جام‌جم از محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی گزارش می‌دهد

دست ایمنی روی شانه فناوری

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات، پلیسی، ایمنی و امنیتی (IPAS 2016) با هدف آشنایی متولیان ایمنی و امنیتی کشور با جدیدترین فناوری‌ها در زمینه لوازم و تجهیزات پلیسی، توسعه تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی در راستای دستیابی به خودکفایی از 26 تا 29 مهر 1395 در مصلای بزرگ امام خمینی‌(ره) برگزار شد. گرچه در این نمایشگاه بیش از هرچیز انواع سیستم‌های صوتی و تصویری و دوربین‌های امنیتی به چشم می‌خورد، از دیگر فناوری‌های به نمایش درآمده می‌توان به سیستم‌های فرستنده و گیرنده مخابراتی، تجهیزات ماهواره‌ای، وسایل نقلیه سبک و سنگین، لباس‌های ضد‌آتش، ضد‌آب و ضد‌ مواد شیمیایی، تجهیزات کنترل ترافیک، تجهیزات امداد و نجات و انواع تجهیزات اپتیکی و دید در شب اشاره کرد.
کد خبر: ۹۶۰۶۴۴
دست ایمنی روی شانه فناوری

نمایشگاه امسال از نظر کمیت و کیفیت نسبت به سال‌های گذشته توسعه پیدا کرده بود و حضور تولیدکننده‌های تجهیزات داخلی بیشتر به چشم می‌خورد. با این حال همچنان رقابت بین محصولات تولید داخل و خارجی وجود داشت. به طوری که در نمایشگاه امسال غرفه‌هایی وجود داشت که همه محصولات تولید داخل بود و محصولات دانش‌بنیان داخلی زیر قیمت محصول بازارهای خارجی ارائه می‌شد. علاوه بر این شرکت‌های داخلی برای ارائه خدمات پس از فروش در دسترس هستند و در مواردی انتقال فناوری به بازارهای خارجی نیز دارند. با این حال استقبال کمرنگ برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها از محصولات و فناوری‌های تولید داخل هنوز مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان است. استدلال فناوران داخلی این است که وقتی نمونه‌ای باکیفیت از محصولی در داخل وجود دارد، دیگر لزومی به خرید محصول یا فناوری‌های خارجی نیست و این دیدگاه می‌تواند همزمان با توسعه دانش و فناوری بومی بهبود یابد.

ایجاد بازار داخلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

با توجه به اهمیت نقش اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصاد مقاومتی، گروه‌های اقتصادی فعال در زمینه توسعه تجهیزات و خدمات سازمان‌های مرتبط، امکان همکاری و برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در نمایشگاه فراهم کردند. به طور معمول شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دانش فنی بسیار قوی هستند، اما نیاز به بازاریابی مناسب داخلی دارند.

بازاریابی محصولات دانش‌بنیان منتخب، انتخاب شرکت‌هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسب هستند، ایجاد امکان سرمایه‌گذاری مشترک یا خرید دانش فنی و در نهایت فراهم کردن مقدمات خط تولید گام مهمی در راستای اهداف اقتصادی کشور برمی‌دارند.

چاپگرهای مدارک شناسایی، سیستم‌های انرژی خورشیدی، دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای، فیلتر کاهش مصرف سوخت خودرو، گیت‌های ضدسرقت فروشگاهی، محصولات بهداشتی و دیگر فناوری‌های پیشرفته و محصولات خدماتی از نمونه‌های محصولات دانش‌بنیان مورد حمایت در نمایشگاه تجهیزات پلیس بود.

روترهای امن تولید داخل

استفاده از تجهیزات بومی و امن شبکه یکی از نیازهای کشور در حوزه تجهیزات سایبری است. شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان از سال 1382 به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز به کار کرد. از نمونه کارهای موفق این شرکت ساخت روترهای بومی و امن شبکه است که در زیرساخت شبکه‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است. سید‌ابوالفضل علوی، کارشناس فنی شرکت تحقیقاتی مهندسی ژرف‌پویان توس، درباره روترهای شبکه به جام‌جم می‌گوید: «روترهای بومی در صنایع زیرساخت انتقال داده کاربرد دارد و بدون این روترها امکان اتصال داده‌ای بین مراکز برقرار نمی‌شود. این محصول نیاز به راه‌اندازی و بهبود شبکه‌های بزرگ را فراهم می‌کند و در آینده نزدیک جایگزین محصولات خارجی خواهد شد که امنیت شبکه‌ها و سطح دسترسی را بالا می‌برد.»

علوی درباره شرایط جایگزینی محصول با نمونه‌های خارجی می‌افزاید: «ایجاد تغییر آسان نیست و ما سعی کردیم با توجه به امکاناتی که در اختیار مشتری قرار می‌دهیم، او را نسبت به استفاده از محصول تشویق کنیم و محصول حدود 15 درصد از نمونه‌های خارجی ارزان‌تر ارائه می‌شود.»

بومی‌سازی سیستم‌های ضدسرقت مطابق با شرایط داخل کشور

 سیستم‌های ضدسرقت فروشگاهی یکی از فناوری‌هایی است که به دلیل وجود نوسانات برق و تفاوت استاندارد برق در کشورهای مختلف نیاز به بومی‌سازی دارد. محمدمهدی عرب، مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان ایمن موج، درباره این سیستم بومی ساخت داخل به جام‌جم می‌گوید: «ما از سال 1386 شروع به طراحی این سیستم کردیم و وارد پارک علم و فناوری خراسان شدیم. در واقع ما فناوری که وجود داشت را براساس نیازهای بومی خود طراحی کردیم و مدارها و سیستم‌های پردازش را با نیازهای داخل همخوان کردیم. بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید در کشور سیم اتصال به زمین (ارث) ندارند و نوسانات برق نوفه (نویز) ایجاد می‌کند و به این دلایل دستگاه‌های خارجی زود از کار می‌افتند. ما با توجه به نیاز بازار محصولات متعددی را تولید کردیم و با ایجاد اعتماد برای مشتری، آنها را ترغیب به استفاده از محصولات ایرانی کردیم. به این ترتیب فناوری بومی با مصرف کم انرژی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید کردیم و علاوه بر این روی زیبایی و کاربردهای جانبی دستگاه هم کار شده است.»

سیستم اعلام حریق آتش‌نشانی

سیستم‌های اعلام حریق دارای حسگرهایی هستند که با اندازه‌گیری عوامل مختلف مثل دما، ذرات معلق موجود در هوا یا میزان گاز متان می‌تواند بروز نشتی گاز یا حریق را از طریق آژیر و چراغ اعلام کند. سیدرحیم نادری، رئیس هیات مدیره شرکت فناوری سانا پژوهش گستر، درباره سیستم‌ها و تجهیزات اعلام حریق و ایمنی ساخت ایران به جام‌جم می‌گوید: «تمام مراحل طراحی و ساخت این سیستم برای اولین بار در ایران انجام شده است و فقط قطعات جزیی الکترونیکی که فناوری آن در ایران وجود ندارد، وارداتی است و اکنون صادرات این محصول نیز آغاز شده است. به این ترتیب این محصول علاوه بر ارزآوری برای کشور از خروج ارز هم جلوگیری می‌کند.»

نادری درباره نحوه کار این سیستم اضافه می‌کند: «در این دستگاه سیستم اپتیکی فرستنده و گیرنده مادون قرمز داریم. این فرستنده و گیرنده در زاویه‌ای نسبت به یکدیگر قرار دارند که گیرنده پرتویی را دریافت نمی‌کند. اما هنگامی که دود وارد فضا می‌شود، نور شکست می‌خورد و به گیرنده می‌رسد و سیستم شروع به آژیر کشیدن و اعلام خطر می‌کند.»

سامانه ردیاب ماهواره‌ای ایرانی

 ردیاب ماهواره‌ای خودرو به کاربر این امکان را می‌دهد که از طریق اینترنت و از راه دور عملکرد خودرو را بررسی و کنترل کند. همچنین این سامانه امکان مشاهده موقعیت و مسیر حرکتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. علی رنجبر، مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان ایده‌پردازان پارسی فردا، درباره این ردیاب ماهواره‌ای به جام‌جم می‌گوید: «این محصول دانش‌بنیان از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و ما براساس نیازها و تقاضای مشتریان قابلیت‌های سامانه ردیابی را ارتقا می‌دهیم. در این سامانه اطلاعات از بستر جی‌پی‌اس دریافت و از طریق بستر جی‌اس‌ام روی سرورها ارسال می‌شود و در نهایت گزارش‌ها در سامانه یا نرم‌افزارهای مرتبط قابل بررسی است.

برای بعضی شرکت‌ها مثل آب، برق یا گاز نقشه‌های بخصوصی مثل نقشه‌های آب و فاضلاب نیز مورد نیاز است. لایه‌های جی‌آی‌اس مورد نیاز برای این نقشه‌ها را شهرداری هر شهر تهیه می‌کند و سپس لایه‌ها روی نقشه سامانه اضافه می‌شود.» از دیگر ویژگی‌های این ردیاب بومی امکان تعریف مسیرهای مشخص، قابلیت پشتیبانی از سیمکارت‌های اپراتورهای داخلی، قابلیت ردیابی خودرو در صورت سرقت و وجود همه اطلاعات نرم‌افزار به زبان فارسی است.

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها