در گفتمان‌سازی، چند سطح و وجه باید مورد دقت نظر قرار بگیرد؛ اولین و مهم‌ترین وجه این است که مبانی‌ نظری اقتصادمقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری، تدوین بشود. اگر مبانی نظری، بینشی و ارزشی این سیاست را درست طراحی نکنیم چه بسا در روش‌شناسی، ​اجرا و پیکره‌بندی‌های آن دچار چالش بشویم.
کد خبر: ۹۵۸۵۰۲
سطوح گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

یکی از مهم‌ترین و مقیدترین سطوح یا وجوهی که باید در بحث گفتمان‌سازی مطرح شود، بحث مبانی نظری حاکم بر سیاست‌هاست‌که‌بعدا در سیاستگذاری‌های اجرایی، رویکردهای مدیریتی و نیز در شیوه‌های اقدام و عمل باید مورد نظر قرار بگیرد.

سطح بعدی، روش‌شناسی و سوال‌های آزمونی است که هم دولتمردان، مردم و هم ذی‌نفعان و فعالان اقتصادی باید با ‌آن آشنا شوند. وقتی درباره روش‌شناسی و سوال‌های آزمون صحبت می‌کنیم،یعنی واژه‌هایی که در این باره مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده‌اند و ​تاکیداتی که بر استفاده از الفاظ در‌نظر داشته‌اند، باید یک بار دیگر مورد سنجش قرار گیرد؛ یعنی باید بخشی از مفرداتی که در سیاست‌ها به آنها عنایت شده در بحث گفتمان‌سازی مورد دقت‌نظر قرار بدهیم.

سطح بعدی به روش‌شناسی سیاست‌ها برمی‌گردد،یعنی اگر در سیاست‌های کلی بتوانیم روش‌شناسی را درست تعریف کنیم، رابطه بین قانونگذاران، سیاستمداران، مدیران عالی، مدیران و در نهایت فعالان اقتصادی و بعد مردم را می‌توانیم بدرستی ترتیب‌سازی کنیم. به عبارت بهتر باید نفوذ‌پذیری چارچوب‌ها و آنچه از دیدگاه‌های عالی می‌تواند بدون حاشیه‌سازی به عنوان یک سیاست ‌اصلی مورد نظر سیاستگذاران، مردم و فعالان اقتصادی قرار بگیرد را به جهت آگاه‌سازی، وارد روابط و دیدگاه های مردم کنیم.

مبحث دیگر قبل از ورود به مدیریت اجرا، این است که در نهایت، سیاست‌ها را تبدیل به یک رفتار کنیم و اگر قرار است در گفتمان غالب اقتصاد مقاوم و پویا، یک رفتار را حاکم کنیم، باید حتما سنجش‌های دانشی آن را از موضع رسانه مورد واکاوی قرار دهیم. سنجش‌های رسانه‌ای می‌تواند اقدامات مثبت، ممتاز، متغیرهای اصلی، جامعه هدف و در نهایت ساختارهایی که بایسته‌ها را به عمل تبدیل می‌کنند ،مورد مطالبه و نقد قرار دهند.

در نهایت لازم است رفتار مردم با مبانی نظری، روش‌شناسی و عناصری که آگاه‌سازی را در آنها برجسته‌ کرده‌ایم، مورد سنجش قرار بگیرد. اگر این اتفاقات رخ بدهد، آنچه از آن به عنوان گفتمان غالب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه یاد می‌شود به مدد رسانه‌ها به هدف نهایی نزدیک شده است.

دکتر ساسان شاه‌ویسی - اقتصاددان و مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها