش مهمی از فعالیت های مسکو را پنهان می کند. چندین دهه است که روسیه یک تهدید پنهان بوده با این تفاوت که اکنون شیوه هایی که در اختیار دارد و به کار می برد بیشتر و بیشتر شده است.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها