شصت و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت روز گذشته به کار خود پایان داد و ایران در این نمایشگاه در هر دو غرفه بزرگسال و کودک و نوجوان موفق شد توجه جوامع بین‌المللی نشر را به خود معطوف کند.
کد خبر: ۹۵۹۹۶۴
پایان نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش خبرنگار ما از فرانکفورت، نخستین نکته‌ای که درباره حضور ایران در این نمایشگاه خودنمایی می‌کرد، حضور همدلانه تیم ایران بود. ناشران خصوصی در کنار ناشران دولتی و اتحادیه‌های نشر، ترکیب متنوع نویسندگان، روزهایی ماندنی را برای صنعت نشر ایران در آلمان رقم زد. ناشران از نگاه، ثالث و ققنوس و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه زیر پرچم کشورمان به ارائه آخرین دستاوردهای نشر پرداختند.

اما در دو روز پایانی نمایشگاه که ورود برای عموم مردم آزاد شد، بیش از هر چیزی حضور نوجوانان و جوانان با لباس‌های عجیب و غریب به چشم می‌خورد. آنها خود را به شکل شخصیت‌های کتاب‌ها گریم کرده و در جای‌جای نمایشگاه فضایی شبیه جشن هالووین ایجاد کرده بودند. تنوع رنگ لباس‌های آنها، گریم‌های خنده‌دار و شور و حرارتشان، بر فضای جشن‌گونه نمایشگاه می‌افزود.

بخش جنبی نمایشگاه که در اختیار مهمان ویژه نمایشگاه امسال یعنی هلند و فلاندرن‌های بلژیک بود، طراحی صحنه عجیبی داشت. در این سالن پوسترهایی کف زمین روی آجرهای سرخ رنگ قرار گرفته بود و دیوارهایی با نورپردازی به شکل اقیانوس تعبیه شده بود. نمایشنامه‌خوانی، پخش فیلم و ویدئو آرت در این قسمت‌ها مدام اجرا می‌شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مانند دوره‌های قبل در نخستین روز بازدید عموم گروهک منافقین مقابل سالن ایران حاضر شد و به شعار دادن پرداخت. این گروهک آنقدر حقیر بود که بلافاصله توسط پلیس نمایشگاه از سالن اخراج شد.

نمایشگاه امسال دستاوردهای زیادی برای صنعت نشر کشورمان داشت. اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران موفق شد دو رایت به یکی از ناشران بین‌المللی بفروشد. این را محمود آموزگار، رئیس اتحادیه اعلام کرد. همچنین به گفته حسین شاه‌مرادی، مدیر دفتر بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی به خبرنگار ما گفت، مجمع، توافقات اولیه‌ای برای تبادل رایت با ناشران جهانی داشته است. همچنین فریدون عموزاده خلیلی از موفقیت‌های غرفه کودک و نوجوان نمایشگاه گفت.

نکته دیگر این‌که روز شنبه غرفه ایران یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های ملی نمایشگاه بود. انبوه برنامه تدارک دیده شده از سوی رایزن فرهنگی ایران در نمایشگاه، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها اجرای موسیقی توسط نوجوانان و اجرای نقالی بود که این دو بخش حتی غرفه‌داران کشورهای دیگر را هم به غرفه ایران می‌کشاند.

حالا نمایشگاه فرانکفورت هم به ایستگاه پایانی خود رسید. همزمان در شرق اروپا نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد آغاز به کار کرد که امسال ایران مهمان ویژه آن نمایشگاه است. به همین منظور روز گذشته امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و فرهاد حسن‌زاده، نامزد جایزه آستریدلیندگرن از فرانکفورت عازم بلگراد شدند. نمایشگاه‌های جهانی یکی بعد از دیگری برپا می‌شوند. در این میان می‌توان با برنامه‌ریزی مدون از قبل، زمینه را برای حضور هرچه باشکوه‌تر نشر ایران فراهم کرد.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها